Pojištění

Kreditka místo škrabky a další nápady řidičů. Můžou se hodně prodražit

Kreditka místo škrabky a další nápady řidičů. Můžou se hodně prodražit
Zdroj: Profimedia

Čím škrábete namrzlá okna u auta, když není po ruce škrabka? Část českých řidičů přiznává, že občas vezme zavděk kreditní kartou. Někteří také ometají sníh jen z předního skla nebo si na něm dokonce udělají jen úzký průzor. Pojišťovna Generali zkoumala, jak jsou šoféři v zimě zodpovědní. Zároveň upozorňuje, že některé “nápady” se rozhodně nemusí vyplatit.

České řidiče v zimě nejvíc štvou zamlžená okna, pak zamrzlá okna, dveře a zámky. Ukázal to aktuální průzkum pojišťovny Generali, který také ukazuje, jak si šoféři se zimními nástrahami umí poradit jaké jsou jejich návyky..

Pojišťovna se řidičů ptala, jestli skutečně ráno, než vyjedou, oškrábou okna na autě. “Výsledky jsou pozitivní: 62 % řidičů uvedlo, že v zimě nenechává nic náhodě a škrábe námrazu ze všech skel, 21 % z nich dokonce i z čelních světel. Jen 2 % řidičů uvedla, že oškrábou pouze přední sklo. Zato 1 % řidičů se přiznalo, že od námrazy oškrábou jenom nejnutnější výhled před řidičem. Takový přístup rozhodně doporučit nemůžeme,“ varuje Jan Marek, mluvčí pojišťovny Generali.

Související obsah

Mít zbavená námrazy všechna okna, včetně těch bočních a zadních, je totiž důležité pro dobrý a bezpečný výhled z vozidla. Bez toho nemá řidič šanci včas a správně reagovat na provoz na silnici. Navíc mu hrozí pokuta 2500 korun. Z českých silnic jsou známé i případy, kdy nedostatečně očištěné přední okno vedlo k tomu, že motorista na přechodu přehlédl chodce a usmrtil ho. ”V takovém případě může pojišťovna na řidiči vymáhat až 100 % peněz vyplacených poškozeným z jeho povinného ručení. Jednat se může o částky v řádech statisíců i vyšší,“ vysvětluje Jan Marek.
Poctivě přistupují motoristé i k očištění zpětných zrcátek. V průzkumu 66 % řidičů uvedlo, že od námrazy oškrábou i je.

Likvidátoři pojišťoven občas narazí na všelijaké příklady - třeba, že řidič na horách usedne za volant v lyžácích nebo že čistí vnější zrcátka až za jízdy vykloněný z okna… I jízda na letních gumách nebo nedostatečně ometený sníh z auta může znamenat výrazné krácení výplaty peněz z povinného ručení v případě nehody. Většina českých řidičů je ale zodpovědná, alespoň podle průzkumu.

Související obsah

Námrazu z oken auta většina šoférů odstraňuje škrabkou na led. “Používá ji 72 % řidičů, část z nich si přitom pomáhá tím, že v interiéru auta pustí topení. Jiní spoléhají na chemické postřiky nebo na směs v ostřikovačích. Ty používá 19, respektive 17 % řidičů. Stejné množství motoristů někdy použije folii na čelní sklo, která námraze zamezí. A tři procenta řidičů uvádí, že když není zbytí, námrazu odstraní i platební nebo kreditní kartou,“ vyčísluje Marek.

Důležité je před cestou odmést i sníh z auta. Na to podle průzkumu dbá 71 % řidičů, dalších 15 % pak raději přes zimu parkuje v garáži. ”Pouze z čelního skla odmete sníh 6 % řidičů. Řidičům rozhodně doporučujeme, aby sníh odstranili odevšad. Při prudkém zabrzdění se nezřídka stává, že se sníh ze střechy sesune na přední sklo a zabrání výhledu. Nečekaný sesun sněhové hmoty může některé řidiče i vylekat tak, že způsobí nehodu,“ doplňuje mluvčí Generali.

Nemluvě o odlétávajícím sněhu či námraze ze střechy na ostatní auta jedoucí vzadu. “Takové situace, které končí rozbitým čelním sklem či snahou vyhnout se padajícímu sněhu či ledu, způsobují především dodávky nebo kamiony,“ popisuje praxi Marek.

Řidiči v průzkumu měli také ohodnotit, jaký problém spojený s řízením v zimě je pro ně nejotravnější. ”Na prvním místě se jednoznačně umístila zamlžená okna. Ty za jeden z nejotravnějších problémů při řízení auta v zimě označilo 82 % českých řidičů. Motoristy dále trápí námraza na sklech a přimrzlé dveře, které za hodně otravné označilo shodně 71 % řidičů. Zamrzlé zámky pak trápí 67 % řidičů,“ říká Jan Marek.

Související obsah

Méně otravné jsou pro řidiče studený volant (38 %), tuhé řazení (33 %) nebo studená hlavice řadicí páky, kterou za hodně otravnou v zimě označuje 19 % českých řidičů.

S některými otravnými problémy, které jsou spojené s řízením v zimě, pomáhá komfortní výbava aut. Jak jsou jimi ”prošpikovaná“ auta českých majitelů? Nejvíce (72 %) respondentů uvedlo, že má ve svém autě vyhřívané zadní sklo, 33 % řidičů má vyhřívané čelní sklo a 39 % i zpětná zrcátka. “Rozšířené je také vyhřívání předních sedadel, které má 40 % řidičů. Naopak vyhřívaný volant má ve svém autě jen 6 % řidičů,“ podotýká mluvčí Generali.

Výzkumníci se motoristů ptali také na to, jaké chování v zimě vnímají jako nejrizikovější? 95 % řidičů uvedlo, že je to jízda na letních pneumatikách. ”Vysoko se v průzkumu také umístilo nedostatečné oškrábání čelního skla nebo škrábání zpětných zrcátek za jízdy. Naopak řízení v rukavicích nebo objemné zimní bundě označuje za nebezpečné jen 31 % českých řidičů,“ doplňuje Jan Marek.

Řízení v rukavicích přitom může mít za následek to, že řidiči nebudou mít dostatečnou kontrolu nad volantem. Podobně nebezpečné je i řízení v objemném zimním oblečení, které významně limituje pohyblivost řidiče.

Reprezentativní průzkum, který provedla agentura Perfect Crowd, se uskutečnil v průběhu října a zúčastnilo se ho 412 respondentů.
 

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Pojištění

Důležité Události