Když Mazda na podzim představila svůj nový “sportovní” elektrický crossover MX-30, překvapila velmi malou baterií, kterou vůz vybavila. Teď automobilka postupně vysvětluje důvod. A vysvětlení je to celkem logické. Baterie má prý “odpovědnou” velikost.
Nová Mazda MX-30 je bezesporu atraktivní elektrický crossover. Má ale jednu nevýhodou - zvládne na jedno dobití ujet zhruba 200 kilometrů. To je hodně málo, obzvlášť v době, kdy konkurence zvládá dvojnásobek a mluví dokonce i trojnásobku. Japonci si to uvědomují, ale svoji strategii háji.
Crossover má pod kapotou elektromotor se 143 koňskými silami (106 kW) a jen velmi malou 35,5 kWh baterii. Je to chyba? Chtěli snad v Mazdě šetřit? Možná. Zároveň ale výrobce nabízí jiné vysvětlení - MX-30 má být nový druh elektromobilu zaměřený hlavně na radost z jízdy a na vztah mezi lidmi a auty.
Co to znamená? Automobilka chce, aby byl její nový vůz skutečně šetrný k životnímu prostředí, vždyť to má být hlavní důvod, proč si lidé elektromobily pořizují. A s velkou těžkou baterií to podle Mazdy nejde, proto se rozhodla jít absolutně proti proudu.
Podle vyjádření šéfa evropského vývojového centra Mazdy Christiana Schultzeho pro portál Automotive News Europe je malá baterie mnohem “odpovědnější“ z hlediska emisí CO2. Uhlíková stopa vozu je tak při posouzení celého životního cyklu srovnatelná s dieselovým hatchbackem Mazda3. I když budete muset vyměnit či repasovat baterii po přibližně 160.000 km, celkové emise CO2 zůstanou podobné, dodal Schultze.
Mazda zohledňuje spotřebu fosilních paliv při výrobě auta i samotné baterie a také spotřebu elektrické energie, kterou je třeba vyrobit. Elektromobil, který s sebou vozí těžší baterku, má tím pádem i vyšší spotřebu.
Pokud by MX-30 měla větší baterie, během životního cyklu by tak ve výsledku pravděpodobně vyprodukovala více emisí, než diesel. A podle Mazdy rozhodně víc než elektromobily vybavené mnohem těžšími bateriemi s větší kapacitou 95 kWh, jak ukazuje i graf, který automobilka zveřejnila:
Červená linka reprezentuje průběžně rostoucí uhlíkovou stopu dieselové Mazdy3, bílá je MX-30 a zelená ukazuje zátěž způsobenou “běžným” elektromobilem s 95 kWh baterií a dojezdem kolem 400 km na jedno nabití.
Údaje vychází z energetického mixu Evropské unie a reprezentují životní cyklus zhruba 200.000 kilometrů. Skok na konci grafu u elektromobilů představuje výměnu či opravu baterie přibližně na úrovni 160.000 km. To znovu zvyšuje celkovou ekologickou zátěž.
Mazda je známá racionálním přístupem, uvidíme, jak se jí strategie zmenšování baterií vyplatí. Vždyť přístup ostatních je přesně opačný - čím větší baterie, tím oslovíme víc zákazníků.
Elektrická verze Hyundai Kona, což je crossover podobné velikosti jako MX-30, má s baterií o kapacitě 39 kWh dojezd necelých 290 km, pořizovací cena je přitom podobná - v přepočtu kolem milionu korun. I malinký škodovácký elektromobil CITIGOe iV má v podlaze akumulátor s kapacitou 36,8 kWh, slibuje dojezd až 260 kilometrů. Velká Kia Niro už má mít dojezd těsně pod 400 km, podobně jako Tesla Model 3. Automobilky navíc slibují, že se brzy přiblíží i hranici 500 ujetých km na jedno nabití.