Toyota se pochlubila novou verzí malého Yarisu. A je na co se těšit, žádný “nákupní košík” rozhodně nečekejte.
Tahle malá Toyota rozhodně bude kralovat modelové řadě Yaris. Sportovní verze GR vychází z poznatků a zkušeností automobilky získaných ve světovém rallyovém šampionátu WR), kde automobilka vybojovala titul mistra světa. Podíleli se na ní konstruktéři Toyota Gazoo Racing a závodní tým Tommi Mäkinen Racing, partnera automobilky Toyota v soutěžích WRC.
Výsledkem je mrňavá raketa, která přináší technologie a design závodních vozů přímo do světa homologovaných aut. S ohledem na vysoký výkon a nízkou hmotnost disponuje všemi atributy potřebnými k úspěchu v místních rallyových soutěžích, ale stejně tak dokáže přinést opojné jízdní schopnosti v roli super-hot hatche pro běžné silnice.
Vůz se na trhu objeví v druhé polovině roku 2020 a půjde ve šlépějích modelu GR Supra jako druhý globální model Toyota s označením GR.
"Jednou ze snah společnosti Gazoo Racing je využívat motoristický sport ke zdokonalování našeho know-how a rozvoji zaměstnanců s cílem vyvíjet sériové sportovní vozy světové třídy. Zatímco nová GR Supra je sportovním vozem vyvinutým prostřednictvím závodů na okruzích, GR Yaris je odvozen od naší účasti v rallyových soutěžích a právě na to mnoho našich fanoušků čekalo,“ říká Šigeki Tomojama, prezident Toyota Gazoo Racing.
Zaklínadlem při vývoji GR Yaris byl výkon a zase výkon: vůz má zbrusu novou podvozkovou platformu a motor, nové zavěšení, lehkou konstrukci a aerodynamický styl, sportovní brzdy nebo nový systém stálého pohonu všech kol GR-FOUR s režimem preferujícím zadní nápravu. Samozřejmostí je manuální převodovka. Prostě zábava z řízení a sportovní jízdy!
Extrémní novinka vznikla jako homologační speciál pro mistrovský seriál WRC, podpoří tak vývoj nového soutěžního vozu.
Tým návrhářů a konstruktérů týmu Tommi Mäkinen Racing se zaměřil na odladění aerodynamiky, rozložení hmotnosti a co nejnižší váhu nového vozu – nižší linie střechy snižuje odpor vzduchu, zatímco nový přeplňovaný motor 1,6 litru, posunutý ke středu vozidla, společně s akumulátorem v kufru přispívá k lepšímu vyvážení podvozku ve prospěch handlingu, stability a odezvy.
Skelet specifické třídveřové karoserie je vyroben z lehkých materiálů, například polymeru na bázi uhlíkových vláken nebo hliníku, nová podvozková platforma zase umožňuje použít širší rozchod zadních kol a nový systém zavěšení zadních kol s dvojitými lichoběžníky. Tým zároveň navrhl výztuhy pod podélníky rámu v zájmu co nejlepších parametrů soustavy zavěšení kol.
Ve snaze promítnout konstrukční plány do reálných vlastností pak GR Yaris v rámci vývojového programu absolvoval testování pod taktovkou profesionálních závodních jezdců a rallyových závodníků.
Karoserie se střechou sníženou o 91 mm vozu propůjčuje siluetu kupé. Ke vzhledu kupé přispívají i použité bezrámové dveře. Při pohledu zpředu zaujme design masky chladiče a spoileru, zatímco vzadu dominuje široký rozchod kol a atletické blatníky, pod nimiž se ukrývají 18palcová litá kola.
Pohonnou jednotkou pro GR Yaris je zbrusu nový přeplňovaný tříválec, využívající kvůli co nejlepšímu výkonu technologie z motoristického sportu, jako je například chlazení pístů pomocí olejových trysek, velký průměr výfukových ventilů a částečně strojově opracovaný sací kanál. Při zdvihovém objemu 1618 cm3 dosahuje tato jednotka výkonu 261 koní (192 kW) a točivého momentu 360 Nm.
GR Yaris se tak může pochlubit výkonem kompaktního sportovního hatchbacku, avšak s hmotností vozu segmentu B (pohotovostní hmotnost činí 1280 kg). Kilogramový výkon vozu je pouze 4,9 kg/k, což automobilu umožňuje zrychlovat z 0 na 100 km/h za necelých 5,5 s a rozjet se až na 230 km/h (s elektronickým omezovačem).
Volitelně je k dispozici paket Circuit-Pack (podrobnosti viz níže) s dvojicí samosvorných diferenciálů Torsen pro rozdělování hnacího momentu mezi levými a pravými koly ve prospěch přirozené a přímé kontroly nad vozem.
Řidič si může pomocí otočného přepínače uzpůsobit vlastnosti pohonu všech kol podle momentální nálady nebo jízdních podmínek. V režimu Normal se používá základní rozdělení hnacího momentu mezi nápravami v poměru 60:40; v režimu Sport se upřednostňuje zadní náprava s rozdělením 30:70 ve prospěch zábavných jízdních vlastností na zatáčkovitých cestách a okruzích; a v režimu Track se používá základní nastavení 50:50 pro rychlou jízdu při závodech na okruzích nebo speciálních úsecích. V jednotlivých režimech se rozdělení hnacího momentu automaticky uzpůsobuje v reakci na pokyny od řidiče, chování vozidla a podmínky silnice nebo tratě.
Zákazníci si mohou GR Yaris ještě vylepšit volitelným paketem Circuit Pack. Jeho součástí je samosvorný diferenciál Torsen na přední i zadní nápravě, sportovně odladěný podvozek a 18palcová kola z kované slitiny, obutá do pneumatik Michelin Pilot Sport 4s 225/40R18.