V zimních měsících poptávka po ojetých autech většinou slábne. Řada lidí čeká s pořízením vozu na jaro, kdy se zlepší počasí, přestane mrznout a na silnicích se už netvoří náledí. Právě v zimě ale může být nejlepší doba na pořízení ojetého auta.
Proč kupovat ojeté auto v zimě? Díky nízkým venkovním teplotám je možné odhalit spoustu skrytých závad i bez pomoci odborníka, ale také lze vůz často pořídit levněji. Přečtěte si 10 důvodů, proč nečekat na jaro a po ojetém autu se porozhlédnout hned. Rady sestavila společnost Cebia, která se zabývá prověřováním původu a historie ojetých vozidel.
1. V lednu a únoru pořídíte auto levněji
S příchodem nového roku – tedy prakticky ze dne na den – zestárne papírově auto o jeden rok, každý rok má přitom vliv na jeho cenu. Díky nižší poptávce navíc máte v zimě možnost vyjednat (větší) slevu. Pravděpodobnost, že o stejný vůz má zájem několik zákazníků, je výrazně nižší a prodejci bývají obecně více otevřeni poskytování slev. Není v roce období, kdy byste auto koupili levněji než v lednu či únoru. Pokud si chcete pořídit kabriolet či sportovní vůz, platí to dvojnásob.
2. Můžete si ověřit stav akumulátoru i startéru při nízkých teplotách
Nastartovat auto v mrazu bývá často složitější, při teplotách pod nulou se začne vybíjet baterie, respektive klesá v ní napětí. Pro odhalení špatného stavu baterie a startéru jsou tedy nejlepší právě zimní měsíce. Včasným odhalením závady přitom můžete předejít neočekávaným výdajům ve výši zhruba 1500 až 15 tisíc korun.
3. U dieselových motorů si můžete ověřit funkčnost žhavení
U auta na naftu, které je starší než 5 let, dochází postupně ke zhoršení funkce žhavení motoru a právě v mrazu je možné odhalit, jak moc je tato funkce snížená. U starších aut můžete dokonce zjistit, že je potřeba součástky žhavení vyměnit, což může představovat náklady ve výši až 10 tisíc korun.
4. Při zkušební jízdě můžete lépe odhalit zhoršenou funkčnost ABS systému
Při zhoršených jízdních podmínkách v zimních měsících můžete na namrzlé silnici lépe zkontrolovat, zda ABS systém funguje tak, jak má, a zda skutečně dochází k automatickému přerušovanému brzdění, které chrání proti smyku. Systém ABS může být zásadní pro bezpečnost jízdy a posádky, a to nejen v zimě na kluzkém povrchu, ale také v létě na mokré silnici. Výměna ABS vyjde zhruba na 10 až 25 tisíc korun.
5. V zimě se více projeví horší stav karoserie
Díky nízkým teplotám se v zimě více projeví opotřebení jednotlivých dílů karoserie, tedy například to, zda některý díl opotřebením vrže.
6. U vozů s pohonem všech kol si můžete lépe ověřit kvalitu systému
Ve zhoršených klimatických podmínkách se u některých vozů automaticky spouští pohon na všechna kola. Jakmile tedy jedete ve sněhu či na namrznuté silnici, je větší pravděpodobnost, že poznáte, jestli pohon funguje tak, jak má, nebo jestli některé kolo prokluzuje. Oprava by mohla přijít na 10 až 25 tisíc korun.
7. V zimě je jednoduší vizuálně zkontrolovat kouřivost motoru
Černý kouř z výfuku nevěstí nic dobrého. Důvodů, proč z auta vane černý či šedivý kouř, může být celá řada - například může docházet ke špatnému poměru vzduchu a paliva při spalování. Může to také ukazovat na špatnou funkci lambda sondy, která určuje, jak má fungovat katalyzátor. Oprava pak může vyjít na 15 až 30 tisíc korun.
8. Elektronika vozidla odhalí své skryté závady
Centrální zamykání, stahování oken či funkce stěračů. V mrazech a nízkých teplotách máte větší šanci poznat, zda odchází mechanické součástky či elektronika. Náklady na výměnu se pak mohou vyšplhat řádově až na desítky tisíc korun.
9. Převodovka může odkrýt vady, které v létě skrývá
Jakmile začne mrznout a auto začne při plynulém pouštění spojky cukat, je to důkazem toho, že převodovka a spojka nejsou v pořádku. Špatnou převodovku lze v zimě poznat i podle toho, že se hůře (ztěžka) řadí. Náklady na opravu mohou přijít na 15 až 30 tisíc korun.
10. Náhlé vytopení interiéru vozu, může odhalit drobné praskliny skel
V důsledku teplotních rozdílů může dojít ke zvětšení praskliny a tedy k jejímu snadnějšímu odhalení. V zimě si navíc také ověříte, jak funguje vytápění vozu.
A na co si dát v zimě při výběru ojetého auta pozor? “V zimě je snazší skrývat vady na chlazení motoru či na klimatizaci. Drobné vady karoserie se lépe odhalují na čistém vozidle, které v zimě může být i při prodeji znečištěné či pokryté ledem nebo sněhem,” varuje Cebia.