Uvnitř koncernu Volkswagen to podle odborářů poněkud vře. Mladoboleslavské automobilce prý hrozí, že kromě modelu Superb přijde i o část výroby Fabie. Kvůli nižším nákladům na práci by ji z Česka mohl přetáhnout španělský Seat.
Nabídnout co nejlevnější pracovní sílu, nebo dál zvyšovat mzdy? To je zásadní otázka pro řadu českých firem působících v automobilovém průmyslu. Mladoboleslavskou Škodovku nevyjímaje.
Kvůli nákladům na práci prý uvnitř koncernu Volkswagen panuje nejistota. “Přetahujeme se o produkty. Ohrožen je nadále model Superb, o němž mělo být rozhodnuto do konce roku, zatím k tomu ale nedošlo,“ uvedl odborový předák Jaroslav Povšík v aktuálním vydání týdeníku Škodovácký odborář.
Původně se měl Superb spolu s Passatem vyrábět novém závodě v Turecku, jeho příprava byla pozastavena kvůli válečnému konfliktu. “Do budoucna zůstává ale vize, že Superb od nás půjde pryč, případně vytíží jiný ze stávajících závodů Volkswagenu v Evropě,” tvrdí šéf škodováckých odborů.
A modelem Superb to nemusí skončit. Odboráři tvrdí, že v ohrožení je i Fabia, spekuluje se o tom, že část její výroby by mohl v rámci koncernu VW získat Seat. “Bude velmi zásadní, kdo nyní vedení Seatu převezme, je to pro nás riziková situace,“ připomněl Povšík, že ze Seatu odchází dosavadní šéf Luca de Meo.
Odboráři v únoru odstartují tvrdé vyjednávání o nové kolektivní smlouvě. Podle nich vedení Škody Auto bude tlačit na to, aby byl růst mezd minimální nebo vůbec žádný.
Dalším zvyšováním nákladů na práci totiž Škodovka ztrácí jednu ze svých největších předností v rámci koncernu, kterou je právě poměrně levná práce. I díky tomu se povedlo před lety získat výrobu SUV a naplno rozjet závod v Kvasinách.
Hlavně španělský Seat však českému výrobci šlape na paty. Odboráři upozorňují, že španělský výrobce uzavřel kolektivní smlouvu se zaměstnanci na dlouhých pět let, která lidem zaručuje jen velmi malý růst platů (o čtvrt procenta ročně). A k podobné dohodě se v Seatu schyluje znovu.
V Česku chtějí odboráři vyjednat mnohem lepší podmínky. Ale jednání budou vzhledem k aktuální situaci a nejisté budoucnosti hodně tvrdá. Odboráři už před zahájením vyjednávání chrastí zbraněmi a mluví i o krajním řešení - časově neomezené stávce.
Současná průměrná hrubá mzda tarifního zaměstnance ve Škodě Auto je přes 53.700 korun měsíčně. Naposledy rostly platy vloni na jaře o 2.500 korun. Aktuální kolektivní smlouva platí do konce března.
Škoda Auto přitom v roce 2019 vytvořila výrobní rekord - poprvé ve své dosavadní historii ve svých závodech v Mladé Boleslavi a v Kvasinách vyrobila více než 900 000 vozů. S celkem 910 000 vozy automobilka o 2,25 % překročila výsledek předchozího roku.
V nové lakovně vBoleslavi, která zahájila svůj provoz v srpnu 2019, automobilka vytvořila více než 650 nových pracovních míst.
Letos se v závodě v Mladé Boleslavi rozjede sériová výroba prvního modelu značky na bázi modulární elektrifikované platformy (MEB) koncernu Volkswagen. Do roku 2025 bude Škodovka do rozvoje alternativních technologií pohonu a nových služeb mobility investovat dvě miliardy euro.
V České republice patří společnost Škoda Auto mezi největší zaměstnavatele a její produkty představují zhruba 9 procent celkového vývozu země.