Na březnovém autosalónu v Ženevě se poprvé ukáže čtvrtá generace Škody Octavie ve verzi RS. Jak bude sportovně laděná varianta vypadat? A jaké modely vyjely se zkratkou RS před ní? Podívejte se.
Zkratka RS znamená Rally Sport a vedle úspěšných závodních speciálů, jako byla legendární Škoda 130 RS, od roku 2000 označuje také nejsportovnější verze modelů české automobilky. V úspěšné historii RS bude nyní pokračovat čtvrtá generace modelu Škoda Octavia, poprvé s plug-in-hybridním pohonem jako RS iV.
Se svou rodinou RS slaví Škoda už více než 45 let úspěchy na soutěžních tratích a závodních okruzích, sériové modely RS pak nabízí trochu sportovního charakteru i na běžných silnicích. A Škodovka má se sportovně laděnými deriváty úspěch - u Octavie třetí generace představuje verze RS na některých trzích až dvacet procent prodejů.
Historie zkratky ”RS” začala v roce 1974. Tehdy automobilka použila zkratku pro ”Rally Sport“ poprvé jako modelové označení tehdejších soutěžních prototypů Škoda 180 RS a 200 RS. Zkratka se i díky úspěchům vozu Škoda 130 RS v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století stala legendárním synonymem motoristického sportu.
Od roku 2000 v této historii pokračovaly sportovně laděné sériové modely RS – v modelové paletě se tak objevily verze Octavia RS, Fabia RS a Kodiaq RS.
Škoda 130 RS
Po úspěšných zkouškách se soutěžními prototypy 180 RS a 200 RS představila Škoda v roce 1975 vůz 130 RS, vyvinutý pro pravidelné nasazení v závodech. Dvoudveřové kupé, vycházející ze sériového modelu Škoda 110 R, díky důsledně odlehčené konstrukci z hliníku (střecha a vnější panely dveří) a laminátu (blatníky a kapota) vážilo pouze 720 kilogramů.
Závodní speciál s pohonem zadních kol disponoval motorem o objemu 1,3 litru s výkonem 140 koňských sil a do roku 1983 slavil řadu úspěchů na mezinárodních soutěžních tratích a závodních okruzích. V roce 1977 dojel speciál 130 RS na legendární Rallye Monte Carlo na prvních dvou místech ve své kategorii a zvítězil i na Rallye Akropolis. Na okruzích byl tento vůz v roce 1981 vítězem celkového hodnocení Mistrovství Evropy cestovních vozů.
Škoda Octavia RS
V roce 2000 vstoupila Škoda do mistrovství světa v automobilových soutěžích s vozem Octavia WRC a zkratku RS současně poprvé použila pro sériový model. Kombinace písmen od té doby označovala vždy nejsportovnější variantu příslušné modelové řady.
Prvním Octavia RS vyjela už před 20 lety. O sportovní jízdní vlastnosti se tehdy postaral přeplňovaný motor o objemu 1,8 litru s výkonem 132 kW (180 k). Vůz se nabízel zprvu jako liftback, o rok později pak také ve verzi Combi. Do roku 2005 bylo vyrobeno více než 17 600 vozů.
Ve druhé generaci modelu Octavia RS měl přeplňovaný benzinový motor o objemu 2,0 litru výkon už 147 kW (200 k), poprvé se pod kapotou objevil i motor vznětový: agregát 2,0 TDI měl výkon 125 kW (170 k). Zákazník mohl volit mezi karosářskými verzemi liftback nebo kombi. Celkem z linky sjelo více než 87 800 exemplářů, čímž Octavia RS už ve druhé generaci překročila hranici 100.000 vyrobených vozů.
Ještě úspěšnější je od roku 2013 vyráběná Octavia RS třetí generace, která jako první měla červenou odrazku přes celou šířku zadního nárazníku. Ta je od té doby pro modely verze RS charakteristická.
Motor 2,0 TSI měl nejprve výkon 162 kW (220 k), motor 2,0 TDI měl výkon 135 kW (184 k) a byl poprvé k dispozici i s pohonem všech kol. Výkon benzinového motoru později vzrostl na 169 kW (230 k), ve verzi Octavia RS 245 dokonce na 180 kW (245 k). Také třetí generace byla k dispozici v karosářské variantě liftback a kombi a těšila se velké oblibě mezi fanoušky.
V Německu, Velké Británii a Švýcarsku tvoří verze RS více než 20 procent prodejů modelové řady Octavia. Celkově Škoda vyrobila celkem 172 000 exemplářů modelu Octavia RS třetí generace.
Škoda Fabia RS
V roce 2003 Škodovka rozšířila rodinu verzí RS o model Fabia RS. Byla představena na ženevském autosalonu a byla základním modelem současně představeného soutěžního speciálu Fabia WRC. Motor 1,9 TDI, který byl v modelové řadě Fabia exkluzivně montován do verze Fabia RS, měl výkon 96 kW (130 k) a kombinuje dobré jízdní vlastnosti s nízkou spotřebou pouhých 5,6 litrů nafty na 100 kilometrů. Standardní zrychlení z 0 na 100 km/h zvládal vůz za 9,6 vteřiny, dosahoval maximální rychlosti 204 km/h.
V roce 2010 byla uvedena druhá generace modelu Fabia ve variantě RS s benzinovým motorem o objemu 1,4 litru s výkonem 132 kW (180 k), kombinovaným přeplňováním turbodmychadlem a kompresorem a sedmistupňovou převodovkou DSG. Poprvé byla Fabia RS k dispozici i ve verzi Combi.
Škoda Kodiaq RS
Kodiaq RS, představený v roce 2018, je prvním SUV mezi škodováckými RS. Svůj sportovní charakter prokázal rekordním časem sedmimístného SUV na 20,832 kilometrů dlouhé legendární Severní smyčce Nürburgringu – 9:29,84 minut. Pod kapotou má motor 2,0 TDI o výkonu 176 kW (240 k).
Škoda Octavia RS iV
Na své předchůdce už brzy naváže čtvrtá generace modelu Škoda Octavia. Poprvé se ve sportovním modelu Škoda objeví plug-in-hybridní pohon.
Octavia RS iV bude mít premiéru na autosalonu v Ženevě, který se koná od 3. do 15. března, a Škodovka zatím jeho podobu tají. Oficiálně zatím zveřejnila jen podobu loga už tradičně doplněného o písmeno V, které znamená vítězství.
Neoficiálně se ale objevily snímky, které mají podobu nového “eresa” prozrazovat. Nutno dodat, že snímky liftbacku i kombíku kolující na fóru octaviaclub.cz vypadají velmi věrohodně - podívejte se sami: