Řada řidičů si s předpisy neláme hlavu. Na českých silnicích je to patrné dennodenně. A potvrzují to i výsledky průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Vindicia. Každý pátý Čech se přiznává k hrubým přestupkům, a to se ještě řada z nich určitě nepřiznala…
Projetí křižovatky na červenou, nebezpečné předjíždění či jízda přes přejezd, který signalizuje blížící se vlak? Dopravní pravidla hrubě porušila celá pětina Čechů.
Respekt k pravidlům Čechy obecně příliš nezdobí. “Osmdesát procent respondentů nám v průzkumu přiznalo, že pravidla alespoň někdy porušují – ať už na silnici, v práci či někde jinde,“ říká Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia.
Každý pátý český řidič se přiznal k tomu, že alespoň někdy hrubě porušuje pravidla silničního provozu, 15 procent řidičů dokonce sedlo za volant pod vlivem alkoholu, čtyři respondenti z deseti alespoň někdy ignorují bezpečnostní pásy.
Hříšníkům se přitom moc nedaří přestupky skrýt, polovinu z nich totiž u prohřešku chytí – část dokonce opakovaně.
”Je alarmující, že se každý šestý respondent přiznal k řízení po konzumaci alkoholu. Jen za loňský rok zavinili opilí řidiči přes 4 500 nehod, které si vyžádaly 53 obětí na životech. Viníky pak čeká další kruté vystřízlivění. Pojišťovny totiž vyplatí odškodnění zraněným či pozůstalým – a následně pak částku vymáhají po řidiči, protože alkohol je považován za velmi přitěžující okolnost,“ zdůrazňuje Tomáš Beck
Výrazně častěji takto hřeší muži – po konzumaci alkoholu jich sedla za volant pětina.
Češi moc nedbají ani na vlastní ochranu. Bez zapnutého bezpečnostního pásu tu a tam vyjede 43 procent šoférů. Zajímavé je, že podle průzkumu jsou mladší řidiči do 29 let v tomto ohledu disciplinovanější než ti ve středním věku.
Nejčastějším důsledkem porušování pravidel je pochopitelně pokuta, tři respondenti ze čtyř připouští, že už museli platit. Poměrně vysoký je počet hříšníků, kteří přišli o svůj řidičský průkaz – potkalo to každého šestého respondenta.
Češi ale často nedomýšlí, že konečné důsledky porušování pravidel mohou být ještě daleko vážnější. ”Jestliže jako spolujezdec nepoužiju bezpečnostní pás a následně se zraním při nehodě, ztrácím tím právo přinejmenším na část odškodnění. Stejná situace nastane, pokud si vědomě sednu k opilému řidiči. Pojišťovny totiž usoudí, že je člověk zraněný právě v důsledku ignorování pravidel a za svůj úraz si tak do určité míry může sám - a poškozený tak může přijít i o statisíce korun,“ varuje Beck.
Někteří lidé jsou nepoučitelní. ”Náš klient z jižních Čech měl během posledních dvou let dvě vážnější nehody, při kterých nebyl připoután. Kvůli tomu mu bylo v prvním případě odškodnění sníženo o 30 procent. A protože pásy nepoužil ani u druhé nehody, přišlo ještě výraznější krácení částky. Celkem se tak připravil o 720 tisíc korun,“ popisuje Beck.
Průzkum pro společnost Vindicia připravila agentura STEM/MARK, realizován byl v listopadu 2019 a zúčastnilo se ho 1000 respondentů ve věku 18 až 59 let.