Škodovky se nebudou vyrábět nejméně do půlky dubna. Automobilka prodloužila odstávku, původně chtěla výrobu obnovit už za 10 dní.
Pandemie koronaviru vyřadí výrobu škodovek nejméně do 14. dubna. Automobilka Škoda Auto informoval zaměstnance, že zatím o osm dní prodlužuje dočasnou odstávku ve všech závodech v Mladé Boleslavi, Vrchlabí i Kvasinách.
Na koronavirus byl podle všeho pozitivně testován i Bohdan Wojnar, jediný Čech v představenstvu automobilky, která patří německému koncernu Volkswagen. S odvolání na zdroj z automobilky to ve středu uvedl on-line deník Aktuálně.cz.
Wojnar prý vykazuje příznaky nákazy, jeho stav je však stabilizovaný. Osoby, s nimiž byl v kontaktu nastoupily preventivní čtrnáctidenní domácí karanténu.
Wojnar má ve Škodě Auto na starosti personalistiku a je spolupodepsán pod dopisem, který informuje zaměstnance o prodloužení odstávky.
Škoda zastavila výrobu ve středu 18. března ve 22 hodin večer. Dělníci se měli k linkám vrátit 6. dubna, podle nového rozhodnutí to bude nejdříve 14. dubna v šest ráno.
Přerušení výroby požadovali odboráři ve Škodovce poté, co se prokázala nákaza koronavirem u prvního zaměstnance. Několik dalších pracovníků skončilo v karanténě, dezinfikovala se pracoviště i jídelna v části Škoda Parts Center, které je největším skladem originálních dílů pro automobily v České republice a jedním ze tří evropských centrálních skladů koncernu Volkswagen.
Prodloužení odstávky je podle vedení automobilky také reakcí na velmi slabou poptávku po nových autech související s uzavřením dealerství v Česku i dalších evropských zemích.
Odboráři vzkazují, že zaměstnanci nepřijdou ani o bonusy a plánované zvýšení mezd. “Mzda se zvedne dle dohody, což při započítání všech složek představuje nárůst o 8 procent a bude zdaleka lepší, než v jiných automobilkách. Také bonusy budou vyplaceny a celkový roční bonus bude vyšší než v Německu a dalších lokalitách,“ říká předák škodováckých odborů Jaroslav Povšík.
Odstávka se netýká zhruba 1300 lidí, kteří se nepodílí na výrobě, ale v závodech zajišťují nezbytně nutné práce, jako jsou strážní energetici či pracovníci údržby. “Samozřejmě všechny činnosti, které jsou nezbytně nutné, plně podporujeme, ale ne vždy tomu tak je. Po firmě například do nekonečna bloumají převážně ženy v oranžových vestách a zoufale hledají nějaký odhozený vajgl, který by mohly uklidit,” popisují odboráři.
Několik stovek lidí, většinou dělníků z Ukrajiny, také zůstávají na firemních ubytovnách.
Škoda Auto dává v Česku práci zhruba 34.000 lidí, další 3000 pro automobilku pracují prostřednictvím pracovních agentur.
Výrobu do 6. dubna přerušila i automobilka Hyundai v Nošovicích, v TPCA v Kolíně se také kvůli předem plánované odstávce začne znovu vyrábět nejdříve 17. dubna.