Letošní velikonoční svátky budou kvůli probíhající pandemii jiné než obvykle. Provoz na českých silnicích v důsledku vyhlášeného nouzového stavu významně polevil. Na sinice ale teď vyrazí sváteční řidiči a téměř letní počasí znamená i zvýšený počet cyklistů a motorkářů.
“Důrazně žádám všechny účastníky silničního provozu o ohleduplnost, předvídavost a vzájemný respekt,“ vzkazuje vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Dlouhodobě je už na Zelený čtvrtek evidován zvýšený počet nehod a také počet zraněných.
Sváteční šoféři v akci
“Řada lidí z aktivní populace pracuje v těchto dnech z domova a nenajezdí tradiční porci kilometrů, na kterou je běžně zvyklá. Očekáváme, že intenzita dopravy o letošních svátcích nedosáhne maxim, kterých jsme byli v uplynulých letech svědky, tím spíše však musíme být všichni ještě mnohem ostražitější než obvykle,” dodává Neřold.
Zvýšení intenzity dopravy se dá očekávat i v souvislosti s plánovaným otevřením hobbymarketů. A podíl tradičních svátečních řidičů letos nepochybně vzroste i díky tomu, že řada lidí z aktivní populace v posledních týdnech neřídila, což může ovlivnit jejich řidičské návyky.
Policejní hlídky
A policie dál varuje hlavně před zneužíváním volnějších silnic k výraznému překračování povolené rychlosti. Hlídky budou v pohotovosti. ”Od 1. dubna jsme spustili akci zaměřenou na překračování nejvyšší povolené rychlosti, která bude pokračovat během celých Velikonoc a nadále až do odvolání. Reagujeme tak na to, že jsme v době omezeného pohybu zaznamenali některá extrémní překročení rychlosti, při kterých bohužel není výjimkou naměření rychlostí jízdy v obci nad 100 km/h. Právě nepřiměřená rychlost je přitom dlouhodobě jednou z nejčastějších příčin smrtelných nehod,“ zdůraznil ředitel dopravní policie Jiří Zlý.
Motorkářská sezóna
Rizikovou skupinou jsou i motorkáři. Jarní počasí už minulý víkend vylákalo na silnice i přes omezení pohybu velký počet motorkářů a bilance byla tragická – od pátku do neděle zemřeli 4 motocyklisté.
Velikonoce budou dalším testem toho, jak motorkáři zvládnou dodržování omezeného pohybu a první jarní jízdy. ”Počasí je sice krásné, ale vozovky budou pořád studené a špinavé. Po zimě na nich leží větvě, písek, štěrk a podobně. Přilnavost je mnohem horší než například v létě. Pro hodně z nás je to první jezdění po zimě. Oči ani hlava ještě nejsou na motorku zvyklé, reakce jsou pomalejší. Návyky, které máte po pár týdnech jezdění automatické, tam ještě nejsou. Pokud někam musíte, tak nespěchejte, rozjíždějte se v klidu, abyste se v pohodě vrátili ke svým blízkým,“ říká motocyklový závodník a ambasador Besipu Lukáš Pešek.
Tragické Velikonoce
Vloni se na českých silnicích od Zeleného čtvrtka až Velikonočního pondělí stalo 1425 dopravních nehod, při kterých zemřelo 6 lidí, dalších 36 osob bylo těžce zraněno a 351 lehce. Ve srovnání s předchozím rokem tak všechny smutné statistiky narostly.
Dva lidé vloni zemřeli už na Zelený čtvrtek a další dvě oběti si provoz vyžádal na Velký pátek. Každý víkendový den zemřel při nehodách jeden člověk a dva pak Velikonoční pondělí.
Dlouhodobě je ale nejtragičtější nedělní Boží hod velikonoční, nejvíc těžce zraněných pak bývá na Bílou sobotu.
Velikonoce a alkohol
O Velikonocích také tradičně přibývá nehod zaviněných pod vlivem alkoholu. Vloni sehrál alkohol negativní roli u 4,6 % nehod. Během velikonočních dní podíl alkoholu postupně stoupal - na Zelený čtvrtek zavinil 3 % nehod, na Velký pátek už 6,4 %, na Bílou sobotu 6,7 %, v neděli na Boží hod velikonoční dokonce 8,3 % a na Velikonoční pondělí 5,3 %.
Cyklisté bez roušek, ale s přilbou
”V nadcházejícím období předpovídají meteorologové slunečné počasí s teplotami přesahujícími 20 °C. I přes omezující podmínky pohybu osob, vyplývající z vyhlášeného nouzového stavu, je nutné apelovat jak na řidiče, tak na zranitelné účastníky silničního provozu,“ říká ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.
Pěkné počasí vyláká na komunikace nepochybně i řadu cyklistů. Ti již nemusí mít v místech, kde nejsou další lidé, roušky, ale přilbu by mít měli - drtivá většina usmrcených cyklistů ji bohužel neměla.
”Jsme na začátku sezóny vyznavačů jedné stopy. Toto období je rizikové především pro motocyklisty a cyklisty. Statisticky byly fatality motocyklistů z mírné většiny zapříčiněny jejich vlastní vinou. Zde je nutné apelovat na vzájemnou ohleduplnost a především nepřeceňovat své síly a ubrat 'ruku z plynu',” dodává Frič.