Automobilka Škoda v pondělí ráno opět rozjela výrobní linky. Přijala více než 80 opatření, aby zajistila ochranu zaměstnanců před nakažením i organizační změny v provozu. Odboráři varují před chaosem, ale jiná varianta než obnovením výroby podle nich není. “Je jasné, že jdeme do určitého rizika, ale pokud bychom váhali, tak by možná vzniklo další riziko. Riziko neexistence či velmi poškozené existence,” připouští odborový předák Jaroslav Povšík v rozhovoru pro Škodovácký odborář.
V pondělí v 6.00 hodin byla ve všech třech českých výrobních závodech automobilky Škoda v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách opět zahájena výroba. Odstávka vynucená pandemií koronaviru trvala 39 dní. Linky se zastavily 18. března.
“Absolutně všechno bude jinak,” říká šéf odborářů v automobilce Škoda Jaroslav Povšík o pondělním obnovení výroby. “Není to náběh, začátek musíme nazývat rozběhem,” dodává pro odborářský časopis.
Zdraví zaměstnanců chrání rozsáhlá hygienická a bezpečnostní opatření. ”V zájmu ochrany všech bylo správné tato rozsáhlá omezení zavést. Nyní ale nastal čas pohlédnout s optimismem vpřed. V Evropě postupně otevíráme naše dealerství a s postupným obnovováním výroby činíme další důležitý krok k tomu, abychom mohli naše vozy zase dodávat na mezinárodní trhy. Děkuji všem zaměstnancům, kteří v uplynulých dnech a týdnech intenzivně pracovali na tom, aby bylo možné výrobu opět rozjet,” komentuje obnovení výroby předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier.
80 zavedených opatření
Aby bylo zaměstnance možné co nejlépe chránit před nákazou koronavirem, schválila automobilka pro všechny útvary podniku rozsáhlý seznam bezpečnostních opatření. V celkem více než 80 bodech definuje společně s odboráři kroky k ochraně zdraví zaměstnanců a přijímá organizační opatření, jak čelit případné nákaze. “V celém areálu závodu a ve všech kancelářských objektech zrealizujeme celkem více než 80 konkrétních ochranných opatření a zaručíme tak po obnovení výroby nejlepší možnou ochranu zdraví všech našich zaměstnanců,“ potvrzuje Bohdan Wojnar, člen představenstva automobilky za oblast lidských zdrojů.
Katalog opatření mimo jiné předepisuje povinnost nasadit si nejpozději při vstupu do areálu závodu roušku, kterou Škodovka zaměstnancům poskytne, a během pracovní doby ji nesundávat. Každé směně bude přidělen čas navíc na čištění nářadí, telefonů, klávesnic, materiálů a povrchů. Mimo to budou všechny oblasti podléhat časté celkové dezinfekci.
Automobilka přeorganizovala dopravu zaměstnanců, provoz na branách a recepcích, provoz závodních jídelen nebo evidenci docházky. Pro zaměstnance ve výrobě se mimo jiné plánuje vytvoření menších týmů, které by měly pracovat ve stálém složení. Briefingy při střídání směn mají být stručné. Zaměstnanci také nebudou čerpat přestávky současně, nýbrž postupně, aby se minimalizoval přímý kontakt a tím i riziko nákazy.
Tam kde je to možné, je doporučeno pracovat v rámci mobilní práce z domova, kromě toho bude v kancelářích snížen počet současně přítomných osob, aby bylo zajištěno dodržování potřebného odstupu.
Platí všeobecně platná bezpečnostní opatření a hygienická doporučení - upuštění od podávání rukou, pravidelné mytí či dezinfikování rukou, nebo pravidlo nedotýkat se rukama obličeje.
Podle vývoje chce automobilka opatření postupně uvolňovat.
“V takto obrovském podniku nemůžeme udělat stoprocentní ochranu, to bychom jedině museli závod hermeticky uzavřít. Je to také na osobní disciplíně každého z nás – nosit roušky, nepodávat si ruce, používat dezinfekci. Nebudeme si nic nalhávat, ani nevíme kolik lidí zde pracuje se silnými či menšími alergiemi, s astmaty a jinými dýchacími obstrukčními chorobami plic, cukrovkou, vysokým tlakem, což jsou rizikové faktory pro nemoc COVID-19 a zároveň se takovým lidem bude velmi těžko pracovat s rouškou. Práce v rukavicích zase může vyvolávat ekzémy. Nikomu nepřidá ani psychický stres vzniklý obavou z nákazy,” upozorňuje předseda odborářské Podnikové rady Povšík. I podle něj se však pro prevenci udělalo maximum možného.
Všechno bude jinak
Čeká nás celá řada opatření, která tady snad ještě nikdy nebyla, upozorňují odboráři z organizace OS Kovo Škoda s tím, že vzhledem ke kombinaci negativních vlivů, jako je špatný odbyt, nedostatek dílů, komponentů, jejich přerozdělování koncernem Volkswagen a nedostatek zákazníků, zejména fleetových, dojde k nečekanému chaosu, který nikdo nepamatuje.
Některé provozy pojedou na 50 %, až na výjimky se nepojede na noční směny. Některé směny budou odvolány zcela, některé změněny ze dne na den. Mnohdy nebudou platit zažité modely pracovní doby. “Prvních 14 dní bude velkou zkouškou pro nás pro všechny, zkouškou, kterou si budeme utvářet budoucnost. Bude trvat ještě dlouho, než se rozjede globální systém tak, aby mohl přinést alespoň nějaký řád a pravidla, na která jsme byli zvyklí,“ předpovídá Povšík.
Méně aut i komponentů
Vyrábět se bude daleko méně aut i komponentů. “Absolutně všechno bude jinak, ať už se to týká dodavatelů, subdodavatelů všech úrovní, od nepatrných až po zásadní služby, veškerá logistika, nákup, takty linek, opatření proti koronaviru, synchronizování pracovních týmů, vnější omezení stanovených vládou České republiky, uvažování zákazníků o nákupech, odříkávání zakázek pro fleetové zákazníky, což je největší byznys firmy Škoda. Došlo ke zdražení vozů, řešit se musí sekundární prodeje, bazary, veškeré služby spojené s registrací vozidel, pojistné události. Na co sáhneme, je v současné době jinak a rozhodně ne snadné,” dodává Povšík.
Jak koronavirus zasáhl automobilový průmysl v Česku? V Televizních novinách odpovídal ekonom Lukáš Kovanda: