Po pěti týdnech nuceného výpadku obnovují provoz prodejny nových aut i provozovny autobazarů. S rouškami, povinnými rozestupy a výraznými slevami.
Přemýšlíte o nákupu auta? Nejspíš přišel správný čas. Dealeři nových aut i prodejci ojetin po znovuotevření prodejen nutně potřebují co nejrychleji přilákat zákazníky zpět.
“Zákazníky přivítáme výhodnými cenami,” vzkazuje například Toyota.
”Jednoznačně vítáme rozhodnutí vlády. Znovuotevření dealerství je dobrá zpráva pro zákazníky, dealery i výrobce. Vracíme se díky tomu k dennodenní tvůrčí a prozákaznicky orientované práci, což je dobře. Ve spolupráci s naší autorizovanou prodejní sítí finalizujeme veškerá opatření, abychom vyhověli všem požadavkům vládního nařízení a ochránili naše zaměstnance i zákazníky. To je pro nás absolutní priorita,“ říká Luboš Vlček, ředitel Škoda Auto Česká republika.
Tuzemská Škoda už ohlásila, že po znovuotevření showroomů nabídne za zvýhodněné ceny přes 5000 skladových i zánovních vozů napříč modelovými řadami.
Plošné zlevňování automobilka zatím nechystá, ale jednotliví dealeři půjdou s cenami dolu, aby vyprodali sklady. A musí to udělat rychle. Teď je tak období, kdy budou ochotni přistoupit na výrazné slevy a prodávat s téměř nulovou marží.
A podobně to teď bude vypadat i v autobazarech. ”Prodej zahájíme s výprodejovými cenami na všechny vozy, abychom podpořili opětovný rozjezd trhu. Auta budeme v začátku obnovení provozu nadále prodávat prakticky bez marže,” tvrdí Karolína Topolová, šéfka společnosti Aures Holdings provozující síť AAA Auto.
”Pro naše klienty máme připravené velmi atraktivní cenové nabídky, které v některých případech mohou zlevnit vůz až o desítky tisíc, zároveň máme pro zákazníky připraveny finanční produkty s možností odkladu splátek,“ říká i Pavel Foltýn z Auto ESA. Podle něj se dá očekávat, že se firma vrátí na svá obvyklá čísla už v průběhu léta.
Někteří prodejci rozšiřují i možnost financování. Například Emil Frey Select obnovuje prodej s novým operativním leasingem pro ojeté vozy. Ty pronajímá soukromým nebo firemním klientům na 12 měsíců s maximálním nájezdem 20.000 km. Podmínky pronájmu se neliší od operativního leasingu pro nové vozy.
Bezpečnostní opatření
Součástí obnovení prodeje je zavedení důsledných hygienických opatření požadovaných vládou. A to v showroomech i v bazarech.
“Restart prodeje je spojen se zavedením přísných hygienických nařízení, jejichž cílem je minimalizovat zdravotní rizika pro zákazníky i zaměstnance a přitom poskytovat plnou škálu služeb. Podobná opatření fungují už dva týdny v autorizovaných servisech,” říká mluvčí Škoda Auto Pavel Jína.
“Prosíme, abyste v provozovně servisu používali roušky, respirátory nebo jiné ochranné pomůcky a chránili tak sebe i pracovníky servisu a své okolí,” vyzývá zákazníky Renault.
Prodejci nových aut i autobazary upravili prodejny i způsob, jak budou přijímat zákazníky, aby byly dodrženy bezpečné rozestupy. Součástí opatření je například omezení počtu osob v showroomech, využívání ochranných pomůcek, distanční objednávání, zajištění dezinfekčních prostředků pro zákazníky či pravidelné čištění a dezinfikování vystavených vozů. Auta se dezinfikují i před a po každé zkušební jízdě.
”Prodejci, jejichž zdravotní stav pravidelně kontrolujeme, budou používat ochranné prostředky, roušky a rukavice. Zákazníci budou mít v autocentrech k dispozici jednorázové rukavice a desinfekci a zejména dostatek osobního prostoru tak, aby se nemuseli setkávat s dalšími klienty. Pokud nám bude počasí přát, usadíme zákazníky i venku na čerstvém vzduchu, mimo uzavřené prostory. Budeme samozřejmě dbát na všechna pravidla, požadovaná ministerstvem zdravotnictví a ministerstvem průmyslu a obchodu, jako je minimální vzdálenost mezi zákazníky nejméně 2 metry, bezhotovostní platby a zkrácení doby pobytu zákazníků u nás na nezbytné minimum,” popsala Karolína Topolová.
“Ve všech prodejních prostorách jsou zavedena i další plošná dezinfekční opatření – pravidelná dezinfekce toalet, stolů, vstupních dveří, madel a podobně,” doplňuje za Auto ESA Pavel Foltýn.
On-line prodej
Řada prodejců nových i ojetých vozů bojovala o přežití i během nouzového stavu a výrazně posílila možnosti on-line prodeje. Například Toyota spustila virtuální prohlídky, kdy si zákazníci mohli pomocí videohovoru reálně vybírat nový vůz. Prodejci autobazarů dováželi vozy na zkušební jízdy přímo před dům zákazníků.
“On-line aktivity byly pro nás v uplynulém období klíčové. Začali jsme používat novou metodu prohlídky vozu, kdy pomocí Skype, WhatsApp nebo jiných aplikací vedeme videohovor se zákazníkem a sdílíme s ním veškeré detaily vozu, které ho zajímají. Může tak spolehlivě posoudit například opotřebení vozu. Jsem přesvědčený, že tento nástroj najde uplatnění i v budoucnosti,“ popisuje Zdeněk Fořt, ředitel firmy EF Mobility patřící do skupiny Emil Frey v ČR.
On-line služby bude většina prodejců využívat dál. “V případě zájmu je možné vozidlo také objednat elektronicky z pohodlí domova,” potvrzuje Jitka Skaličková, mluvčí společnosti Renault ČR.
”V České republice, kde on-line prodej funguje nejlépe, se nám daří přes on-line a call centrum týdně prodávat zhruba 350 vozů s dovozem k zákazníkům domů. Vzhledem k tomu, že dříve jsme soukromým osobám prodávali tímto způsobem maximálně několik kusů měsíčně, považujeme to za obrovský úspěch. Tento prodejní kanál chceme určitě udržet i do budoucna, i když samozřejmě stále tvoří jen asi pětinu běžných prodejů,“ doplnila za AAA Auto Karolína Topolová.