Autoškoly od pondělí znovu fungují. Ale rozhodně ne bez komplikací. Starosti jim nedělají ani tak mimořádná hygienická opatření, ale spíš velké ztráty, které jim způsobila vynucená pauza. Kvůli výraznému výpadku v příjmech budou muset zvednout ceny.
Autoškoly musely kvůli pandemii koronaviru přerušit provoz v polovině března. Od pondělí opět fungují. “Musíme dodržovat hygienická opatření, ale fungujeme v plném rozsahu naší činnosti,” potvrzuje majitel pražské autoškoly a zároveň předseda Asociace Autoškol ČR Ondřej Horázný.
Mimořádná opatření
Instruktoři i žáci jezdí s rouškou, auta se pravidelně dezinfikují. Teoretická výuka probíhá v režimu 4+1, tedy jeden vyučující a maximálně čtyři posluchači. I při závěrečných testech je omezený počet osob ve zkušební místnosti.
Při jízdě může být v autě s instruktorem vždy jen jeden žák. Při závěrečných zkouškách přibude zkušební komisař, který také musí mít roušku nebo ochranný štít a rukavice.
"To nám problémy nedělá, jsme hlavně rádi, že jsme mohli znovu obnovit provoz,” dodává Horázný.
Termíny zkoušek se protahují
Horší je to s kapacitou autoškol a termíny zkoušek. Kvůli omezenému počtu žáků v učebnách, nemohou autoškoly pokrýt poptávku a výuku to protahuje.
A úřady, které na zkoušky dohlížejí, zatím fungují v omezeném režimu. Žáci autoškol si začínají stěžovat, že některé úřady dokonce zatím úplně odmítají zkoušet. “Zkoušení bude výrazně časově náročnější. S termíny zkoušek bude jednoznačně problém,” potvrzuje šéf asociace autoškol.
Ceny porostou
Největší problémy ale autoškolám nadělaly ekonomické ztráty. “Měsíc a půl jsme nemohli dělat vůbec nic, přitom jsme museli dál hradit veškeré náklady. Ztrát jdou do statisíců,” říká Horázný.
Zvlášť menší autoškoly to může existenčně ohrozit. “Není jednoduché pokrýt nečekaný výpadek příjmů v řádu několika stovek tisíc, mnozí provozovatelé na to nemají a budou si muset půjčit,” dodává.
Na cenách se projeví i současná komplikovanější a časově náročnější výuka. V úterý o tom majitelé a provozovatelé autoškol debatovali během on-line konference a závěr je jasný: “Nutně to bude mít vliv na cenu, bez zdražení to nepůjde,” tvrdí předseda asociace autoškol.
Jak moc se zdražení projeví, si musí stanovit každá autoškola sama. Horázný sám předpokládá zdražení o tisíc až dva tisíce korun. Už teď stojí standardní výcvik na osobní automobil, kolem 12.000 až 15.000 korun, za kratší intenzivní výcvik se připlácí další 4.000 korun.
“Zdražení nebude o pět nebo deset tisíc, ale nepůjde ani o stokoruny,” říká Ondřej Horázný.
Asociace autoškol už během vynuceného přerušení provozu vyzvala vládu, aby provozovatelům pomohla. “Vedení Asociace autoškol plně respektuje aktuální zákaz činnosti provozovatelů autoškol směřující ke snížení rizik v souvislosti s rozšířením koronaviru COVID-19. Nicméně důrazně upozorňuje na velký zásah do ekonomické, podnikatelské i osobní roviny všech provozovatelů autoškol v ČR,” upozornila.
Vládu a ministerstvo dopravy žádala o zrušení platby silniční daně za vozidla provozovatelů autoškol po dobu, kdy je nemohli používat. A také o kompenzace nákladů na mzdy zaměstnanců. “Zatím nemáme žádnou odezvu,” dodává šéf asociace s tím, že provozovatelům by nejvíc pomohlo, kdyby vláda autoškoly zařadila mezi oblasti podnikání, pro které platí nižší desetiprocentní sazba DPH, a nemuseli odvádět 21 % jako dosud.