Dlouhý výpadek způsobený mimořádnými opatřeními v souvislost s pandemií koronaviru donutil autobazary změnit strategii. Kvůli poklesu poptávky snížily ceny vozů, které měly na skladech. Zároveň však hlásí nedostatek nově vykoupených aut. Za ty jsou teď prodejci ochotni zaplatit víc než dřív, aby znovu rozhýbali trh. Jaké vlivy na ceny ojetin působí?
Pokud se chystáte prodat svoje ojeté auto, máte ideální příležitost. Samy autobazary potvrzují, že výkupní ceny se vyšplhaly na maximu.
“Pandemie vnáší do stabilně rozjetého a předvídatelného obchodu s ojetými vozy nečekané změny, na které je potřeba rychle reagovat. Pokles poptávky způsobil, že prodejci snížili ceny vozů na skladech. Zároveň se zpomalil přísun obchodovatelných ojetin a prodejci jsou nyní ochotni za ně platit víc,” vysvětluje ředitel marketingu Auto ESA Filip Kučera.
Dovozy poklesly téměř o polovinu
Ojetiny ze zahraničí minulý rok tvořily asi polovinu českého obchodu. Největší podíl na dovozu ojetin do ČR má tradičně Německo, dále jsou to Itálie a Francie. A v těchto zemích je teď trh s ojetinami zpomalený nebo úplně zamrzlý. Omezují se aukce a přijatá opatření ve státech Evropy ztížila nebo úplně znemožnila vývoz ojetin.
Na české straně dovoz brzdí delší doba přihlášení z důvodu omezené pracovní doby některých registrů.
České autobazary tak musí hasit nedostatečný přísun ojetin, které by mohly nabízet. Například Auto ESA hlásí pokles nákupů v zahraničí až o 45 %.
Proti dovozům jde kurz eura
Slabá koruna způsobila, že na jedno euro potřebuje obchodník o 2 koruny více než ve stejném období minulého roku. Pro mnoho prodejců se tak nákupy v zahraničí staly nerentabilní, protože kurz eura navýšil vstupní cenu vozidel. Do této ceny se promítá i logistika a další administrativní náklady s tím spojené.
Není dostatek českých ojetin
V této situaci přirozeně narůstá poptávka po vozidlech s českým původem. I těch je ale v autobazarech nedostatek. Logicky to vede k nárůstu výkupních cen.
Vybrané příklady nárůstu průměrných výkupních cen v Auto ESA:
Škoda Fabia I , r.v. 2005
- výkupní cena v roce 2019: 45.000 Kč
- výkupní cena v roce 2020: 53.000 Kč
Škoda Fabia II 16V, r.v. 2008
- výkupní cena v roce 2019: 83.000 Kč
- výkupní cena v roce 2020: 97.000 Kč
Škoda Octavia II 1,9 TDi, combi, r.v. 2006
- výkupní cena v roce 2019: 88.000 Kč
- výkupní cena v roce 2020: 105.000 Kč
VW Passat 2,0 TDi, combi , r.v. 2007
- výkupní cena v roce 2019: 108.000 Kč
- výkupní cena v roce 2020: 122.000 Kč
Hyundai i30, 1,6i combi, r.v. 2014
- výkupní cena v roce 2019: 200.000 Kč
- výkupní cena v roce 2020: 220.000 Kč
Hyundai ix20, 1,6i, r.v. 2016
- výkupní cena v roce 2019: 220.000 Kč
- výkupní cena v roce 2020: 240.000 Kč
“Ačkoli jsou vozy letos o rok starší, k žádnému poklesu výkupních cen nedochází. Ceny se nejen drží, ale dokonce i rostou. Z této neobvyklé situace nyní zákazníci těží maximum. Kupují auta levněji než dříve, a zároveň prodávají za vyšší ceny než před vyhlášením omezení, ” shrnuje Kučera a dodává: “Vše samozřejmě při zachování všech výhod prodeje v autobazaru jako jsou okamžité vyplacení hotovosti, vyřízení veškeré administrativy spojené s prodejem a převzetí záruk vůči novému majiteli.”
Za nové auto zaplatíme až od čtvrtinu méně než předtím. Více podrobností v reportáži TV NOVA: