Ani po čtrnácti dnech prodejů s výprodejovými cenami se prodejní čísla v autobazarech nijak výrazně nezvedají. Důvodem může být nejen obava z ekonomické budoucnosti a odklad nákupů, ale také větší opatrnost úvěrových společností, které jsou teď přísnější než před krizí.
“Před vypuknutím pandemie byla česká ekonomika velice silná, nezaměstnanost na historických minimech. Nyní se situace mění a lidé i firmy nákupy aut odkládají na později. Výrazně se to projevuje na prodejích nových vozidel, ale ani ojetiny nezůstávají značného ochlazení poptávky ušetřeny,“ říká Petr Přikryl, předseda asociace autobazarů APPAA.
Podle něj jsou současná prodejní čísla autobazarů sdružených v asociaci APPAA přibližně na 60 % výkonu před uzavřením prodejen. Poklesy prodejů se týkají naprosto všech obchodníků s ojetinami, ty největší nevyjímaje.
Lidé začali auta spíš prodávat
Mnozí lidé se teď aut spíš zbavují, protože potřebují hotovost, aby zvládli pokrýt dopady krize.
"Prozatím jsme na polovičních počtech prodaných vozů. Je patrný zájem o výměnu dražšího vozu za levnější. Mnozí zákazníci se také zbavují druhého vozu v rodině,“ popisuje současný stav Pavel Mařinec z autobazaru Mama Car.
“Vzrostl zájem klientů prodat auto a to o 20% Zájem stoupl o prodej protiúčtem,” doplňuje Filip Kučera, ředitel marketingu Auto ESA.
Trh s ojetinami se může výrazně změnit a koncentrovat se spíše u větších prodejců. Podle Přikryla může současná situace dokonce vést k zániku menších autobazarů: “Někteří obchodníci skutečně svoji činnost ukončí, registrujeme ale už i nabídky silnějších prodejců a finančních skupin k převzetí některých autobazarů,“ upozorňuje šéf asociace autobazarů.
Přísnější podmínky úvěrů
Autobazary se proto snaží rozhýbat obchod výprodejovými cenami, a speciálními úvěrovými pobídkami. ”V České republice nyní prodáváme na úvěr zhruba 40 až 50 vozů denně, tedy zhruba 40 % z celkového objemu“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka AAA Auto. Současný poměr počtu lidí, kteří si kupují vozy na splátky, se tak podle ní vyrovnal předkrizovému stavu.
Větší zájem o financování nákupu ojetého vozu potvrzuje i druhý největší autobazar v České republice. ”Registrujeme zvýšenou poptávku po finančních službách,“ říká Kučera z Auto ESA. Podle něj si ale úvěrové společnosti dávají větší pozor, komu půjčku poskytnou. ”Se zvýšenou poptávkou po financování vzrostlo o více než 10% zamítnutí klientů ze strany úvěrových společností,“ dodává Kučera.
Ceny porostou!
Prodejům ojetých aut zatím nenahrává ani poněkud překvapivá taktika domácí automobilky, která své modely téměř plošně zdražuje. Škodovka přitom od ledna do března dodala zákazníkům na celém světě celkem 232.900 vozů, což je skoro o čtvrtinu méně, než v loňském roce, kdy během prvního čtvrtletí automobilka prodala 307.600 vozů.
Prodeje výrazně klesly i dalším výrobců, zdražení přitom nevylučuje ani Hyundai a další značky.
A ani výprodeje ojetin za minimální marže nepotrvají věčně. Podle některých prodejců už opět začaly růst. “Zdá se, že cenového dna ojetin bylo dosaženo a ani epidemie koronaviru hodnotu aut nesnížila, naopak jejich ceny stoupají. Vzhledem k nedostatku ojetin na trhu a k výpadkům ve výrobě nových aut lze čekat postupné další zdražování. O tom se ostatně mluví i u nových vozů, jelikož vlády zatím nechtějí ustoupit od přechodu na elektromobilitu, který mají zaplatit vyšší ceny klasických vozů. Trendy na trhu nových aut se vždy během několika měsíců promítnou i na trhu sekundárním,“ vysvětluje Karolína Topolová z AAA Auto.
Nabídka ojetin na českém trhu se kvůli pandemii koronaviru citelně zmenšila. V dubnu bylo k v nabídce 78 tisíc ojetých vozů, tedy o dvacet tisíc aut méně než v březnu a o téměř třicet tisíc méně než v lednu.
Prodeje na úvěry by mohly trh opět rozhýbat, zvýšit ceny na výkupu a podpořit chuť lidí ojeté vozy prodávat. “Dobrou pobídkou by bylo i zavedení šrotovného,“ dodává Karolína Topolová.