Nehoda

Smutná bilance: Jak (ne)bezpečně jsme jezdili během nouzového stavu

Smutná bilance: Jak (ne)bezpečně jsme jezdili během nouzového stavu
Zdroj: HZS Plzeňský kraj

Provoz na českých silnicích během nouzového stavu klesl v některých dnech až o 80 procent. Jenže řada řidičů podle policie i dopravních expertů poloprázdné silnice zneužívala - jezdili rychle a agresivně, podceňovali rizika. Jak se nouzový stav projevil na statistikách dopravních nehod?

Nejčernějším dnem na českých silnicích během nouzového stavu bylo úterý 28. dubna, kdy při nehodách vyhaslo 5 lidských životů.

Nouzový stav byl v Česku vyhlášen ve čtvrtek 12. března ve 14 hodin, ukončen byl v neděli 17. května. Jak dopadla celková bilance nehod a jejich následků na českých silnicích v tomto období?

Zatímco nehodovost jako taková poklesla meziročně o 30 %, fatálních následků ubylo jen o 15 %. Počet zraněných byl proti loňsku přibližně o čtvrtinu nižší. Přesto to znamená nejnižší čísla za posledních 10 let: o život na silnicích přišlo 76 lidí, 268 jich bylo zraněno těžce a 2804 lehce.

Související obsah

"Z předběžných denních statistik jsme zmapovali období od 13. března do 17. května, které jsme porovnali s nehodovostí od roku 2010. V případě těžce a lehce zraněných osob byly v letošním roce evidovány nejnižší počty. Méně osob než v letošním roce bylo usmrceno jen v roce 2017," říká Veronika Valentová, ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu (CDV).

Podívejte se na srovnání statistik z období od 13. 3. do 17. 5. za posledních 10 let:

Nehod bylo méně, aby byly závažnější!

CDV srovnává i závažnost nehod, to znamená počet usmrcených na 1000 evidovaných havárií: Zatímco vloni byla v uvedeném období evidovaná závažnost nehod 4,6 usmrcených na 1000 nehod, letos je to 5,6 osob na 1000 nehod. Závažnost nehod v období vyhlášeného nouzového stavu je tak meziročně o 22 % vyšší.

Letošní data jsou zatím předběžná. "Pro relevantnější závěry je nutno se do dat podívat s odstupem a podrobněji. Plánujeme využít mimo jiné nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu, které sledujeme a vyhodnocujeme již od roku 2014. Budeme posuzovat, zda a případně jaký vliv měla tato mimořádná situace na chování řidičů,“ dodává Veronika Valentová.

Související obsah

"Statistiky následků dopravní nehodovosti za první čtyři měsíce nelze považovat za uspokojivé. Meziroční zhoršení jsme sledovali už v lednu a únoru. Alarmující ale je, že ani v období vyhlášeného nouzového stavu v souvislosti s koronavirovou krizí smrtelných nehod v porovnání s loňskem příliš neubylo. Opakovaně jsme upozorňovali, aby řidiči nepodlehli na prázdnějších silnicích pocitu volnějších pravidel a riskantnější jízdě," komentuje dosavadní letošní bilanci vedoucí oddělení Besip ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Rychlost a alkohol

Kvůli nepřiměřené rychlosti bylo od začátku roku usmrceno 52 a těžce zraněno 152 lidí. V obou sledovaných parametrech jde o meziroční nárůsty. A během nouzového stavu také paradoxně stoupl počet nehod, ve kterých hrál roli alkohol - zatímco v dubnu 2019 pod vlivem alkoholu bouralo 298 řidičů, v dubnu a za nouzového stavu jich bylo 344, tedy o 15,4 % více.

Související obsah

Duben pak dopadl tragicky zejména pro motocyklisty, na silnicích jich během tohoto měsíce zahynulo 15. Celkově je bilance motorkářů nejtragičtější od roku 2007. Tragická jsou čísla u u chodců či cyklistů.

Související obsah

"Postupně dochází k uvolňování opatření. Do provozu se vracejí a budou vracet řidiči, kteří delší dobu neřídili, což může vést rovněž k řadě konfliktních situací. Vyzývám k vzájemnému respektu mezi jednotlivými účastníky silničního provozu, a především ochraně těch nejzranitelnějších – chodců a cyklistů. Uvědomme si, že nemáme odpovědnost jen za vlastní život a zdraví, ale také za ty, které na silnicích můžeme svým chováním ohrozit a za své blízké“ dodává Neřold.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Nehoda

Důležité Události