Mnichovská automobilka zahájila na Sokolovsku stavbu vývojového a testovacího centra pro svá vozidla. Na strategickém projektu za na několik set milionů eur spolupracuje i s českou vládou. Polygon by měl v regionu zaměstnat asi 700 lidí.
Na bezmála 600 hektarech bývalé hnědouhelné výsypky u Sokolova vznikne asi 100 kilometrů zkušebních tratí. Ty budou podle odborníků simulovat dopravní situace na dálnicích i ulicích ve městě, budou tu prašné komunikace a další typy povrchů. "V našem případě hovoříme o vývojovém centru, ve kterém bude probíhat vývoj autonomních vozidel, asistenčních systémů, elektromobilů, hybridů," vysvětluje David Haidinger, mluvčí BMW.
Na místě teď probíhají pozemní práce. Upravuje se podloží pro budoucí tratě. Staví se příjezdová komunikace, kterou kraj hradí více než 90 miliony korun z programu Restart. Města a obce Sokolovska strategického partnera vítají a potřebují. Uplatnění na polygonu najdou stovky zaměstnanců. Od operativního personálu, až po techniky a vysoce kvalifikované inženýry.
"Ukazuje se to právě v této době po koronavirové krizi. Náš kraj má poměrně zásadní problémy. I v souvislosti s tím, že na Sokolovské uhelné hrozí propouštění 800 až 1000 lidí,“ říká hejtman Karlovarského kraje Petr Kubiš.
Předpokládá se také, že se do regionu, který trpí úbytkem obyvatelstva, budou stěhovat kvalifikovaní odborníci. "BMW sice zaštiťuje vývoj, ale pro jednotlivé své komponenty nebo jednotlivé své zakázky má nasmlouvané partnery. A pro ty by mělo být výhodnější se usídlit na Sokolovsku, než všechno řešit na dálku,“ věří starosta Chodova Patrik Pizinger.
Výstavba polygonu na Sokolovsku svědčí o tom, že Česká republika patří mezi automobilové velmoci. Testovací centrum by se tam mělo spustit na konci roku 2022.