Nesprávné otáčení a couvání je velmi častou příčinou dopravních nehod. Řada českých řidičů vůbec ne tuší, kdy a kde se s autem nesmějí otáčet. Mnohdy tak na křižovatkách vznikají situace, při kterých jsou šoféři dost zmatení - například situace z našeho obrázku. Smí se auto číslo 1 otáčet do protisměru? A kdo v takovém případě pojede první?
Umožňuje zákon otáčení do protisměru v křižovatce? Ano, ale jen na takové, která není řízená semafory (nebo policistou) a kde otáčení vysloveně nezakazuje tato značka:
Co říká zákon:
Řidič se nesmí otáčet a couvat
a) na nepřehledných nebo jinak nebezpečných místech, například v nepřehledné zatáčce a v její těsné blízkosti, před nepřehledným vrcholem stoupání pozemní komunikace, na něm a za ním,
b) na křižovatce s řízeným provozem a v její těsné blízkosti,
c) na přechodu pro chodce,
d) na přejezdu pro cyklisty,
e) na železničním přejezdu a v jeho těsné blízkosti,
f) v tunelu a v jeho těsné blízkosti,
g) na pozemní komunikaci s jednosměrným provozem; smí však couvat, jestliže je to nezbytně nutné, například k zajetí do řady stojících vozidel nebo vyjetí z ní.
Policisté často řeší přestupky i dopravní nehody, při kterých řidiči zákaz otáčení na křižovatce s řízeným provozem nerespektují. Buď pravidla neznají, nebo je záměrně porušují. Porušení pravidla sice není bodovaným přestupkem, ale hrozí pokuta a hlavně se zvyšuje riziko nehody.
Umíte se orientovat ve chvíli, kdy se otáčíte nebo se na křižovatce otáčí jiné vozidlo? Tak schválně: Jak byste vyřešili následující situaci na křižovatce, kterou zveřejnil německý autoklub ADAC?
Vůz číslo 2 vyjíždí z vedlejší silnice a odbočuje vpravo na hlavní. Vůz číslo 1 jede po hlavní a otáčí se v křižovatce o 180 stupňů do protisměru. Křižovatka není řízená semafory, zákazová značka tam není, takže otáčení je možné. Ale kdo pojede první?
A) Není to jasně stanoveno - řidiči musí navázat oční kontakt a dát si znamení, kdo pojede první.
B) První pojede vůz číslo 1 - zůstává na hlavní silnici a vůz číslo 2 přijíždějící z vedlejší mu musí dát přednost, což mu přikazuje značka.
C) První pojede vůz číslo 2 - vůz číslo 1 při otáčení v podstatě dvakrát zatáčí doleva, takže musí v danou chvíli dát přednost protijedoucím vozidlům, která odbočují doprava, i když vlastně stále zůstává na hlavní silnici.
Správnou odpověď najdete na následující stránce.
Správně je varianta B)
"Vozidlo číslo jedna zůstává na hlavní silnici, přestože se otáčí. Takže řidič přijíždějící po vedlejší silnici mu musí dát přednost," potvrzuje dopravní expert Roman Budský, předseda expertní rady Platformy VIZE 0.
Co říká zákon:
Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!" musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím po hlavní pozemní komunikaci.
V Německu je to ale jinak - v této situaci platí: Pokud řidič odbočuje vlevo, dává přednost protijedoucímu vozu. Přestože jde o křížení vedlejší silnice s hlavní ve tvaru T, vozidlo číslo 1 by se mělo chovat stejně, jako kdyby přijíždělo po vedlejší a odbočovalo doleva. "Musí dát přednost protijedoucím vozidlům a protijedoucím vozidlům odbočujícím vpravo," uvádí ADAC. Podle německých pravdiel by tak byla správně varanta "C".
Při otáčení na křižovatkách matou řidiče i další situace, které v praxi vznikají. Například: Co když bych se chtěl otočit na světelné křižovatce ve chvíli, kdy semafory nefungují?
V tu chvíli jde o "neřízenou" křižovatku a otáčení je podle zákona možné. Přesto je třeba dbát zvýšené pozornosti a mnohdy bývá lepší najít si pro otočku jiné a mnohem bezpečnější místo, než je křižovatka.
Pravidla pro otáčení v křižovatce jsou v Česku odlišná od mnohých jiných států - nemusíme zajíždět daleko: V už zmíněném Německu je otáčení běžnou praxí i na světly řízené křižovatce.