Vláda umožnila autoškolám, aby jejich žáci mohli od pondělka začít vykonávat závěrečné zkoušky. Očekával se velký zájem i nutnost zavést pořadníky, ale zatím je to jinak. Zádrhel je v tom, že se žáci bojí praktické zkoušky kvůli dlouhé pauze a chtějí kondiční jízdy. Jenže ty zatím nejsou možné.
Řidičáku se nemůže dočkat třeba 18letý Honza z Liberce. Písemné testy má za sebou. Chybí mu jen zvládnout jízdy. Přesto na ně zatím nepůjde. "Docela se toho bojím, protože už měsíc a půl jsem neřídil. Asi počkám, až budu moct mít kondiční jízdy," svěřil se televizi Nova.
Jenomže ty zatím možné nejsou, stejně jako běžná výuka. "To bude platit až v kategorii 3. V ideálním případě od pondělí za týden," prohlásil ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Například v Liberci se už na závěrečné zkoušky připravují. O úspěšnosti budoucích řidičů ale mají velké pochybnosti. "Můžou zkusit štěstí, ale o štěstí ta zkouška není. Má být o přípravě a pokud ta příprava nebyla, tak technicky není možné zkoušku pravděpodobně úspěšně zvládnout," říká učitel v autoškole Lukáš Stejskal.
"Měsíc nesedět za volantem znamená pro žáka velký hendikep. Je to dlouhá pauza," komentuje současnou situaci další učitel Jan Bajgar. Dodává, že učit a školit se nesmí ani profesionální řidiči.
Jedním z nich je pilot dopravního letadla Hynek Svobodný, který po 22 letech musel přestat létat. "Přistoupili na neplacená volna. Práci teď jako pilot nemám," svěřil se. Splácí hypotéku a živí tři děti.
Těžké období chce překlenout jako řidič kamionu. Řidičák sice má, ale potřebuje profesní průkaz. "Přišel lockdown. Školení je pětidenní, po dvou dnech jsem se ale dozvěděl, že nebude pokračovat," prozradil.
A tak i on čeká, zda se Česko posune v protiepidemickém systému do kategorie 3. Aktuálně chybí dopravcům 15 tisíc řidičů profesionálů. Nedostatek jich byl už před pandemií, někteří jsou teď v karanténě, a auta dopravců proto často stojí v garážích.