"O tohle se sami nepokoušejte! Test probíhá pod dohledem profesionálního řidiče na uzavřené trati," varuje výzkumné centrum Toyoty u videa, které ukazuje neuvěřitelné kousky. Záběry jsou to parádní - Toyota GR Supra na nich driftuje zcela bez šoféra!
Vypadá to možná nebezpečně, ale tento test probíhá v zájmu bezpečnosti a vědy! Inženýři z výzkumného centra Toyota Research Institute (TRI) zkoumají, jak propojit instinktivní reflexy profesionálních závodníků s technologií autonomního řízení a předvídavostí superpočítače.
A dělají to vskutku zajímavě - naučili ikonický sporťák GR Supra driftovat. Bez řidiče!
TRI se spojil s americkou Stanfordovou univerzitou, aby pokročil ve vývoji bezpečnostních technologií, které by posílily schopnosti běžných řidičů a pomohly chránit posádky aut. "Cílem je navrhnout novou úroveň technologie aktivní bezpečnosti a následně ji sdílet, aby ji Toyota a další výrobci automobilů mohli nasadit na silnici," uvádí Toyota.
Inženýři se proto snaží naučit počítač řídit tak, aby měl schopnosti profesionálního jezdce.
Takové dovednosti často souvisejí s dlouho trénovanými reflexy a intuicí, což jsou věci, které umělá inteligence zatím jen těžko napodobí, zejména při vysokých rychlostech nebo v náročných podmínkách.
Přesto to TRI i vědci ze Stanfordu zkouší - snaží se vyvinout sofistikované algoritmy, na nichž by se stroje učily podle reakcí zkušených závodníků. Autonomní a asistenční systémy tak mají od profíků "odkoukat", jak lépe fungovat v situacích, kdy je třeba činit rychlá rozhodnutí. Například, když auto dostane smyk na kluzké vozovce. Jak se jim to daří? No, není to vůbec špatné - podívejte se sami v úvodním videu.
"Každý den dochází ke smrtelným nehodám vozidel, které jsou výsledkem extrémních situací, ve kterých by většina řidičů potřebovala nadlidské schopnosti, aby zabránili kolizi," říká šéf TRI Gill Pratt.
Nebezpečné situace zvláště při vysokých rychlostech na dálnici vyžadují rychlé reflexy. Současné asistenční systémy sice už dokážou řidiči pomoci, ale cílem je se kolizím úplně vyhnout.
"Aby se řidiči vyhnuli nehodě, musí často provádět manévry, které přesahují jejich schopnosti. Co kdyby každý řidič, který se dostane do potíží, měl instinktivní reflexy závodního jezdce a výpočetní výkon superpočítače?" ptá se TRI a vypouští speciálně upravenou Supru na trať. Profesionální řidič za volantem sedí jen jako dozor, všechno, co vidíte, nadupaný sporťák předvádí sám.
Vědci ze Stanfordovy univerzity už dříve s experimentálním vozidlem dokázali, že technologie umí ovládat vozidlo s pohonem zadních kol v driftu pomocí řízení, brzd a plynu. TRI teď jejich architekturu zkouší na "běžných" autech (i když GR Supra není zrovna běžné auto, že). Využívá při tom zkušenosti Toyoty v oblasti motoristického sportu.