Elektromobilita

Spoušť po elektromobilech: Co bude s obřím množstvím mrtvých baterií?

Spoušť po elektromobilech: Co bude s obřím množstvím mrtvých baterií?
Zdroj: Volkswagen Newsroom

Automobilky kvůli přísným emisním normám chrlí jeden elektromobil za druhým. Je ale na čase, aby se začaly zabývat nevyhnutelnou otázkou - co se stane se všemi bateriemi, až skončí jejich omezená životnost a bude nutné je vyměnit za nové? Někteří výrobci už mají své plány.

Baterie elektromobilů si dokáží zachovat své vlastnosti po omezený počet cyklů nabití a vybití. Obvykle vydrží 1000 - 1500 cyklů, některé vydrží i 7000 nabití. Většina automobilek na akumulátory poskytuje záruku 160.000 kilometrů nebo 8 let na minimálně 80% kapacitu. Co s nimi potom?

Koncern Volkswagen jako jeden z největších výrobců aut na světě poodhalil svoje plány - v německém Salzgitteru minulý týden rozjel pilotní program na recyklaci vysloužilých baterií. Investuje šest milionů eur a postaví zatím jen relativně menší recyklační provoz v rámci gigantické fabriky na výrobu bateriových článků do elektromobilů, kterou VW v Salzgitteru staví se společností Northvolt. Během několika let chce však koncern v Dolním Sasku i na dalších místech kapacitu pro recyklaci mnohokrát zvětšit, píše německý ekonomický deník Handelsblatt.

Plán Volkswagenu je zatím posledním v řadě. Například Nissan chystá strategii už od roku 2010, kdy pustil do světa první generaci elektromobilu Leaf. V roce 2018 otevřel v Japonsku spolu se společností Sumitomo fabriku (nyní známý jako 4R Energy Corporation), která se specializuje na opětovné použití a recyklaci. "Během své životnosti mají elektrická vozidla výrazně menší uhlíkovou stopu než tradiční automobily, ale pro skutečnou udržitelnost musíme jejich bateriím dát druhý život," uvědomuje si japonský výrobce.

Další využití baterií

Použité baterie se třídí podle jejich zbývající kapacity. Některé mohou být po úpravě znovu použity v elektromobilech, jiné míří do průmyslových strojů, jako jsou vysokozdvižné vozíky a nebo jsou využívány pro skladování energie. "V domácím i komerčním zařízení mohou zachytit přebytečnou elektřinu generovanou během dne solárními panely a poté napájet budovu v noci," popisuje automobilka. I komponenty z baterií, které jsou v nejhorším stavu lze prý využít, například v pro záložní zdroje, které jistí některé provozy pro případ výpadku elektrické sítě.

Související obsah

Nissan rozjel zpětný odkup vysloužilých baterií po 10 letech provozu, což může majitelům zvýšit návratnost původní investice do elektromobilu.

Další japonská automobilka Toyota uzavřela partnerství s belgickým Umicore, což je koncern, který se na výrobu a likvidaci baterií specializuje už 20 let. Belgický závod recykluje a zpracovává odpad z lithium-iontových baterií. A láká i další automobilky, jako jsou Audi, BMW či Tesla.

Volkswagen tak rozhodně není první automobilkou, která se začala zabývat recyklací baterií, ale jako jedna z mála chce využívat vlastní interní provoz, upozorňuje americký motoristický magazín Jalopnik.

Recyklace není samospásná!

Existují tak dva směry, kterými se automobilky vydávají - cílem recyklace je získat z baterie zpět maximální možné množství použitého materiálu při využití co nejmenšího množství energie. Ke sběr a recyklaci na vlastní náklady zavazuje výrobce směrnice EU.

Recyklace má trochu zavádějící označení, protože nevede přímo ke vzniku nové baterie. Ty staré jsou rozdrceny a vzniká takzvaný černý prach nebo černá hmota, která obsahuje suroviny (lithium, nikl, mangan, kobalt a grafit) potřebné k výrobě nových katod. Ale prach je pouze malou částí recyklovaných materiálů, mezi kterými jsou i hliník, měď, ocel a plast.

Volkswagen tvrdí, že dokáže současnou metodou dál využít až 95 % hmotnosti původní baterie. Zároveň doufá, že díky novým provozům, jako je ten v Salzgitteru, zvládne "uzavřít kruh" a využít maximální množství recyklovaného materiálu pro výrobu nových katod.

Zavalí nás tuny baterií?

Cílem VW je zpočátku recyklovat přibližně 1500 tun baterií. Množství baterií, které bude třeba recyklovat ale bude brzy mnohonásobně vyšší. Chemický gigant BASF odhadl, že v roce 2027 bude nutné jen v Evropě recyklovat 50.000 tun baterií a v roce 2035 desetkrát tolik. Bude tak třeba zvýšit tempo…

Související obsah

Druhou cestou je vracet pro elektromobily už nepoužitelné baterie zpět do života, respektive dát takovým článkům druhý život, který nevyžaduje tak vysokou kapacitu. "Nejčastěji jsou baterie používány jako stacionární bateriové úložiště energie. Při využívání energie z obnovitelných zdrojů je hlavním problémem rozdíl mezi tím, kdy může být elektřina vyráběna a kdy je konzumována a nedostatečné možnosti jejího uskladňování a právě s tímto mohou baterie z elektromobilů pomoci. Místo toho, aby se staly zátěží pro životní prostředí, tak naopak umožní zvýšení podílu energie z obnovitelných zdrojů," popisuje česká technologická a obchodní firma EV Expert.

I druhý život baterií ale někdy skončí… Například Nissan uvádí, že po 10 letech provozu elektrického auta může stejná baterie dál sloužit dalších 10 let pro jiný účel.

Související obsah

Ekologická stopa elektromobilů snad bude postupně čistější. Důležitou roli bude hrát i vývoj ve výrobě nových článků, zvýšení jejich kapacity a prodlužování životnosti. Podle průzkumů je ztráta kapacity v průměru zhruba 2-2,5 % ročně a současné baterie vydrží 8, 10 i 15 let provozu, i podle toho, jak s ní majitel vozu zachází.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události