Autoservis

Musíte v mrazu startovat pomocí kabelů? 11 kroků, jak si nezničit auto

Musíte v mrazu startovat pomocí kabelů? 11 kroků, jak si nezničit auto
Zdroj: Profimedia

V silném mrazu se může snadno stát, že autobaterie vypoví službu. Takový zamrzlý vůz s vyhaslým akumulátorem pak mohou přivést zpátky k "životu" startovací kabely. Ale upřímně, věděli byste si s nimi rady? Tady jsou základní rady.

Jak vyřešit situaci, kdy vinou velkých mrazů baterie ve vozidle místo nastartování motoru nabídne jen prázdné cvaknutí? Startovací kabely jsou jednou z mála možností. Většina řidičů dobře ví, že startovací kabely jsou velkými pomocníky, nicméně někteří si prostě nepamatují, jak je správně použít. Proto odborníci ÚAMK přicházejí s 11 radami, jak na to.

1. Prvotní je vůbec kabely mít. Spoléhat se na souseda nebo kolegy řidiče je velký risk. Při koupi kabelů sice můžeme sáhnout po levných, dokonce v ceně pod 200 korun, ale to experti ÚAMK rozhodně nedoporučují: Je vhodné se pohybovat v cenové kategorii 500 až 1000 korun. Všímat si přitom tří věcí: Jaké hodnoty A jsou udávány na výrobku (optimální je 700 A). Jaká je délka kabelů - upřímně, čím delší, tím lepší. A důležité je také to, zda má výrobek evropský certifikát, což je jistý identifikátor kvality. 

Související obsah

2. Kabely nepoužíváme moc často, takže máme-li je třeba pod podlážkou dna zavazadelníku, mohou být kontakty zkorodovány. To by značně snížilo efektivitu. Proto je třeba je před použitím očistit.

3. Následuje přesně stanovený postup připojování kabelů, který je třeba dodržet, abychom nepoškodili fungující baterii vozu, který je naším "zachráncem". Začínáme tím, že otevřeme kapotu a svorku plusového kabelu (obvykle je to ten červený) připojíme nejdříve na plusový kolík vybité autobaterie ve vozidle, které chceme rozpohybovat.

Související obsah

4. Druhý konec plusového kabelu připojíme na plusový pól baterie vozu - zachránce, který nám chce předat část své kapacity, abychom mohli nastartovat. Kabel musí mít dostatečně silný svazek drátů v kabelu, což je také jedna z možností jak odhadnout, zda jsou kabely dobré.

5. Na řadu přichází minusový kabel, obvykle má černou izolaci. Také jeho síla napoví, zda nebude probíjet a dobře poslouží. Minusový kabel připojíme na minusový pól funkčního akumulátoru.

Související obsah

6. Následuje krok, v němž se dělá nejčastěji chyba: Druhý konec záporného kabelu neupevňujeme svorkou k baterii, kterou se snažíme oživit. "Správný postup je takový, že svorku připevníme nikoliv k baterii, ale na kovovou část motoru, který chceme nastartovat. Proč? Protože kdybychom svorku umístili na nabíjenou baterii, uvolní se z ní následně vodík, který by při startovací jiskře mohl explodovat," upozorňuje ÚAMK. Takže znovu: druhý konec minusového kabelu patří na některou kovovou část v motorovém prostoru!

7. Start! Před otočením klíčku mějme na paměti, že doba startování by neměla být delší než 10 sekund. Je to důležité pro "zdraví" baterie, z níž čerpáme energii. Proud vysokých hodnot, který proběhne po kabelu a přes svorky, je navíc tak vysoký, že by je mohl poškodit. Jestliže musíme starty opakovat, je vhodné mezi nimi udělat půlminutovou pauzu.

Související obsah

8. Přes všechno snažení motor stejně nenaskočil? Pak hledejte "viníka" selhání někde jinde než v baterii.

9. Jakmile agregát naskočil, je třeba odpojit nejdříve minusový kabel, a to nejdříve na baterii vozidla, které jsme se snažili rozchodit. Teprve poté odpojíme svorku na baterii "dárcovského" automobilu.

10. S kladným kabelem je to přesně naopak! Nejdříve sundáme svorku z baterie vozu, který nám přijel na pomoc. Až následně z auta, které jsme se snažili uvést do provozu.

Související obsah

11. Motor běží a my ho také musíme nechat v chodu. Jestliže máte ve voze start/stop systém, pro jistotu ho vypněte, aby pak motor nevypnul například při čekání na semaforu. Nejdřív je třeba akumulátor jízdou dostatečně nabít. K tomu potřebujete zhruba 15 kilometrů dlouhou jízdu, alternátor během ní začne opět nabíjet baterii, a tu tak dostanete do provozuschopného stavu. "A stále máme na paměti, že akumulátor, který jsme právě zachránili od "klinické smrti", není v ideální kondici a mrazy v noci pod mínus 10 stupňů Celsia mu odeberou až 30 procent jeho kapacity. Nechceme se přece opět narychlo shánět po startovacích kabelech," dodává ÚAMK.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Autoservis

Důležité Události