Nad Slovenskem se prohánějí dvě různá létající auta. Jde o prototypy společností KleinVision a AeroMobil. Ta první ukázala záběry z testování ve vzduchu na podzim, ta druhá hlásí úspěšné zkušební lety nyní - podívejte se na záběry z trenčínského letiště v úvodním videu.
Slovensko se stává velmocí létajících aut. Do finální fáze se blíží hned dva prototypy, které vzbuzují pozornost po celém světě. Za oběma stojí designér a vizionář Štefan Klein, který na realizaci svého snu pracuje už dvacet let, od studií. Spolupracoval na inovativních výzkumných projektech s předními automobilovými značkami včetně Audi, Volkswagenu či BMW, podílel se na vývoji průmyslových strojů i elektrických skútrů. Vášeň pro létání ho přivedla k tomu, že spolu se svým bratrem a blízkými přáteli založil charterovou leteckou společnost AirExplore. Sám má za sebou stovky hodin ve vzduchu, ale vždycky snil o létajícím autě, které kdysi viděl ve francouzském filmu Fantomas se zlobí.
Spoluzaložil společnost AeroMobil, ve které se podílel na prvních prototypech. Před pěti lety z ní však odešel a založil vlastní malou firmu, se kterou chce svůj cíl dotáhnout.
AeroMobil ale na projektu létajícího auta pracuje dál. A tak vlastně na Slovensku vznikají projekty dva. Společnost AeroMobil teď oznámila, že úspěšně absolvovala první fázi testování čtvrté verze svého prototypu.
Na rozjezd potřebovalo její "létající auto" 400 metrů, pak se vzneslo do vzduchu. Létat dokáže rychlostí téměř 260 km/h, uletí zhruba 740 kilometrů. Podle testovacího pilota je s ním velmi jednoduché vzlétnout i přistát. Ostatně prototyp je stavěn tak, aby ho zvládli i nezkušení piloti. Zároveň však konstruktéři dbají na bezpečnost - letoun má speciální konstrukci skládacího křídla a mimo jiné je vybaven systémem záchranných padáků, které ho v případě potíží snesou na zem.
Letové zkoušky jsou dalším krokem ke splnění požadavků Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). "Chceme postavit létající auto, které naši zákazníci budou moci svobodně používat, jakmile to bude možné," říká šéf AeroMobilu Patrick Hessel s tím, že firma zapracovala na bezpečnosti, aby vyhověla měnícím se regulacím. AeroMobil zároveň žádá o schválení i u Federal Aviation Administration (FAA) v USA.
Schvalování dopravního prostředku, který má být doma na silnici i ve vzduchu, je ale dost složité. Je nutné prototyp schválit jako letoun i jako osobní auto, aby mohl plnit obě funkce, pro které byl stvořen. Hessel slibuje, že jeho létající auto bude komerčně dostupné už za dva roky.
Současný prototyp je dvoumístný, v roce 2025 chce společnost představit čtyřmístnou verzi s doletem přes 1100 kilometrů. "Bude to ta nejlepší věc na čtyřech kolech, která poskytne neomezenou svobodu cestování," slibuje Hessel.
Štefan Klein mezitím realizuje svůj sen v konkurenční firmičce KleinVision. Ta nejnovější generaci svého létajícího automobilu AirCar testovala vloni v Pieštanech, kde absolvovala dva krátké zkušební lety. A Klien sliboval, že připraven vstoupit na trh, na silnice i na nebe bude už letos. Jeho AirCar prý zvládá rychlost kolem 200 km/h a dolet až 1000 kilometrů - z auta se na letoun promění během 3 minut - podívejte se:
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz