Asociace autobazarů se zlobí, že venkovní prodejny ojetin musí zůstat zavřené, i když se od příštího týdne v mnohých oblastech rozvolní pravidla vyhlášená v souvislosti s pandemií koronaviru. Asociace vzkazuje vládě, aby splnila své sliby a bazary otevřela.
Autobazary nemůžou prodávat na prodejnách kromě třítýdenního uvolnění už od loňského 22. října, kdy vláda v souvislosti s šířením koronaviru uzavřela většinu maloobchodního prodeje. Většina prodejců ojetin se tak snaží prodávat alespoň on-line.
"Od příštího týdne by měla začít první vlna rozvolňování a s ním související otevření některých maloobchodů. Podle ministra Havlíčka by se mělo jednat především o tzv. venkovní prodej, včetně farmářských trhů. Otevřít by mohli také ZOO a botanické zahrady. Mezi typické příklady venkovního prodeje patří i prodejci ojetých vozů, na které se, ale v prohlášení ministra pravděpodobně zapomnělo," vzkazuje předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů (APPAA) Petr Přikryl.
Dodává, že rozhodnutí nerozumí: "Drtivá většina prodejen je pod širým nebem, navíc při rozloze tisíců metrů čtverečních se lze jenom těžko domnívat, že by mohlo dojít k nějakému blízkému kontaktu mezi zákazníky, ke kterému běžně dochází například v prodejnách potravin“.
Podle Přikryla autobazary navíc v minulosti investovaly nemalé částky do bezpečnostních a hygienických opatření a jsou tak připraveny zajistit naprosto bezpečný provoz. "Vozy jsou pravidelně dezinfikovány, každému klientovi by se věnoval jeden prodejce, v provozovnách jsou k dispozici jednorázové rukavice i dezinfekce, pracovníci nosí respirátory, a navíc jsou povinně testováni," popisuje některá opatření Přikryl.
"Věřím, že vláda své rozhodnutí ještě přehodnotí a uzná všechny důvody, které jsme předložili pro zajištění bezpečného prodeje ve venkovních prostorech a dodrží, tak i slib, který ministr Havlíček učinil," dodává předseda APPAA. Havlíček loni v říjnu prohlásil, že právě autobazary velmi pravděpodobně budou mezi prvními, koho se případné uvolnění restrikcí dotkne.
Vládní restrikce a omezení ovlivňují trh s ojetými vozy už rok. Podle analýzy společnosti Aures Holdings, která provozuje sítě autocenter AAA Auto, se konečně začali zákazníci vracet - byť ojetiny zatím pořizují online. "Prakticky poprvé po roce s pandemií trh zažívá výraznější oživení," uvádí provozní ředitel autocenter AAA Auto Petr Vaněček.
Ve srovnání s letošním únorem přibylo v březnu v české inzerci 12.499 ojetin. Současných 100.873 nabízených ojetin se tak dostalo i nad úroveň loňského března, kdy bylo v nabídce 99.241 aut. "Růstový trend jsme zaznamenali ve všech čtyřech zemích střední Evropy, kde působíme. Stejně jako mnoho ekonomů se domnívám, že i vzhledem ke klesajícím pandemickým číslům se mnoho zákazníků, kteří chtěli během posledního roku koupit novější vůz, ale jeho pořízení v dosavadní nejistotě odkládali, obmění svůj vozový park v nejbližší době. Zatím ještě jenom nákupem on-line, ale věříme i v brzké otevření poboček,“ dodává Vaněček.
Dvě pětiny lidí, kteří se aktuálně poohlížejí po ojetém voze, vnímají nákup auta přes internet jen jako nouzové řešení (40 %) a i když jsou spíše ochotni si auto tímto způsobem pořídit, jednoznačně by dali přednost osobnímu nákupu, v důsledku čehož se poohlížejí spíš po autě napřímo od majitele či od známého. Dalších 24 % si auto přes internet dokonce odmítá koupit, v současné době si ho jen vyhlížejí a vyčkávají na otevření prodejních míst. Přesto 27 % zákazníků vidí v online prodeji aut dobré řešení, dalších 9 % online prodej dokonce vítá. Vyplynulo to z průzkumu, který realizovala společnost Cebia mezi téměř 400 lidmi, kteří si plánují pořídit ojeté auto.