Od pondělí 12. dubna mohou znovu probíhat zkoušky žadatelů o řidičské oprávnění. Pro autoškoly a úřady to znamená dohánění dlouhých čekacích lhůt. Dosud totiž mohla probíhat výuka, ale bez zkoušek se pořadník lidí čekajících na zkoušky jen protahoval. Někteří žadatelé čekají na zkoušky už přes půl roku. Ztrácejí tak naučené návyky a za jejich obnovení si musejí připlácet.
Měsíc jen učili, ale nezkoušeli. "Výuka v autoškole je možná. Nikoliv ale konání závěrečných zkoušek. Teoretickou část zkoušky si můžete také trénovat - online - z pohodlí vašeho domova," vzkázalo na začátku března žákům autoškol ministerstvo dopravy.
Teď se zase možnost složit zkoušku a získat řidičák vrací. Zákaz padne s koncem nouzového stavu. "Obecní úřady obcí s rozšířenou působností mohou od pondělí 12. 4. znovu organizovat závěrečné zkoušky. Podmínky pro znovuzavedení zkoušek odsouhlasilo Ministerstvo zdravotnictví," informuje resort dopravy.
Autoškoly samozřejmě návrat k "normálnímu" režimu vítají. Byť budou muset dodržet přísná opatření: počet lidí na učebně i u zkoušek 9+1, respirátory FFP2 v učebnách, ve vozidlech při výcviku i při zkouškách. Na zkoušku není nutné mít s sebou negativní test na koronavirus. "Důrazně Vás, Vaše učitele i žáky žádáme o dodržování všech stanovených epidemiologických opatření stanovených vládou," vyzvala Asociace autoškol ČR.
Většina autoškol tato opatření dodržovala už dávno před tím. I proto bojovaly za to, aby ve výuce a zkoušení řidičů platila výjimka. Vládu však nepřesvědčily a po loňských dlouhých výpadcích ve výuce, přišla v březnu další několikatýdenní pauza ve zkoušení.
Každý měsíc zkoušky v Česku běžně absolvuje přes 12 tisíc lidí. Podle asociace autoškol březnová stopka zdržela zkoušku dokonce u 15 tisíc lidí. Na její složení - a tím pádem i na řidičák - přitom čekají další lidé ještě z loňska. Jen čekajících uchazečů o řidičské oprávnění na kamion jsou až 3000. Celkem je v pořadnících až 35 tisíc lidí.
"Lidé se kumulují a mám strach z toho, jak se to potom zvládne vyzkoušet a jak to bude dál. Je to taková časovaná bomba," jednatel Autoškoly VT centrum 11 Václav Volf. "Máme takových 20 lidí, který tady jsou déle než půl roku," dodal.
Autoškoly se obávají náporu, který obnovení zkoušek způsobí, což bude problém pro ně i pro úřady, které zkoušky organizují. Stejné obavy má i Svaz měst a obcí ČR. "Nemyslím si, že by z toho měl být nějaký dlouhodobý problém," opakovaně ujišťuje ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Žáci však při čekání ztrácejí návyky, které během výuky získali. To řadě z nich nejspíš řidičák znovu prodraží, budou muset před závěrečným testem svoje návyky a znalosti obnovit při dalších jízdách navíc. A každá taková jízda stojí pětistovku.
Autoškoly prý dělají vše pro to, aby další výpadek už nenastal. "Nikdo z nás se nechce nakazit. Obvinění, že bychom napomáhali šíření pandemie, jsou absurdní. Vnímáme vážnou situaci, stejně jako ostatní, ale jsme schopni si s žáky nastavit podmínky tak, abychom nikoho nevystavovali zvýšenému riziku," vzkazoval před časem předseda asociace autoškol ČR Aleš Horčička.
"Velmi obezřetně dodržujeme všechno, co nám vláda ukládá. A někdy i nad rámec opatření. Asociace nabádala všechny autoškoly, aby respirátory používaly nejen u zkoušek, ale po celou dobu výuky. Pravidelně dezinfikujeme vozy, řada z nás má ozonizéry, kterými dezinfikujeme auta po každé jízdě, snížili jsme obvyklé počty žáků, děláme mezi jízdami větší pauzy a podobně," popsal Horčička.
Už vloni si si řidičský průkaz udělalo o asi 20 tisíc lidí méně než v letech předchozích. Autoškoly měly úplnou stopku už na jaře a pak znovu déle než měsíc na podzim.
Problémy se zkouškami mohou způsobit i dlouhodobý nedostatek řidičů v kamionové dopravě, což může ohrozit i český průmysl. Už teď v Česku chybí podle odhadů téměř 20 tisíc řidičů kamionů - více v reportáži: