Škoda Auto

Škoda představila čtvrtou generaci Fabie. Je větší, hezčí i o dost dražší

Zásadní model pro budoucnost Škodovky je venku. Automobilka ve středu večer během online show představila čtvrtou generaci Fabie. Hatchback už je možné objednat, zákazníci si proti současné generaci výrazně připlatí, ale taky dostanou výrazně lépe vybavené auto.

Automobilka Hyundai od května o 10 tisíc zdražila svůj populární model i30, který teď startuje na 340.000 korun. A tak se nová Fabia s cenou vešla těsně pod svého konkurenta - základní cena nového modelu Škody Auto je 329.900 korun.

I tak jde mezigeneračně o docela výrazný cenový posun. Vždyť současná třetí generace Fabie stojí v základu bezmála 280.000 korun (necelých 330.000 dáte už za kombík).

Padesátitisícový rozdíl Škodovka připisuje lepší výbavě, technice, prostoru, komfortu, ale i bezpečnosti a asistenčním prvkům, které se vešly už do základu.

Fabia poprvé stojí na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen a má nabídnout nejvelkorysejší prostor ve své třídě.

Mezigeneračně značně narostla a na délku poprvé překonává hranici čtyř metrů (4108 mm oproti 3997 mm u předchozí generace). Objem zavazadlového prostoru, který byl už teď největší ve své třídě, se podařilo ještě zvětšit o 50 litrů (z 330 l na 380 l), po sklopení zadních sedadel je pak objem 1 190 litrů. Přitom se téměř podařilo udržet hmotnost třetí generace. Ve srovnání s předchůdcem je delší i rozvor (o 94 mm), nová Fabia je také o 48 mm širší.

Při uvedení na trh bude Fabia k dispozici ve dvou výbavových stupních Ambition a Style. Šíři interiéru podtrhují symetrická přístrojová deska se samostatně stojící centrální obrazovkou a horizontální dekorační lišty v pěti různých barvách v závislosti na výbavovém stupni. Přední část přístrojové desky je čalouněna látkou s kontrastními švy. Nový design umocňují velké kulaté boční výdechy ventilace s chromovaným rámečkem a nové chromované vnitřní kliky dveří.

Související obsah

Interiéru dominuje samostatně stojící obrazovka infotainmentu o velikosti až 9,2", digitální přístrojový panel s 10,25" displejem je k dostání na přání. Poprvé má Fabia dvouzónovou klimatizaci Climatronic a výdechy ventilace na zadní straně středové konzoly pro klimatizaci zadních sedadel. Premiéru slaví také další komfortní příplatkové prvky známé spíše z vozů vyšší třídy jako například vyhřívané čelní sklo a vyhřívaný volant.

Související obsah

"Fabia je nedílnou součástí našeho portfolia již více než dvacet let. Ztělesňuje také ústřední hodnoty značky Škoda. Čtvrtá generace má všechny předpoklady k tomu, aby pokračovala v úspěchu předchozích modelů. Nabízí vice místa než konkurenční vozy, skvělé možnosti konektivity, nové asistenční systémy a emocionální vzhled. Zkrátka vše, co řidič potřebuje – a ještě něco navíc," uvedl při premiéře Fabie předseda představenstva automobilky Thomas Schäfer.

Prohlídněte si novou Fabii do nejmenších detailů:


"Díky novým proporcím působí náš základní model mnohem sportovnějším a vyzrálejším dojmem. Současně nová Fabia na první pohled zosobňuje moderní životní styl. Základ modelu jsme záměrně neměnili. Jako typický vůz Škoda je Fabia funkční, praktický společník pro každodenní cestování," doplnil ho šéfdesignér Oliver Stefani.

Fabia je po všech stránkách modernější auto - dostala dynamičtější proporce a plastičtější linky. Vynikají ostře řezané přední světlomety i zadní světla vybavená LED technologií. Designovou hříčkou jsou linie na předních dveřích, které naznačují trojúhelníkový tvar české vlajky.

Související obsah

Díky aerodynamickým prvkům, mezi které patří kola a aktivní žaluzie chladiče umístěné ve spodním otvoru pro přívod vzduchu na předním nárazníku, má Fabia nejnižší součinitel odporu vzduchu ve své třídě (cx 0,28). Jen žaluzie chladiče prý ušetří při rychlosti 120 km/h dvě deci paliva na 100 km.

Platforma MQB A0 umožnila vybavení řadou bezpečnostních prvků a asistenčních systémů, které dosud nabízely spíše vozy vyšších tříd. Nová Fabia má až devět airbagů, poprvé disponuje například systémem pro asistovanou jízdu 2.0 a automatickým parkováním. Platforma zároveň vozu propůjčuje robustní karoserii s vysokou torzní tuhostí a vysokou stabilitou.

Škodovka rozšířila i paletu pohonných jednotek - v nabídce budou čtyři motory nové generace Evo koncernu Volkswagen s výkony od 59 kW (80 koní) do 110 kW (150 koní). Základním motorem je litrový benzínový tříválec MPI. "Všechny motory jsou ještě úspornější než motory předchozí generace. U motoru MPI, který byl vyvinut pro celý koncern Volkswagen a je vyráběn v České republice, se podařilo snížit spotřebu paliva a emise a zvýšit výkon o 4 kW," doplňuje člen představenstva společnosti odpovědný za technický vývoe Johannes Neft.

Související obsah

Novou vrcholnou motorizací je pak čtyřválec 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 koní), aktivním řízením a standardně dodávanou sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Výkonové verze do 70 kW (95 koní) jsou vybaveny pětistupňovou manuální převodovkou. U motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 koní) lze volit mezi manuálem a automatem.

Přehled motorů:

 

Ve výbavě může být až 43 Simply Clever prvků, z toho pět úplně nových a osm prvků, které model poprvé přebírá od větších sourozenců. O pořádek v interiéru se například starají nový upevňovací klip pro kreditní kartu nebo parkovací lístek a gumička sloužící jako držák tužky v odkládací schránce středové konzole. Více flexibility přináší odnímatelný držák nápojů mezi předními sedadly i odkládací schránka u středového tunelu pro cestující vzadu.

Čtvrtá generace Fabie dorazí na trh na konci léta, první majitelé se dočkají na podzim. Zatím ale jen jako hatchback, na kombíky si musíme ještě počkat, automobilka je bude zatím doprodávat jen v předchozí třetí generaci.

Od uvedení na trh v roce 1999 se prodalo více než 4,5 milionů fabií ve verzi hatchback i kombi. Jedná se tak po Octavii o druhý nejprodávanější vůz značky Škoda.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Související témata

Důležité Události