Jak spolehlivá jsou auta v reálném provozu? Jedním z vodítek může být statistika, kterou každý rok vydává německý autoklub ADAC. Hodnotí auta a jejich poruchovost podle výjezdů svojí asistenční služby. Ke kterým museli "žlutí andělé" nejčastěji a ke kterým naopak nejméně?
Nejde o žádné drobné závady, tohle jsou poruchy, ke kterým si řidiči museli volat asistenci, protože jim vůz prostě za jízdy vypověděl službu. Žlutí andělé ADAC v Německu vloni vyjížděli k 3,4 milionu takových případů. Kvůli omezené mobilitě během pandemie jich bylo o téměř 10 % méně než v roce 2019, přesto je jich pořád dost.
Nejčastějším důvodem výjezdu asistenční služby bylo selhání baterie. ADAC tuto příčinu eviduje u 46,3 % ze všech loňských poruch, což je o pět procent víc než rok před tím. A za nárůstem je opět pandemie a střídání lockdownů: Auta, která několik týdnů stojí, jsou k selhání baterií pochopitelně náchylnější.
Podle německého autoklubu záleží i na velikosti a řízení baterií a na tom, jak řidiči svoje auto používají. Mezi nejnáchylnější na selhání baterie patří třeba Nissan Qashqai, naopak spolehlivostí baterie je vyhlášená Toyota Yaris. "Baterie vydrží v průměru pět až šest let. Ale i řada relativně nových aut mívá vybité nebo vadné baterie. Důvodem je často vysoké zatížení kvůli množství elektrických spotřebičů," uvádí ADAC.
Se závadami palubních 12V baterií mají často problémy i elektromobily, které je sice nevyužívají k roztáčení motoru, ale je na nich závislé osvětlení nebo infotainment. "A pokud malá 12voltová baterie palubního systému selže, zůstanou zavřené i dveře a nelze aktivovat vysokonapěťový systém, ani když je nabitý," podotýká ADAC. Jinými slovy - bez funkční palubní baterie ani jinak nabitý elektromobil nenastartujete.
Ostatní části elektromobilů, jako je velká baterie, elektromotor nebo nabíjecí technologie, se podle ADAC zatím ukazují jako velmi spolehlivé.
Častým důvodem výjezdů jsou i defekty pneumatik, což samozřejmě není závada samotného auta. Občas ale bývá zodpovědná i porucha nebo nesprávná interpretace varování ze systému pro automatické monitorování tlaku v pneumatikách. A na narůstajícím počtu výjezdů k defektům podle ADAC přispívá i to, že rezervy už u moderních aut nebývají samozřejmou výbavou a nahrazují je sady na opravu pneumatik, které pak řidiči neumí použít nebo na defekt prostě nestačí. Každopádně defekty pneumatik ADAC do celkového hodnocení spolehlivosti nezahrnuje, stejně jako třeba výjezdy kvůli prázdným nádržím.
Celkově ADAC hodnotil 109 modelů 25 různých značek. Do žebříčků zahrnul vozidla od 3 do 10 let stáří, kterých se prodalo alespoň 10.000 kusů v daném roce. Pořadí je podle německého autoklubu nutné brát jen jako orientační vodítko, na některé modely ale v žebříčcích narazíte opakovaně.
Nejvíce poruch měly desetileté vozy Kia Ceed - trpí na závady startovací baterie, startéru, palivového čerpadla, rozvodového řetězu a zapalovacích svíček. U novějších generací je ale patrné zlepšení spolehlivosti.
U Hyundai i20 je statistika podobná - starší vozy jsou poruchové hlavně kvůli závadám svíček a zámků zapalování, novější vozy mají poruch výrazně méně.
V novějších generacích mají zase horší výsledky například zmíněný Nissan Qashqai či Renaultu Kangoo. Špatně dopadly i Smart Forfour, který se prodává od roku 2105, Ford S-Max a Opel Insignia. A třeba takový Seat Alhambra či VW Sharan trpí na poruchy prakticky během všech let výroby.
Naopak mezi premianty patří vozy značek Audi, BMW nebo Toyota. Dobře si vedly mercedesy a například i Škoda Fabia, Seat Ibiza, VW Polo a poměrně překvapivě také Dacia Sandero nebo Fiat Punto.
Na následujících stránkách se podívejte na hodnocení v jednotlivých třídách. (Modely jsou vždy hodnocené podle roku první registrace - čísla udávají počet poruch na 1000 registrovaných vozidel. Orientaci v hodnocení usnadňuje barevné rozlišení od tmavě zelené = velmi nízká pravděpodobnost poruchy, přes světle zelenou, žlutou a oranžovou až po červenou = velmi vysoká pravděpodobnost poruchy).
Nejmenší vozy:
Malé vozy:
Nižší střední třída:
Střední třída:
Vyšší střední třída: