Když si koupíte auto, jakou cenu bude mít za čtyři roky? Podívejte se na přehled modelů, které svou hodnotu drží nejlépe. Sestavila ho celosvětově uznávaná německá společnost Bähr & Fess Forecasts specializující se na průzkumy trhu. A mimochodem, v několika kategoriích si velmi dobře vedly škodovky.
Říká se, že jakmile vyjedete novým autem od dealera, ztrácí minimálně 10 % své ceny. Během každého roku provozu ztratí z původní hodnoty dalších 10, 15, ale i 25 %
Některá auta jsou na tom pochopitelně hůř, jiná lépe - záleží na mnoha faktorech. Například na tom, jaká je poptávka po konkrétní značce a typu vozu, jaký je stupeň výbavy, pro jaký účel je využíván, kolik majitelů vystřídá, jestli je garážovaný, nebo stojí venku, kolik najede kilometrů, jak je udržovaný a jaký pohon má pod kapotou.
Experti německé společnosti Bähr & Fess Forecasts dávají pravidelně všechny tyto faktory dohromady, přidávají k nim vlastní posudky a vydávají obsáhlé analýzy a prognózy toho, jak si jednotlivé modely na trhu povedou. Údaje od Bähr & Fess využívá řada finančních institucí a organizací v automobilovém odvětví, včetně nejdůležitějších bank a leasingových společností. Výsledky zveřejňuje informační služba Focus Online.
Která současná auta si podle nich udrží nejvyšší cenu i v roce 2025?
Hned první pohled na žebříčky ukazuje, že nejlépe jsou na tom benzínová auta. Hlavně slabší a úspornější benzínové motory jsou zárukou toho, že auto dobře prodáte i za čtyři roky. "Disely aktuálně bojují proti plug-in hybridům. Mnozí zákazníci, kteří chtějí zároveň výkon i nízkou spotřebu zjišťují, že plug-in hybridy zaručují přinejmenším stejně dobře jako diesely," říká Dieter Fess ze společnosti Bähr & Fess Forecasts.
Jen u velkých SUV je to naopak - tam stále jednoznačně vládne nafta.
Experti zároveň upozorňují na rizika spojená s nástupem elektromobility. Pokud jde o elektromobily, nejlépe si podle nich může uchovat hodnotu Škoda Enyaq, která tak vytlačila předchozího lídra Model 3 od Tesly. "Výběr správného nového vozu je ale třeba pečlivě zvážit," upozorňuje Bähr & Fess Forecasts.
U elektromobilů se totiž expertům zůstatková hodnota odhaduje velmi těžko. Například Tesla podle nich často mění svou cenovou politiku a přistupuje i k masivnímu snižování cen některých modelů. Navíc se u elektromobilů mnohem rychleji projevuje technologický pokrok a zvyšování kapacity baterií. Auto, které bylo před rokem špičkou, najednou nemá budoucnost. "V některých případech se s nástupem nové generace zvýší dojezd téměř dvojnásobně, předchozí generace tak výrazně ztratí na atraktivitě," vysvětluje Fess.
E-mobilita každopádně postupně mění pravidla hry. Spalovací motory pomalu ale jistě mizí a chování zákazníků se mění, což se projevuje i na prognózách. Například u silných šesti a osmiválcových benzínových motorů experti svoje hodnocení snížili, protože obzvlášť v Evropě poptávka po takových autech klesá. A platí to obecně i pro obří naftová SUV.
Bähr & Fess Forecasts každopádně vyčíslila, že každé auto při nájezdu 15.000 kilometrů ročně, ztratí už první rok po registraci průměrně 24,2 % z původní ceny. V následujících letech je to "jen" zhruba 5 - 6 % ročně.
Jaké modely jsou na tom tedy nejlépe? Specialisté na finanční prognózy předpovídají ztrátu hodnoty v absolutním i relativním vyjádření.
Takže žebříčky jsou vždy dva:
- První pracuje s konkrétními částkami a ukazuje, o kolik přesně padne původní cena vozu.
- Druhý pracuje s poměrem a ukazuje, o kolik procent se původní hodnota sníží.
Na dalších stránkách najdete přehled vítězů v jednotlivých segmentech a zjistíte, které současné nové modely do roku 2025 zaznamenají nejnižší ztrátu hodnoty:
Miniauta - segment A
Pokud se jedná o částku, kterou vozy ztratí proti původní ceně, byl v roce 2020 vítězem vyhlášen Ford Ka+ , teď ho střídá Citroën C1. V procentuálním hodnocení je na tom ale nejlépe Fiat 500, který je levnější a podle prognózy si může i po čtyřech letech provozu udržet až 53 % ze současné hodnoty.
Dobře si v obou ohledech vede Hyundai i10
Hodnocení podle odhadnuté částky, o kterou současná hodnota padne (převedeno na koruny a zaokrouhleno):
1. Citroen C1 VTi 72 S&S 5
- ztratí 129.000 korun (uchová si 50 % původní hodnoty)
2. Hyundai i10 1.0
- ztratí 141.000 korun (uchová si 50,5 % původní hodnoty)
3. Kia Picanto 1.0
- ztratí 143.000 korun (uchová si 48,5 % původní hodnoty)
Hodnocení podle procent, která si model uchová z původní hodnoty:
1. Fiat 500 1.0 GSE N3 Hybrid
- uchová si 53 % původní hodnoty
2. Hyundai i10 1.0
- uchová si 50,5 % původní hodnoty
3. Volkswagen up! 1.0
- uchová si 50 % původní hodnoty
Malá auta - segment B
V segmentu B nejmenší částku odepíše Dacia Sandero, nejlepší poměr původní hodnoty si uchová Mini One.
Hodnocení podle odhadnuté částky, o kterou současná hodnota padne (převedeno na koruny a zaokrouhleno):
1. Dacia Sandero SCe 75
- ztratí 102.000 korun (uchová si 48 % původní hodnoty)
2. Opel Corsa 1.2
- ztratí 170.000 korun (uchová si 54,5 % původní hodnoty)
3. Ford Fiesta 1.1
- ztratí 175.000 korun (uchová si 50 % původní hodnoty)
Hodnocení podle procent, která si model uchová z původní hodnoty:
1. Mini One
- uchová si 57 % původní hodnoty
2. Audi A1 25 TFSI Sportback
- uchová si 57 % původní hodnoty
3. Volkswagen Polo 1.0
- uchová si 55,5 % původní hodnoty
Kompaktní auta - segment C
Pokud jde o odpisy v korunách, je na prvním místě Kia Ceed a hned za ní Škoda Scala, která v absolutní částce ztratí méně než VW Golf. Golf je ale dražší takže si z původní ceny uchová v roce 2025 větší podíl.
Hodnocení podle odhadnuté částky, o kterou současná hodnota padne (převedeno na koruny a zaokrouhleno):
1. Kia Ceed 1.0 T-GDI
- ztratí 217.000 korun (uchová si 48,5 % původní hodnoty)
2. Škoda Scala 1.0 TSI
- ztratí 221.000 korun (uchová si 51,5 % původní hodnoty)
3. Volkswagen Golf 1.0 TSI
- ztratí 235.000 korun (uchová si 55,5 % původní hodnoty)
Hodnocení podle procent, která si model uchová z původní hodnoty:
1. Volkswagen Golf 1.0 TSI
- uchová si 55,5 % původní hodnoty
2. Audi A3 30 TFSI
- uchová si 55,5 % původní hodnoty
3. Mercedes-Benz CLA 180 Coupé
- uchová si 55,5 % původní hodnoty
Střední třída - segment D
V segmentu D si velmi dobře vede Škoda Superb. Jediným dieselem ve špičce je Mercedes-Benz třídy C s přeplňovanou šestnáctistovkou.
Hodnocení podle odhadnuté částky, o kterou současná hodnota padne (převedeno na koruny a zaokrouhleno):
1. Škoda Superb 1.5 TSI Combi
- ztratí 396.000 korun (uchová si 49,5 % původní hodnoty)
2. Mazda 6 Skyactive-G 145
- ztratí 402.000 korun (uchová si 46,5 % původní hodnoty)
3. Volkswagen Passat 1.5 TSI Variant
- ztratí 462.000 korun (uchová si 44,5 % hodnoty)
Hodnocení podle procent, která si model uchová z původní hodnoty:
1. Audi A5 35 TFSI Sportback
- uchová si 52,5 % původní hodnoty
2. Mercedes-Benz C 180 d T-Model (kombi)
- uchová si 49,5 % původní hodnoty
3. Škoda Superb 1.5 TSI Combi
- uchová si 49,5 % původní hodnoty
Vyšší střední třída - segment E
Tady vládnou Němci. Jediným konkurentem je hybridní Toyota Camry, která je levnější a tudíž ztratí i nižší částku ze své původní ceny.
Hodnocení podle odhadnuté částky, o kterou současná hodnota padne (převedeno na koruny a zaokrouhleno):
1. Toyota Camry 2.5 I-VVT-i Hybrid
-ztratí 600.000 korun (uchová si 42 % původní hodnoty)
2. Audi A6 35 TDI S tronic
- ztratí 654.000 korun (uchová si 47,5 % původní hodnoty)
3. BMW 520i Limousine
- ztratí 655.000 korun (uchová si 48,5 % původní hodnoty)
Hodnocení podle procent, která si model uchová z původní hodnoty:
1. Audi A7 45 TFSI S tronic
- uchová si 49 % původní hodnoty
2. BMW 520i Limousine
- uchová si 48,5 % původní hodnoty
3. Mercedes-Benz CLS 220 d Coupé
- uchová si 48,5 % původní hodnoty
Mini SUV
Tento segment je u zákazníků hodně oblíbený, takže ceny aut nepadají tak rychle. Vítězem je Dacia Duster, která díky nízké ceně také ztrácí nejnižší částku. Pokud ale nebudeme hodnotit podle částky, ale podle uchovaného podílu z původní hodnoty, je na prvním místě VW T-Roc. I když ani Duster na tom v tomto ohledu není vůbec špatně.
Hodnocení podle odhadnuté částky, o kterou současná hodnota padne (převedeno na koruny a zaokrouhleno):
1. Dacia Duster TCe 90 2WD
- ztratí 141.000 korun (uchová si 54,5 % původní hodnoty)
2. Kia Stonic 1.2
- ztratí 205.000 korun (uchová si 52,5 % původní hodnoty)
3. Volkswagen T-Cross 1.0 I TSI
- ztratí 218.000 korun (uchová si 56,5 % původní hodnoty)
Hodnocení podle procent, která si model uchová z původní hodnoty:
1. Volkswagen T-Roc 1.0 I TSI
- uchová si 58 % původní hodnoty
2. Opel Mokka 1.2 DIT
- uchová si 57,5 % původní hodnoty
3. Audi Q2 35 TFSI
- uchová si 57 % původní hodnoty
Středně velká SUV
Nejméně v absolutních číslech prý ztratí Škoda Karoq těsně před Seatem Ateca. Při posuzování podle poměru ztracené hodnoty k původní ceně se ale projevuje image značek Porsche, Land Rover a Mercedes. Jediným dieselem mezi nejlepšími je Range Rover Evoque.
Hodnocení podle odhadnuté částky, o kterou současná hodnota padne (převedeno na koruny a zaokrouhleno):
1. Škoda Karoq 1.0 TSI
- ztratí 278.000 korun (uchová si 55 % původní hodnoty
2. Seat Ateca 1.0 TSI
- ztratí 279.000 korun (uchová si 54 % původní hodnoty)
3. Subaru XV 1.6i Lineatronic
- ztratí 295.000 korun (uchová si 52 % původní hodnoty)
Hodnocení podle procent, která si model uchová z původní hodnoty:
1. Porsche Macan
- uchová si 59 % původní hodnoty
2. Range Rover Evoque D165 FWD
- uchová si 57 % původní hodnoty
3. Mercedes-Benz GLC 200 9G-Tronic 4Matic Coupé
- uchová si 56 % původní hodnoty
Velká SUV
V procentech vedou Mercedesy G a GLE, při porovnání peněžních částek nejméně ztrácí SsangYoung Rexton, který si ale při ztrátě více než půl milionu uchová jen 38 % původní hodnoty. Zajímavé je, že segment velkých SUV je jediný, kde experti stále předpovídají světlou budoucnost dieselům, i když i tady se stále více prosazují plug-in hybridy.
Hodnocení podle odhadnuté částky, o kterou současná hodnota padne (převedeno na koruny a zaokrouhleno):
1. SsangYong Rexton 2.2 D E-XDI 220
- ztratí 560.000 korun (uchová si 38 % původní hodnoty)
2. Toyota Land Cruiser 2.8-I-D-4D
- ztratí 594.000 korun (uchová si 47,5 % původní hodnoty)
3. Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi
- ztratí 610.000 korun (uchová si 45 % původní hodnoty)
Hodnocení podle procent, která si model uchová z původní hodnoty:
1. Mecedes-Benz G 350 d
- uchová si 55 % původní hodnoty
2. Mecedes-Benz GLE 300 d 4Matic
- uchová si 52,5 % původní hodnoty
3. BMW X5 xDrive25d
- uchová si 52 % původní hodnoty