Škodovka prožívá jedny z nejtěžších chvil od spojení s koncernem Volkswagen, vzkázali ve čtvrtek odboráři v reakci na nedostatek dílů a výrazná omezení ve výrobě. Automobilka ale ještě tentýž den prezentovala svoje budoucí plány. Bez ohledů na aktuální situaci si troufá - chce se stát jednou z pěti nejprodávanějších značek v Evropě.
Výrobu škodovek aktuálně značně komplikuje celosvětový nedostatek čipů. Automobilka dokonce musí dočasně zastavit některé linky a další provozy. Zaměstnanci se prý bojí o svoje místa. "Mezi zaměstnanci pochopitelně sílí obavy o budoucnost jejich pracovních míst," potvrzují odboráři.
Vedení společnosti ale tvrdí, že českou značku čekají skvělé časy. "Společně s dalšími obchodními partnery, se zástupci politické sféry a s koncernem Volkswagen plánuje společnost Škoda Auto proměnit Českou republiku v centrum rozvoje elektromobility a zajistit tak stávající pracovní místa a vytvořit nová," tvrdí automobilka.
Ve čtvrtek předseda představenstva Thomas Schäfer představil novou firemní strategii Next Level - Škoda Strategy 2030. A plány jsou velké. Škodovka chce do roku 2030 prodávat v Evropě 50 až 70 procent elektromobilů, což je víc než desetinásobek současných prodejů.
Prodeje potáhnou dostupnější modely
Taky se chce do roku 2030 stát jednou z pěti nejprodávanějších značek v Evropě. "Toho chce značka dosáhnout posílením pozice v segmentu cenově dostupných vozů. Příkladem je model Škoda Fabia se základní cenou pod hranicí 14.000 eur (zhruba 355.000 korun)," zní z Mladé Boleslavi.
Během následujících devíti let mají navíc do portfolia přibýt minimálně tři další čistě elektrické modely, které budou cenou a velikostí pod úrovní modelu Enyaq iV. Například v Indii vyvinutý model Kushaq chce firma nabízet i na dalších trzích.
Globálně se chce Škoda Auto přiblížit prodejům kolem 1,5 milionu aut ročně a být vedoucí evropskou značkou v Indii, Rusku a severní Africe.
Konec spalovacích motorů?
S ukončením výroby aut se spalovacími motory zatím Škodovka nepočítá. I když plány se týkají hlavně elektromobility - emise vyráběných aut by měly v porovnání s loňským rokem za deset let klesnout o polovinu. "Z domovské České republiky hodláme vybudovat centrum elektromobility, abychom zajistili stávající pracovní místa a vytvořili nová. Škoda Auto do této zajímavé budoucnosti vstupuje ze silné pozice a já se těším na to, že společně s více než 43.000 škodováky na celém světě a s naším sociálním partnerem Odbory Kovo tuto společnost v příštích letech dovedeme na vyšší úroveň."prohlásil Thomas Schäfer.
Ve všech třech tuzemských výrobních závodech se budou do roku 2030 vyrábět elektrické vozy nebo elektrické komponenty. Už příští rok v Mladé Boleslavi zahájí výrobu bateriových systémů pro koncernovou platformu MEB, na níž stojí mimo jiné právě Enyaq. Aktuálně se tam už vyrábějí vysokonapěťové trakční baterie pro plug-in hybridní modely Superb iV a Octavia iV i pro modely dalších koncernových značek.
Jednodušší pořízení auta, snížení nákladů i byrokracie
Hlavními motivy jsou efektivita a zjednodušení. Tedy i snížení nákladů. "Cílem je dosáhnout nejnižších nákladů mezi evropskými konkurenty, a to ve spojení s trvale udržitelnou rentabilitou tržeb ve výši minimálně 8 %. Automobilka již zahájila kroky k zjednodušení svých procesů a snížení byrokracie a komplexity, aby i nadále zvyšovala schopnost pružně reagovat na aktuální výzvy," vzkazuje vedení Škodovky.
Příkladem může být úprava nabídky verzí či výbavy na přání: s dalším rozšiřováním elektrifikace u modelové nabídky by mělo dojít k dalšímu snížení počtu dostupných kombinací o 40 %.
Automobilka plánuje, že do roku 2030 přejde ve všech českých a indických závodech na uhlíkově neutrální výrobu. Výroba ve Vrchlabí je uhlíkově neutrální už od konce loňského roku. Nová strategie staví do popředí také oblast diverzity: do roku 2030 má každou čtvrtou pozici v managementu zastávat žena.
Česká automobilka se také chce stát měřítkem pro Simply Clever User Experience, tedy zákaznickou zkušenost. Každý zákazník má být schopen hned napoprvé a intuitivně ovládat svůj nový vůz nebo službu od značky Škoda. Prvním takovým projektem je PowerPass, umožňující jednoduché a pohodlné nabíjení elektrifikovaných modelů. Bude k dispozici na více než 30 trzích a umožní nabíjení navíce než 210.000 nabíjecích stanicích v Evropě. Ještě příjemnější má být také samotný nákupní proces vozu - automobilka dále rozšiřuje koncept virtuálního showroomu a vytyčila si za cíl prodávat už v roce 2025 každý pátý vůz online.