Škoda Auto

Dva elektromotory a pohon všech kol. Testovali jsme sportovně laděný Enyaq

Škoda Enyaq Sportline iV 80x má pohon 4x4, výkon 195 kW, dva elektromotory, řadu černě lakovaných prvků, snížený podvozek a obří kola. Slibuje dojezd více než 500 km. Tak jsme vyrazili vyzkoušet, co předvede na českých okreskách.

Už na první pocit je Enyaq Sportline sice mohutné, ale hodně "živé" auto. A vystřelit umí. Měli jsme pár výhrad, ale celkový dojem byl rozhodně pozitivní.

Škodovka varianty Sportline už tradičně nabízí u většiny svých modelů, první plně elektrické SUV Enyaq není výjimkou. V nabídce sportovně laděné verze jsou tři výkonové stupně a pohon zadních, nebo všech kol.

My jsme si vybrali zatím nejvýkonnější verzi Enyaqu - Sportline 80x s výkonem 195 kW a maximálním točivým momentem 425 Nm. Toto provedení má druhý elektromotor umístěný na přední nápravě a disponuje tak pohonem všech kol.

Související obsah

Hlavní pohon zajišťuje synchronní elektromotor s permanentními magnety umístěný na zadní nápravě, který má výkon 150 kW, maximální točivý moment 310 Nm a maximální otáčky 16 000 min-1. Je aktivní při normální jízdě, kde je zapotřebí stálý výkon. Jízda je plynulá, výkon je i pro větší SUV slušný a konstantní v širokém spektru otáček.

Krátkodobý boost pak dodává asynchronní elektromotor na přední nápravě. Ten disponuje výkonem 80 kW, největším točivým momentem 162 Nm a maximálními otáčkami 13 500 min-1. Laděný je pro krátkodobou přetížitelnost a nízké ztráty při tření a díky tomu se má starat o odpich. Vyzkoušeli jsme to během jízdy i při startu z nuly na stovku. No… není to rozhodně špatné, ale přece jen jsme čekali o malinko víc.

Související obsah

V blocích je Sportline přeci jen proti očekávání pomalejší, ale poté, co trošku líně vystartuje, okamžitě ukáže sílu a rychle přejde do slušného sprintu. Každopádně je třeba počítat s maximálkou 160 km/h.

Abychom vyzkoušeli slibované agilní ovládání a standardně dodávané progresivní řízení, vyrazili jsme s Enyaqem do zatáček na okreskách nedaleko středočeského Nymburka. A tady nemáme výhrady - SUV se specificky upraveným odpružením a tlumiči si i ve vyšší rychlosti se zatáčkou poradí s minimálním náklonem.

Čtyřkolka má za všech podmínek velmi dobrou trakci a sebevědomě přenáší sílu na silnici. A projevuje se i těžiště, které je díky baterii umístěné v podlaze, hodně nízko. Navíc má Sportline sníženou přední (o 15 mm) i zadní nápravu (o 10 mm).

Když jsme zpomalili do pohodového tempa, jízda byla maximálně komfortní, elektromobil si pluje po cestě, skvěle tlumí a v autě je naprosté ticho. Tak nezvyklé, že jsme ho brzy přehlušili koncertem z audiosystému s perfektně čistým zvukem.

Jak už jsme psali, zvenku i uvnitř jde o vrcholné dílo mladoboleslavské automobilky. Sportline doplňuje už tak sportovní design Enyaqu o řadu černě lakovaných prvků a fakt velká a výrazná litá 20palcová kola Vega s designem určeným výhradně pro tuto variantu.

Související obsah

Škodovka nabízí Sportline v pěti barvách, přední i zadní nárazník jsou lakované v barvě karoserie stejně jako boční prahy. Trochu nás ale mrzelo, že jsme nedostali verzi s podsvětleným předním "grilem".
 

Uvnitř dominuje černá – na čalounění, přístrojové desce i výplních dveří, kryty pedálů pak mají hliníkový vzhled. Interiér je jednoduchý, sportovní a dekorační "karbonové" lišty vypadají skvěle. Trochu jsme ale bojovali s přehledností. Displej uprostřed může menším řidičům vadit ve výhledu – je fakt velký. Taky na spoustu ovladačů, ikonek a informací je třeba si zvykat. Velkou výhodou je, že si to člověk může uspořádat a navolit podle sebe.

Zajímavou vychytávkou je head-up displej s rozšířenou realitou, který nezobrazuje základní informace o jízdě a trase na žádné výklopné plastové destičce, ale promítá je na čelní sklo tak, že 3D obraz vypadá, jako by byl před vámi na cestě. Je to až překvapivě návykové, přehledné a rozhodně to neruší. Za jízdy nás nakonec rozčiloval jen dost hlasitý zvuk blinkru.

Sportovní polohovací sedačky jsou perfektní, stejně jako tříramenný sportovní multifunkční volant, na kterém lze pomocí tlačítek a otočných ovladačů nastavovat různé funkce vozu. Otevírací střešní okno je na léto pecka.

Související obsah

Enyaq Sportline iV 80x má baterii o kapacitě 82 kWh a nabízí dojezd více než 500 km. Dá se nastavit i míra rekuperace - energie uvolněná během brzdění se neztrácí ve formě tepla, ale je přeměňována na elektrickou energii, která je ukládána do vysokonapěťové baterie. Na první a druhé úrovni jsme ale nezaznamenali výraznější efekt. Přední náprava je osazena kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením. Jelikož je při brzdění primárně využívána rekuperace, jsou na zadní nápravě robustní bubnové brzdy, které jsou díky své konstrukci velmi odolné proti korozi. Pokud je vyžadován větší brzdný moment, zapojí se i klasické brzdy na předních a zadních kolech.

Bohatá základní výbava kopíruje již prodávané verze iV 60 a iV 80 s jednou výjimkou: Zatímco vozy s pohonem zadních kol vystačí s 50 kW DC nabíjením, Enyaq iV 80x je standardně dodáván se 130 kW DC rychlým nabíjením.

Asistenčních systémů je fakt hodně, na náš vkus až moc. Jeden z nich například přinutí auto brzdit před křižovatkou nebo kruhovým objezdem, dokonce i před obcí, jakmile systém rozpozná, že přijde povolená padesátka. Dá se to samozřejmě vypnout a i řidič může vůli elektroniky překonat sešlápnutím plynu, ale i tak je to za nás spíš otravné, než užitečné. No, u moderních aut si nejspíš musíme zvykat…

Související obsah

Škodovka místo tradičních výbavových stupňů nabízí 5 úrovní interiéru. Cena pro základní úroveň Loft kombinující látku a umělou kůži s hliníkovým broušeným dekorem je 1 277.900 korun. Za úroveň interiéru Lodge v kombinaci přírodní vlna/látka s hliníkovým dekorem se připlácí 16.500 korun, kožený interiér Lounge s šedým dekorem znamená příplatek 34.500 korun, Suite v černé kůži s černým dekorem Piano stojí o 41.000 korun víc než výchozí verze a za ecoSuite s hnědou kůží a černým dekorem Piano se připlácí už 49.000 korun.

Enyaq Sportline je v nabídce se třemi různými úrovněmi výkonu: iV 60 o výkonu 132 kW má pohon zadních kol stejně jako iV 80, který disponuje výkonem 150 kW.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Škoda Auto

Důležité Události