Elektromobilita

171 vědců kritizuje Brusel: Hodnocení elektromobilů má zásadní chybu!

171 vědců kritizuje Brusel: Hodnocení elektromobilů má zásadní chybu!
Zdroj: Profimedia

Vědci z mezinárodní asociace IASTEC se opřeli do klimatické strategie EU. Evropské komisi vzkázali, že při hodnocení elektromobilů dělají úřady obrovskou chybu. Pokud by byl výpočet reálný a správný, elektromobily by nemohly být hodnoceny tak pozitivně.

Současné elektromobily nejsou šetrnější ke klimatu než moderní spalovací vozidla. To je asi nejzásadnější vzkaz, který do Bruselu vyslali vědci z Mezinárodní asociace pro vývoj udržitelných pohonných ústrojí a vozidel IASTEC.

V otevřeném dopise se obrátili na zástupce Evropské komise a ostře zkritizovali její klimatickou politiku - podle nich se nejspíš záměrně dopouští velké chyby při výpočtu šetrnosti elektromobilů. Informuje o tom například německý magazín Focus, podle kterého dopis podepsalo 171 vědců, inženýrů a expertů. Jejich kritika nesměřuje přímo na elektromobily, ale spíš na postup EU.

Poukazují na základní matematický nedostatek v prognózách a vycházejí při tom ze studie jednoho ze zakladatelů IASTEC Thomase Kocha, profesora z Technologického institutu v Karlsruhe, který je považován za jednoho z největších expertů na vývoj dieselových motorů na světě.

Související obsah

Současné výpočty podle expertů berou emise CO2 jako konstantu, ale vůbec nezohledňují základní aspekty distribuce elektřiny, nepočítají ani s emisemi vzniklými při výrobě vozidel, komponentů a baterií. Přitom právě výroba baterií znamená pro ovzduší velkou zátěž.

Evropské úřady se podle studie soustředí pouze na emise pocházejícími přímo z výroby elektrické energie, jenomže jaksi zapomínají na to, že v současnosti je pořád většina energie získávána z neekologických zdrojů a do roku 2030 se to sotva zásadně změní. Koch proto upozorňuje, že zvýšený odběr spojený s nárůstem počtu elektromobilů bude znamenat větší energetickou poptávku a tím emise oxidu uhličitého při výrobě elektřiny dál porostou.

Zmínění vědci se přitom neopírají jen o prázdné řeči. Celý svůj výzkum podložili výpočty, při nichž zjistili, že takový elektromobil Volkswagen ID.3 za 15 let provozu a 220.000 najetých kilometrů vyprodukuje víc než dvojnásobně větší množství emisí, než tvrdí oficiální údaje. Původní výpočet totiž ukazuje, že ID.3 vyprodukuje "jen" 14 tun CO2. Při odstranění matematické chyby se však číslo zvýší až na 30 tun!

Související obsah

Pokud by se potvrdilo, že vědci z IASTEC mají pravdu, Evropská unie by mohla mít poměrně velký problém. Na druhou stranu má jejich tvrdá kritika i řadu odpůrců a ne všichni experti sdílejí jejich názor. Například Christian Rehtanz z technické univerzity v Dortmundu obvinil IASTEC z lobbingu. "Dopis je nesmírně trapný. Jedná se o vědecky maskovaný lobbistický dopis, který se zoufale snaží zachránit spalovací motory," vzkázal expert na energetické systémy a jejich účinnost. Zároveň poukázal na to, že Koch je bývalý vývojář společnosti Daimler.

Související obsah

Martin Wietschel z Franhoferova institutu výzkumu systémů a inovací zase upozornil, že elektromobily by v budoucnu mohly sloužit jako zásobníky elektrické energie, čímž by se omezila potřeba záložních fosilních zdrojů a nárůst emisí CO2 kvůli zvýšené poptávce by nebyl tak velký, jak tvrdí Koch.

Související obsah

Signatáři otevřeného dopisu Evropské komisi každopádně zdůrazňují, že elektromobilitu považují za důležitý pilíř přechodu k čisté mobilitě. Podle nich by však měla EU počítat s reálnými čísly a minimálně v přechodném období dát šanci i hybridním autům, nejlépe takovým, která budou kombinovat elektřinu se spalováním nafty a budou tankovaná směsí syntetických a bio paliv. Takové motory mohou být podle nich v současnosti stále mnohem čistější.
 

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Elektromobilita

Důležité Události