Čtyři německé automobilky budou muset zaplatit pokutu přes 875 milionů eur, v přepočtu tedy přes 22,5 miliardy korun. Rozhodla o tom Evropská komise, podle které Volkswagen, Audi, Porsche a BMW vytvořily kartel a společně brzdily snižování emisí u dieselových aut.
"Evropská komise zjistila, že skupiny Daimler, BMW a Volkswagen (Volkswagen, Audi a Porsche) porušily protimonopolní pravidla EU tím, že se dohodly na technickém vývoji v oblasti čištění oxidů dusíku," uvedla komise ve čtvrtečním rozhodnutí. Daimler se ale nakonec pokutě vyhnul, protože kartelovou dohodu ohlásil a pomohl odhalit.
Podle eurokomisařky pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerové automobilky nevyužily potenciál technologií, které dávno mají a které by vedly k výrobě motorů s nižšími emisemi. "Daimler, BMW, Volkswagen, Audi a Porsche měly technologii ke snižování škodlivých emisí nad rámec toho, co je požadováno emisními normami EU. Ale vyhýbaly se soutěži o využití plného potenciálu této technologie k lepšímu čištění, než jaké vyžaduje zákon," sdělila Vestagerová s tím, že automobilky dohodou znemožnily spotřebitelům, aby si koupili auto, které méně znečišťuje životní prostředí.
Tajné dohody tak mezi lety 2009 a 2014 brzdily vývoj a podle komise neměly nic společného s legální spoluprací. "Konkurence a inovace v oblasti řízení emisí automobilů jsou nezbytné pro splnění našich ambiciózních cílů v rámci Zelené dohody pro Evropu. A toto rozhodnutí ukazuje, že nebudeme váhat zakročit proti všem formám kartelového chování, které ohrožují tento cíl," dodala místopředsedkyně Evropské komise.
Podle čtvrtečního oznámení všechny strany uznaly svou účast na kartelové dohodě a domluvily se na urovnání případu. Volkswagen pak ale vzkázal, že se proti pokutě možná odvolá. "Komise vstupuje na nové území justice, protože poprvé považuje technickou spolupráci za porušení antimonopolních pravidel," uvedl koncern VW, který má za tři svoje značky zaplatit největší část pokuty, tedy přes 502 milionů eur.
S tím, že šlo o legální schůzky o technické spolupráci, však eurokomisaři nesouhlasí. "Během těchto setkání se výrobci automobilů po dobu více než pěti let domlouvali tak, aby se vyhnuli konkurenci," píše se v rozhodnutí.
Konkrétně mělo jít o dohody ohledně velikostí nádrží na AdBlue a společně prý automobilky také ladily spotřebu této sloučeniny, která se v naftových vozech používá jako přípravek pro redukci škodlivých emisí oxidů.
Pokuta tak nesouvisí s podvodným softwarem z kauzy dieselgate z roku 2015, za kterou už Volkswagen na pokutách a odškodném zaplatil přibližně 32 miliard eur, (826 miliard korun).