Ojetiny

Cena ojetin letí nahoru. 5 důvodů, proč budou dál prudce zdražovat

Cena ojetin letí nahoru. 5 důvodů, proč budou dál prudce zdražovat
Zdroj: Michal Růžička / MAFRA / Profimedia

Trh ojetin se v Česku probral z pandemické rány. Rostou prodeje, počty dovezených aut a taky ceny. A to poměrně rychle. Letos už vystřelily skoro o 20 procent a zdražování bude podle všeho pokračovat. Slevu při nákupu ojetého auta letos dostanete jen těžko.

Průměrná cena za ojeté osobní auto vyšplhala v Česku během první půlky letošního roku na necelých 245.000 korun, takže je o 16 % vyšší než vloni. Na jaře ojetiny zdražily v průměru o 5 % a cena dál roste. Stoupá i počet dovezených aut ze zahraničí, který v červnu dokonce výrazně překonal počet aut dovezených ve stejném měsíci před dvěma lety (o 28 %).

"Nárůst cen letos zrychlil zejména v červnu a během července nadále pokračoval. Pravděpodobnost, že by šly ceny opět dolů, je prakticky nulová, neboť zhruba od června začaly růst také výkupní ceny za vozidla," potvrzuje společnost Cebia, která se specializuje na průzkumy trhu a ověřování původu ojetých vozidel.

"Rapidní zdražování ojetin bude pokračovat, i když částečně jsou jeho důvodem přechodné faktory," přitakává i ekonom a člen Národní ekonomické rady vlády Lukáš Kovanda. Proč bude podle něj citelné zdražování ojetin pokračovat? Tady je pět hlavních důvodů:


1) Češi se po pandemické uzavírce nemohou auta dočkat…


Během pandemických uzavírek bylo poměrně obtížné pořídit ojetinu, autobazary je směly prodávat pouze v online režimu. "Takže řada zájemců si raději počkala na ukončení pandemického omezení. A letos na jaře vzali autobazary útokem," uvádí Kovanda.

Související obsah


2) …a mají přitom více peněz než jindy 



Během pandemie Češi naspořili průměrně čtyřikrát více peněz než za stejné období před pandemií. Od poloviny května tak některé bazary prodaly tolik ojetin, co běžně za celý rok. "Ochota poskytnout slevu je nyní prakticky nulová. Zatímco loni poskytovali prodejci někdy i výrazné slevy, letos naopak stále zdražují," podotýká Barbora Minksová ze společnosti Cebia.


3) Zuří "čipový hladomor"



Ve světě i u nás stále panuje dramatický nedostatek čipů do aut, kvůli kterému zásadně vázne výroba nových vozů. To vede ke zhoršení jejich dostupnosti, což mnozí motoristé řeší tak, že se raději poohlédnou po ojetině.  

Související obsah

4) Tlak na přechod k elektromobilitě sílí


"Zatímco první tři zmiňované faktory jsou důsledkem pandemie a dříve či později pominou, neznamená to, že se tím citelný růst cen ojetin zastaví. Na zdražování ojetin totiž působí i faktory, které nejsou jen přechodného, post-pandemického rázu," upozorňuje Kovanda.

Tento měsíc Evropská komise potvrdila záměr, aby trh s novými vozy se spalovacími motory v EU skončil s rokem 2035. Už teď ale musí automobilky tlačit na výrobu a prodej elektifikovaných modelů, aby splnily normy pro průměrně emise svých vozů. "Aby splňovaly přísné regulace, nemohou prodávat zase tolik vozů se spalovacím motorem. To znamená, že cena benzínových nebo dieselových aut stoupá a stoupat bude. Kvůli jejich omezené nabídce na trhu a kvůli tomu, že je pro automobilky objektivně stále nákladnější vyrobit auto se spalovacím motorem tak, aby dostálo stále přísnější regulaci," míní ekonom.

Související obsah

Elektromobily tak zůstávají drahé a nová auta se spalovacím motorem zdražují, což pochopitelně zatraktivňuje (a současně i zdražuje) ojetiny. "Na dražší nové auto prostě dosáhne stále méně lidí, takže budou rádi alespoň za vůz ojetý," dodává Kovanda.

5)  Vynalézavost podvodníků stoupá 

Situace, kdy se kvalitní ojetina stává nebývalým luxusem, představuje živnou půdu pro podvodné jednání. Růst cen znamená, že podvodníci mohou více "investovat" do své nekalé snahy učinit z nevalné ojetiny ojetinu poměrně atraktivní, přičemž na tom stále dost vydělají. Zdokonalují tak své praktiky v oblasti falšování původu vozidla, stáčení tachometru, padělání servisní knížky, maskování vážných poruch a havárií a zejména legalizace kradeného vozu.

Související obsah

Zájemci tak musí být ještě obezřetnější než dřív, aby se při koupi nespálil.

V letošním roce výrazně klesl podíl prodávaných ojetých aut s českým původem a mírně i podíl vozů dovezených z Německa. Naopak vzrůstá podíl aut s neuvedeným původem. "Řada kupujících se o původ vozidla nezajímá a prodejci ho častěji v inzerci raději ani nezmiňují," podotýká Barbora Minksová z Cebie.

Související obsah

"Průměrně měly letos prodané vozy najeto 158.000 km, což je o zhruba 5 % méně než ve stejném období loni, kdy vykazovaly 166 000 km. Jedním z vysvětlení může být častější či razantnější stáčení tachometrů, ale také vývoz mladých kvalitních ojetin do zahraničí. Průměrné stáří vozů se totiž prakticky nemění a v průměru zůstává na devíti letech," dodává.
 

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události