Výrobci pneumatik výrazně pokročili při testování materiálu z recyklovaných PET lahví. Continental technologii zavede prý už příští rok. Na obutí jednoho vozu zpracuje a využije více než 60 plastových lahví.
Společnost Continental slibuje, že od roku 2022 bude při výrobě pneumatik používat opětovně zpracovaný polyester, získaný z recyklovaných plastových lahví. Úspěšné testování recyklovaného materiálu nedávno ohlásili i Michelin - dokázal prý z použitých PET lahví získat dostatečně odolný polyester, který je vhodný pro výrobu pneumatik. "Jsme pyšní, že jsme první, kdo vyrobil a otestoval technická vlákna pro pneumatiky,“ vzkázal v květnu ředitel výzkumu polymerů Michelinu Nicholas Seeboth.
Continental teď konkurenci, zdá se, předběhl - oznámil, že ve spolupráci se specialisty na vlákna ze společnosti OTIZ – Oriental Industries vyvinul speciální technologii na recyklaci PET lahví bez chemických zásahů, které byly potřebné v minulosti. "Už v roce 2022 budeme moci ve výrobě pneumatik používat materiál získaný z recyklovaných PET lahví. V rámci našeho inovačního procesu se z recyklovaného PET materiálu spřádají vlákna, přičemž materiál se předtím nemusí rozkládat na jednotlivé složky,“ vysvětluje Andreas Topp, který odpovídá za materiály, vývoj procesů a industrializaci společnosti Continental.
Inovativní koncept pneumatiky s vlákny z recyklovaných PET lahví chce firma představit už letos na autosalonu v Mnichově.
Nové polyesterové vlákno se získává z polyethylentereftalátových (PET) lahví mechanickým zpracováním a použije se při výrobě kostry pneumatiky. Může zcela nahradit tradiční polyester.
Během recyklačního procesu se láhve nejprve třídí, odstraní se uzávěry a nakonec se mechanicky čistí. Po mechanickém rozkouskování se roztaví a přemění na granulát. Následuje polymerace v pevném stavu a zpracování modifikovaným předením.
Podle Continentalu materiál i vyrobené pláště splňují náročné mechanické požadavky na konstrukci pneumatik. "Laboratorní zkoušky samotného materiálu i testy pneumatik ukázaly, že vlákna ze sekundárních surovin disponují stejně dobrými vlastnostmi jako dosud používaná vlákna. Mají stejnou kvalitu, jsou stejně stabilní a obzvláště vhodné pro výrobu pneumatik díky jejich pevnosti v tahu, odolnosti a tepelné stálosti," tvrdí výrobce.
Běžný PET se při výrobě pneumatik používá už dlouho, protože si zachovává svůj tvar i při vysoké zátěži a teplotách, díky čemuž zajišťuje bezpečnost i při velmi vysokých rychlostech. Použití recyklovaného PET materiálu by ale byl velký pokrok, protože by to šetřilo cenné zdroje používané při výrobě plášťů.
Běžná pneumatika pro osobní auto v současnosti obsahuje přibližně 400 gramů polyesterových vláken. To znamená, že v budoucnu se může při výrobě pneumatik na jedno vozidlo použít více než 60 recyklovaných PET lahví.
Důraz na recyklaci při vývoji a výrobě pneumatik stále stoupá. Pro výrobu pneumatik je možné využít nejen lahve, ale také oděvy z polyesteru. "Odpad je pro nás surovinou zítřka, protože v cirkulární ekonomice vidíme vzor pro budoucnost,“ říká vedoucí oddělení udržitelnosti společnosti Continental Claus Petschick. Nejpozději do roku 2050 chce firma, které patří i značky Barum, Semperit, Matador a General Tire, postupně používat při výrobě pneumatik 100 % udržitelných materiálů.
Michelin prý hodlá v roce 2030 využívat recyklované materiály pro 40 % své produkce a stoprocentní využití recyklátů očekává v roce 2050.