Novinky

Konec marného kroužení po parkovištích. Auta už umí zaparkovat úplně sama

Auta projedou parkovištěm, vyhledají volné místo a zajedou na něj bez přítomnosti řidiče. Pohodlně, bez starostí, bez nekonečného a nervydrásajícího kroužení po natřískané garáži. Automobilka Ford ukázala, že to není sci-fi, ale reálná budoucnost. Podívejte se ve videu.

Hledání parkovacího místa může být někdy na dlouhé lokte – a když už se ho podaří najít, mnohdy bývá těžké do něj zajet, protože okolní auta stojí příliš blízko. Řešení? Nechat to na samotném automobilu.

I když je tato technologie zatím ve výzkumné fázi, Ford předvedl, že k zavedení do praxe není zase tak daleko. Ukázal, že s pomocí aplikace může řidič nechat svůj vůz zaparkovat automaticky, aniž by v něm seděl. Předváděčka proběhla na autosalonu IAA v Mnichově.

"Z ukázky je zřejmé, že parkování bez řidiče je realitou a že jeho přínosy se neomezují jen na komfort a časovou úsporu. Parkování na letištích, v centrech měst nebo u sportovních areálů by díky bezkontaktnímu vjezdu, platbě i výjezdu mohlo v dohledné době být mnohem efektivnější. Nekonečné kroužení aut po parkovištích při hledání vhodného místa se brzy stane minulostí," říká Joseph Urhahne z oddělení výzkumu automatizovaného řízení Fordu.

Související obsah

​Parkoviště, které automatické parkování v budoucnu umožní, musí být vybavené soustavou senzorů, které řídí pohyb vozů. Parkoviště pak dokáže "komunikovat" s jednotlivými auty s online připojením.

Řidič po příjezdu pouze odstaví vůz ve vyznačeném prostoru a prostřednictvím mobilní aplikace udělí pokyn k zahájení automatického navádění. Senzory pak sledují pohyb vozu a navádějí ho k volnému parkovacímu místu. Pokud zaznamenají v jízdní dráze jakoukoliv překážku, okamžitě vydají pokyn k zastavení.

Při odjezdu si řidič zase prostřednictvím aplikace vyžádá přistavení vozu do nástupního prostoru. Odpadá tak zdlouhavý pěší přesun po rozlehlém parkovišti, nejednou spojený s hledáním zaparkovaného automobilu.

Technologie by navíc zvýšila kapacitu parkovišť. Evropské normy stanovují rozměry běžného parkovacího místa 2,44 m na šířku a 4,88 m na délku. Auta se však během let postupně zvětšují, zatímco parkovací místa zůstávají pořád stejně velká. Automatické parkování umožňuje zaparkovat na dané parkovací ploše o 20 procent vozidel více, protože nebude nutné nechávat mezi nimi prostor k otevření dveří.

Související obsah

​Automatické parkování by mohly využívat i mnohé vozy, které se už teď prodávají. Stačí, aby byly vybaveny samočinnou převodovkou, elektronickým stabilizačním systémem, elektrickou parkovací brzdou a elektrickým posilovačem řízení. Jediným dalším potřebným prvkem je jednotka zajišťující inteligentní komunikaci.

Potřebné senzory lze zabudovat i do stávajících parkovišť. "Optimálního využití kapacity by se však dosáhlo při jejich začlenění už ve fázi projektové přípravy nových parkovacích ploch," podotýká Ford.

Související obsah

​Očekává, že další vývoj online automobilových funkcí přinese do budoucna zákazníkům ještě více komfortu a výhod. Po zaparkování se automo například může stát osobní schránkou pro doručování zásilek - kurýrní služba je uloží do zavazadlového prostoru zákazníkova vozu. Jeho odemknutí i opětovné uzamknutí proběhne automaticky s využitím palubního online připojení.Technologie by mohla být nasazena i k vyslání vozu do myčky nebo k nabíjecí stanici.

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Novinky

Důležité Události