Auta projedou parkovištěm, vyhledají volné místo a zajedou na něj bez přítomnosti řidiče. Pohodlně, bez starostí, bez nekonečného a nervydrásajícího kroužení po natřískané garáži. Automobilka Ford ukázala, že to není sci-fi, ale reálná budoucnost. Podívejte se ve videu.
Hledání parkovacího místa může být někdy na dlouhé lokte – a když už se ho podaří najít, mnohdy bývá těžké do něj zajet, protože okolní auta stojí příliš blízko. Řešení? Nechat to na samotném automobilu.
I když je tato technologie zatím ve výzkumné fázi, Ford předvedl, že k zavedení do praxe není zase tak daleko. Ukázal, že s pomocí aplikace může řidič nechat svůj vůz zaparkovat automaticky, aniž by v něm seděl. Předváděčka proběhla na autosalonu IAA v Mnichově.
"Z ukázky je zřejmé, že parkování bez řidiče je realitou a že jeho přínosy se neomezují jen na komfort a časovou úsporu. Parkování na letištích, v centrech měst nebo u sportovních areálů by díky bezkontaktnímu vjezdu, platbě i výjezdu mohlo v dohledné době být mnohem efektivnější. Nekonečné kroužení aut po parkovištích při hledání vhodného místa se brzy stane minulostí," říká Joseph Urhahne z oddělení výzkumu automatizovaného řízení Fordu.
Parkoviště, které automatické parkování v budoucnu umožní, musí být vybavené soustavou senzorů, které řídí pohyb vozů. Parkoviště pak dokáže "komunikovat" s jednotlivými auty s online připojením.
Řidič po příjezdu pouze odstaví vůz ve vyznačeném prostoru a prostřednictvím mobilní aplikace udělí pokyn k zahájení automatického navádění. Senzory pak sledují pohyb vozu a navádějí ho k volnému parkovacímu místu. Pokud zaznamenají v jízdní dráze jakoukoliv překážku, okamžitě vydají pokyn k zastavení.
Při odjezdu si řidič zase prostřednictvím aplikace vyžádá přistavení vozu do nástupního prostoru. Odpadá tak zdlouhavý pěší přesun po rozlehlém parkovišti, nejednou spojený s hledáním zaparkovaného automobilu.
Technologie by navíc zvýšila kapacitu parkovišť. Evropské normy stanovují rozměry běžného parkovacího místa 2,44 m na šířku a 4,88 m na délku. Auta se však během let postupně zvětšují, zatímco parkovací místa zůstávají pořád stejně velká. Automatické parkování umožňuje zaparkovat na dané parkovací ploše o 20 procent vozidel více, protože nebude nutné nechávat mezi nimi prostor k otevření dveří.
Automatické parkování by mohly využívat i mnohé vozy, které se už teď prodávají. Stačí, aby byly vybaveny samočinnou převodovkou, elektronickým stabilizačním systémem, elektrickou parkovací brzdou a elektrickým posilovačem řízení. Jediným dalším potřebným prvkem je jednotka zajišťující inteligentní komunikaci.
Potřebné senzory lze zabudovat i do stávajících parkovišť. "Optimálního využití kapacity by se však dosáhlo při jejich začlenění už ve fázi projektové přípravy nových parkovacích ploch," podotýká Ford.
Očekává, že další vývoj online automobilových funkcí přinese do budoucna zákazníkům ještě více komfortu a výhod. Po zaparkování se automo například může stát osobní schránkou pro doručování zásilek - kurýrní služba je uloží do zavazadlového prostoru zákazníkova vozu. Jeho odemknutí i opětovné uzamknutí proběhne automaticky s využitím palubního online připojení.Technologie by mohla být nasazena i k vyslání vozu do myčky nebo k nabíjecí stanici.