Autoservis

Mýty vs. realita. Jak často se skutečně musí měnit olej v motoru?

Mýty vs. realita. Jak často se skutečně musí měnit olej v motoru?
Zdroj: Profimedia

Měnit olej po 30 tisících, po 15 tisících nebo dokonce už po 5 tisících ujetých kilometrů? Výrobci aut mají různé intervaly pro servisní prohlídky a mezi motoristy kolují různé mýty o tom, kdy je správná doba na výměnu motorového oleje. Jak se v tom vyznat?

Motorový olej je pro provoz každého auta pochopitelně životně důležitý - minimalizuje tření mezi pohyblivými částmi motoru, ovlivňuje jeho chlazení, zajišťuje plynulý chod, chrání před korozí a omezuje tvorbu usazenin. Postupem času však své mazací schopnosti ztrácí, degraduje, zanáší se pronikajícím palivem i nečistotami, jenomže jak často je třeba olej měnit?

Některé servisy nedoporučují jezdit bez výměny oleje víc než 15.000 km. Automobilky zase v řadě případů prodlužují intervaly na dvojnásobek či dokonce trojnásobek. Může olej skutečně vydržet 30.000 kilometrů nebo i víc?

Moderní oleje jsou samozřejmě mnohem lepší než tomu bývalo před 10 lety, na trhu jsou i takzvané long-life oleje, které prý zaručí bezproblémový provoz po zmíněných 30.000 km. Ne vždy je to ale pravda! Kritici tvrdí, že oleje s dlouhou životností jsou jen marketingovým trikem, ani to však není úplně jednoznačné.

​Základní rada zní: olej by měl být měněn každých 15.000 kilometrů nebo jednou ročně, a to včetně olejového filtru, ve kterém po starém oleji zůstává spousta nečistot a ty by novou náplň rychle znehodnotily.

Na sociálních sítích však stále kolují názory, že základní interval je nedostatečný a že je třeba měnit olej mnohem dříve. Americká analytická společnost Edmunds, která vydává řadu příruček a rad pro nákup nových aut, však tento mýtus vyvrací. "Složení olejů i technologie motorů v posledních letech prošly ohromným vývojem," upozorňuje s tím, že měnit olej například po 5000 kilometrech je nesmysl. "Motoristé dodržující toto zastaralé přikázání zbytečně vyhazují miliony. Vypouštějí motorový olej dvakrát častěji, než doporučují jejich servisní příručky, plýtvají olejem i penězi a zhoršují dopad na životní prostředí," popisuje s odkazem na experty na palivo, mechaniky i výrobce společnost, která se považuje za "globální autoritu pro nezaujaté automobilové rady, novinky, recenze a nabídky."

Související obsah

​"Postupujte podle doporučení ve vaší uživatelské příručce a budete v pohodě, není nutné vyhazovat peníze zbytečnými službami," dodává k tomu motoristický magazín Jalopnik.

Jenomže ani příliš dlouhé intervaly nejsou v pořádku, přestože to třeba výrobci tvrdí. Intervaly mohou být dokonce uměle prodlužovány, aby firmám šetřily náklady na servis jejich flotil. Někteří řidiči tak mění olej až po 30.000 km nebo dokonce po ještě větších nájezdech. Do té doby olej maximálně pouze dolévají. Ani to odborníci nedoporučují, bez ohledu na značku oleje nebo auta.

O tom, jak dlouho olej vydrží totiž rozhoduje řada faktorů. Třeba to, v jakém provozu a jakým způsobem s autem jezdíte. Pro srovnání: 10.000 kilometrů v hustém městském provozu s průměrnou rychlostí kolem 20 nebo 25 km/h najezdíte za nějakých 400 nebo 500 hodin. Stejných 10.000 kilometrů na dálnici při rychlostech kolem 100 km/h najezdíte za pouhých 100 hodin.

Při běžné a plynulé jízdě po dálnici (pokud nejezdíte dvoustovkou) jsou provozní podmínky pro motor mnohem příznivější, zatížení je nižší a také chlazení probíhá standardně. Pokud ale jezdíte spíš ve městě, svůj motor zatěžujete mnohem víc kvůli studeným startům, kratším vzdálenostem, během kterých se provozní kapaliny nestihnout dostatečně zahřát, i kvůli častému postávání na semaforech a v kolonách.

Související obsah

Doprava oleje do všech částí motoru je závislá na jeho viskozitě - vhodné typy oleje najdete vždy v manuálu ke svému autu, kterým byste se měli řídit. Jestliže víc jezdíte na kratší vzdálenosti s častějšími studenými starty, bude vhodnější spíš olej s vyšší viskozitou, naopak v případě, kdy jednoznačně převažují delší trasy, měl by mít olej viskozitu nižší.

​Při plánování výměny oleje i volbě jeho typu byste tak měli brát v úvahu podmínky, ve kterých jezdíte častěji. Pokud víc popojíždíte po městě, úspora za méně častější servis se vám nemusí vyplatit. U aut, které najezdí víc v městském provozu či na krátkých trasách s častým studeným startem, se doporučuje zkrátit interval na přibližně 10.000 až 12.000 km.

Ani při převaze delších tras a používání long-life olejů s nižší viskozitou ale není radno překročit horní hranici najetých 20.000 kilometrů. A nebo se prostě držte časového intervalu jednou za rok.

Související obsah

​Experti samozřejmě doporučují používat jen kvalitní, značkové oleje, ale ani ty nejsou samospásné. Životnost totiž ovlivňuje i konstrukce a stáří motoru, typ paliva nebo konstrukce olejových a palivových filtrů. Nečistoty můžou brzy degradovat i ten nejkvalitnější olej a také při používání paliv s vyšším obsahem biosložek se doporučuje častější výměna oleje.

U úplně nových aut by měl být první interval ještě výrazně kratší. Rozhodně nic nezkazíte, když první výměnu provedete už po 5.000 km.

Kondici oleje můžete ovlivnit i stylem, kterým jezdíte. Když dáte motoru dost času se prohřát před tím, než půjde do vysokých otáček, určitě motoru i oleji jen prospějete…

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Autoservis

Důležité Události