Je to zdánlivě jednoduchý úkol – odbočit přes křižovatku a dát přednost protijedoucím autům. Jenomže složitější a větší křížení ve městech pořád dělají mnohým řidičům problémy. Zvláště v místech, kde mají křižovatky víc pruhů. Skutečně víte, kdy máte při odbočování přednost?
Jedno auto odbočuje doprava, druhé ve stejnou chvíli přijíždí v protisměru a chce odbočit doleva. Logicky se v křižovatce potkají. Obě přijíždějí na křižovatku po silnici stejného významu (tedy obě po hlavní nebo oba po vedlejší). Jak by měli řidiči zdánlivě jednoduchou situaci vyřešit?
Na jednoduchých křižovatkách, jako je tato, je úkol snadný. Je to základní pravidlo z autoškoly – řidič, který odbočuje vlevo (červené auto), musí dát přednost všem protijedoucím vozidlům, tedy i tomu, které z protisměru odbočuje doprava (modré auto).
Jenomže pak přijdou o něco složitější křižovatky ve městech a řidič bývají rázem zmatení. A není jich málo.
První příklad: Křižovatka, za kterou je silnice rozdělená na dva pruhy. "Na takových křižovatkách opravdu mnoho řidičů chybuje," potvrzuje dopravní expert Roman Budský. Ani kolegové v naší redakci se neshodli, jak tuhle situaci správně vyřešit – mnozí řidiči si totiž myslí, že tady mohou jet obě auta současně – vozidlo odbočující vpravo pojede za křižovatkou pravým pruhem a vozidlo odbočující vlevo zase tím levým. Omyl! Nic takového pravidla neříkají.
Takže konec hádkám: I tady musí červené auto dát vždycky přednost! "Řidič odbočující vpravo si může vybrat, do jakého pruhu najede. Druhý řidič odbočující z protisměru vlevo s tím musí počítat a chovat se tak, aby nikoho neohrozil," říká předseda expertní rady Platformy vize 0 Roman Budský.
Pro jistotu ještě jednou: Řidič modrého auta má právo si vybrat, kterým pruhem bude za křižovatkou pokračovat. Je sice logičtější, že pojede pravým pruhem, ale žádné pravidlo ho k tomu nenutí. Řidič červeného auta mu musí dát přednost a rozhodně si nemůže levý pruhu nějak vynucovat, protože na něj nárok opravdu nemá. Najet do něj může až ve chvíli, kdy to dopravní situace dovolí a on si bude jistý, že nikoho neohrožuje.
Ale pozor, za hranicí křižovatky už se řidiči musí řídit pravidly pro přejíždění z pruhu do pruhu. Pokud by tedy řidič modrého auta chtěl (nebo musel) z pravého pruhu přejet do levého až za křižovatkou, v tu chvíli už musí dávat blinkr doleva a řidiče červeného auta při svém manévru nesmí ohrozit ani omezit.
Druhý příklad: Křižovatka, která má víc pruhů před i za místem odbočení. Na křižovatkách, jako je tato v pražských Štěrboholech, bývá situace dost nepřehledná, mnozí řidiči si najedou doprostřed a pak zazmatkují.
"Řidiči odbočující z Ústřední ulice vpravo (modré šipky) mají před křižovatkou dva odbočovací pruhy. I v křižovatce by se měli držet v pruhu, kterým do ní najíždějí. Pokud chce řidič pruh změnit, měl by to udělat až za křižovatkou. Pravidla mu sice nezakazují, aby měnil pruh už v křižovatce, ale při takovém manévru musí dodržet pravidla pro jízdu v pruzích a musí si být jistý, co se kolem něj děje. Opravdu bych doporučoval měnit pruhy až za křižovatkou," popisuje Budský.
A co řidiči odbočující vlevo po červené šipce? Platí pro ně to samé jako v předešlých situacích – musí dávat přednost a počkat si, až se jeden z pruhů uvolní. Je úplně jedno, že v tomto případě je Černokostelecká ulice hlavní a Radiová i Ústřední jsou vedlejší. "Tady platí užitečná pomůcka: Rozhodující je, po jaké komunikaci do křižovatky vjíždím, ne po jaké z ní vyjíždím," radí Roman Budský.
To znamená, že řidič přijíždějící do křižovatky po vedlejší (červená šipka), musí dávat přednost, i když při svém odbočovacím manévru už najel do hlavní silnice a ve chvíli, kdy se potkává s auty odbočujícími z protisměru (modrá šipka), stojí už v podstatě na hlavní. "V tom také poměrně hodně řidičů chybuje," podotýká dopravní expert.
Třetí příklad ukazuje křižovatku, na které je pro odbočení vpravo vyhrazen speciální pruh. Tady jsou pravidla trochu jiná. Řidič odbočující vpravo jede vymezeným pruhem a za křižovatkou se musí řídit pravidly pro jízdu v připojovacím pruhu – ve chvíli, kdy se zařazuje, tedy nesmí ohrozit auta jedoucí v pruhu průběžném (červená šipka). "Měl by dát nohu z plynu, sledovat situaci v průběžném pruhu a plynule se do něj zařadit. I řidiči v plynulém pruhu by měli ale být kolegiální," upozorňuje Budský na ohleduplnost, která by ostatně měla mezi řidiči fungovat na jakékoliv křižovatce. V ideálním případě… Je každopádně vždycky lepší místo zbytečné agresivity sledovat, jak v daných situacích reagují ostatní řidiči a počítat s tím, že každý může udělat chybu, včetně vás.