Za volantem

Víte, kdy máte přednost? V těchto křižovatkách řidiči velmi často chybují

Víte, kdy máte přednost? V těchto křižovatkách řidiči velmi často chybují
Zdroj: TN.cz / Google Maps / autoskolazelena.cz

Je to zdánlivě jednoduchý úkol – odbočit přes křižovatku a dát přednost protijedoucím autům. Jenomže složitější a větší křížení ve městech pořád dělají mnohým řidičům problémy. Zvláště v místech, kde mají křižovatky víc pruhů. Skutečně víte, kdy máte při odbočování přednost?

Jedno auto odbočuje doprava, druhé ve stejnou chvíli přijíždí v protisměru a chce odbočit doleva. Logicky se v křižovatce potkají. Obě přijíždějí na křižovatku po silnici stejného významu (tedy obě po hlavní nebo oba po vedlejší). Jak by měli řidiči zdánlivě jednoduchou situaci vyřešit?

Zdroj: TN.cz / autoskolazelena.cz

​Na jednoduchých křižovatkách, jako je tato, je úkol snadný. Je to základní pravidlo z autoškoly – řidič, který odbočuje vlevo (červené auto), musí dát přednost všem protijedoucím vozidlům, tedy i tomu, které z protisměru odbočuje doprava (modré auto).

Jenomže pak přijdou o něco složitější křižovatky ve městech a řidič bývají rázem zmatení. A není jich málo.

Zdroj: Google Maps / TN.cz

První příklad: Křižovatka, za kterou je silnice rozdělená na dva pruhy. "Na takových křižovatkách opravdu mnoho řidičů chybuje," potvrzuje dopravní expert Roman Budský. Ani kolegové v naší redakci se neshodli, jak tuhle situaci správně vyřešit – mnozí řidiči si totiž myslí, že tady mohou jet obě auta současně – vozidlo odbočující vpravo pojede za křižovatkou pravým pruhem a vozidlo odbočující vlevo zase tím levým. Omyl! Nic takového pravidla neříkají.

Zdroj: TN.cz / autoskolazelena.cz

​Takže konec hádkám: I tady musí červené auto dát vždycky přednost! "Řidič odbočující vpravo si může vybrat, do jakého pruhu najede. Druhý řidič odbočující z protisměru vlevo s tím musí počítat a chovat se tak, aby nikoho neohrozil," říká předseda expertní rady Platformy vize 0 Roman Budský.

Pro jistotu ještě jednou: Řidič modrého auta má právo si vybrat, kterým pruhem bude za křižovatkou pokračovat. Je sice logičtější, že pojede pravým pruhem, ale žádné pravidlo ho k tomu nenutí. Řidič červeného auta mu musí dát přednost a rozhodně si nemůže levý pruhu nějak vynucovat, protože na něj nárok opravdu nemá. Najet do něj může až ve chvíli, kdy to dopravní situace dovolí a on si bude jistý, že nikoho neohrožuje.

Související obsah

​Ale pozor, za hranicí křižovatky už se řidiči musí řídit pravidly pro přejíždění z pruhu do pruhu. Pokud by tedy řidič modrého auta chtěl (nebo musel) z pravého pruhu přejet do levého až za křižovatkou, v tu chvíli už musí dávat blinkr doleva a řidiče červeného auta při svém manévru nesmí ohrozit ani omezit.

Zdroj: Google Maps / TN.cz

Druhý příklad: Křižovatka, která má víc pruhů před i za místem odbočení. Na křižovatkách, jako je tato v pražských Štěrboholech, bývá situace dost nepřehledná, mnozí řidiči si najedou doprostřed a pak zazmatkují.

"Řidiči odbočující z Ústřední ulice vpravo (modré šipky) mají před křižovatkou dva odbočovací pruhy. I v křižovatce by se měli držet v pruhu, kterým do ní najíždějí. Pokud chce řidič pruh změnit, měl by to udělat až za křižovatkou. Pravidla mu sice nezakazují, aby měnil pruh už v křižovatce, ale při takovém manévru musí dodržet pravidla pro jízdu v pruzích a musí si být jistý, co se kolem něj děje. Opravdu bych doporučoval měnit pruhy až za křižovatkou," popisuje Budský.

Související obsah

​A co řidiči odbočující vlevo po červené šipce? Platí pro ně to samé jako v předešlých situacích – musí dávat přednost a počkat si, až se jeden z pruhů uvolní. Je úplně jedno, že v tomto případě je Černokostelecká ulice hlavní a Radiová i Ústřední jsou vedlejší. "Tady platí užitečná pomůcka: Rozhodující je, po jaké komunikaci do křižovatky vjíždím, ne po jaké z ní vyjíždím," radí Roman Budský.

To znamená, že řidič přijíždějící do křižovatky po vedlejší (červená šipka), musí dávat přednost, i když při svém odbočovacím manévru už najel do hlavní silnice a ve chvíli, kdy se potkává s auty odbočujícími z protisměru (modrá šipka), stojí už v podstatě na hlavní. "V tom také poměrně hodně řidičů chybuje," podotýká dopravní expert.

Zdroj: Google Maps / TN.cz

Třetí příklad ukazuje křižovatku, na které je pro odbočení vpravo vyhrazen speciální pruh. Tady jsou pravidla trochu jiná. Řidič odbočující vpravo jede vymezeným pruhem a za křižovatkou se musí řídit pravidly pro jízdu v připojovacím pruhu – ve chvíli, kdy se zařazuje, tedy nesmí ohrozit auta jedoucí v pruhu průběžném (červená šipka). "Měl by dát nohu z plynu, sledovat situaci v průběžném pruhu a plynule se do něj zařadit. I řidiči v plynulém pruhu by měli ale být kolegiální," upozorňuje Budský na ohleduplnost, která by ostatně měla mezi řidiči fungovat na jakékoliv křižovatce. V ideálním případě… Je každopádně vždycky lepší místo zbytečné agresivity sledovat, jak v daných situacích reagují ostatní řidiči a počítat s tím, že každý může udělat chybu, včetně vás.

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Za volantem

Důležité Události