Autonovinky

Toyota představila maličký crossover Aygo X. Vyrábět ho bude v Česku

Za pár dní Toyota zahájí ve středočeském Kolíně dlouho očekávanou výrobu svého modelu Yaris. A hned na to se začne chystat na další model –⁠ v kolínské fabrice se totiž bude brzy vyrábět i zbrusu nová Toyota Aygo X, crossover ze třídy minivozů.

Automobilka Toyota představila nový maličký crossover Aygo X. Model je navržený speciálně pro evropský trh a vyrábět se bude v kolínském závodě Toyota Motor Manufacturing Czech Republic. Na trh dorazí během první půlky příštího roku.

"Toyota při návrhu nového Ayga X provedla napříč celou Evropou důkladný průzkum požadavků na městské cestování, naslouchala přáním zákazníků a jejich požadavkům po stylovém, kompaktním automobilu," uvádí automobilka.

Aygo X je následovníkem maličkého hatchbacku Aygo, ale stojí na podvozkové platformě, která se poprvé uplatnila u nového Yarisu, evropského Auta roku 2021, a později i u provedení Yaris Cross.

S délkou 3700 mm přerostlo předchůdce o 235 mm, ačkoli rozvor narostl jen o 90 mm. Šířka karoserie je v porovnání s modelem Aygo větší o 125 mm (1740 mm). Přední převis j o 72 mm kratší než v případě Toyoty Yaris.

Aygo X má vynikat právě kompaktními rozměry a agilitou, chlubí se mimořádně malým poloměrem otáčení (jen 4,7 m), jedním z nejmenších v celém segmentu. "A segment je pro nás velmi důležitý. Nejen, že Toyotě přivedl mnoho nových zákazníků, ale naplňuje také naše poslání poskytovat správné řešení mobility pro každého," říká uvedl viceprezident pro Produkt & Marketing Toyota Motor Europe Andrea Carlucci.

Související obsah

​Návrháři značky z belgického oddělení designu chtěli nabídnout evropským zájemcům o kompaktní vůz odvážný styl stejně jako u klasického Ayga. Sportovnější image akcentuje nová klínovitá linie střechy. High-tech přední světla zdánlivě obepínají kapotu ve tvaru křídla, zatímco velká mřížka chladiče společně s mlhovými světly a ochranným krytem nárazníku vytváří motiv zdvojeného lichoběžníku.

Nový barevný koncept se inspiroval různými druhy koření. Pro nové Aygo X tak byla navržena jedinečná sestava barev Cardamom (s efektem středně syté zelené), Chilli (s vločkami kovu v modrém odstínu, začleněnými do červeného laku), Ginger (rafinovaná béžová) či Juniper (modrá, decentně doplněná o načervenalé tlumené podtóny).

Každý z odstínů koření je u vozů s dvoubarevným lakováním v kontrastu vůči černé střeše a zádi. A s tóny koření jsou sladěny i hlavní prvky interiéru, který je proti předešlému Aygu taky mnohem lépe odhlučněný. Na přání může mít autíčko i vysunovací látkovou střechu.

Pikantnější limitovaná edice modelu Aygo X v odstínu Cardamom bude k dispozici pouze omezenou dobu po uvedení do prodeje a napříč celým vozem se uplatní i matné akcenty v oranžovém odstínu Mandarina, jako například proužky na karoserii a speciálních 18" kolech.

Související obsah

​Díky přifouklým rozměrům proti Aygu poporostl i vnitřní prostor, například mezera mezi předními sedadly nebo výška auta. Na čele segmentu pak stojí prostor pro zavazadla – délka zavazadelníku narostla o 125 mm a díky promyšlenému řešení prostoru za zadními sedadly se v porovnání s předchozí generací podařilo nafouknout objem o více než 60 litrů na výsledných 231 litrů.

Světlá výška kompaktního crossoveru se zvýšenou karoserií narostla oproti předchozí generaci Ayga o 11 mm a vyšší je i poloha sedadel. Kromě toho se o 10 % zvětšil úhel předního A-sloupku v zájmu co nejlepšího výhledu.

Do výbavy dostalo Aygo X moderní multimédia, vyspělý systém full-LED světel, adaptivní tempomat a spoustu asistentů v rámci bezpečnostního systému Toyota Safety Sense, který je součástí základní výbavy. Chlubí se i dalšími prvky pasivní bezpečnosti, jako například konstrukčními výztuhami pro pohlcování nárazové energie.

Související obsah

​Aygo X bylo navrhováno tak, aby garantovalo maximálně hospodárný provoz. Například má nejnižší hmotnost surové karoserie ze všech vozů napříč automobilovými segmenty A a B (mini a malé vozy). Ke snížení spotřeby napomáhají i výlisky v prostoru předního nárazníku a podběhů kol, které odklánějí proud vzduchu směrem od pneumatik, a potlačují tak víření vzduchu na přídi a kolem boků vozidla.

Pod kapotou bude mít Toyota Aygo X oceňovaný a spolehlivý litrový tříválec 1KR-FE o výkonu 72 koní a točivém momentu 93 Nm, který doznal některých zlepšení v souladu s evropskými předpisy. Spotřeba benzínu by měla být v průměru 4,7 l/100 km a emise CO2 na úrovni 107 g/km.

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události