Autonovinky

Už i Toyota má plně elektrické auto. Nové SUV dostalo podivný název i volant

Dosud se soustředili hlavně na hybridní motory a investovali do vývoje vodíkových palivových článků. Teď Toyota postavila i svůj první bateriový elektromobil. SUV se zvláštním názvem bZ4X si odbylo světovou premiéru a míří do sériové výroby.

Model bZ4X je prvním vozem od Toyoty, který je od počátku koncipovaný jako elektromobil s bateriovým pohonem. Současně se jedná o první vůz, který bude postaven na nové podvozkové platformě od Toyoty vyhrazené právě pro bateriové elektromobily a který je výsledkem společného vývoje automobilek Subaru a Toyota.

bZ4X má být prostorné a pohodlné SUV, které bude dostupné i s novým systémem pohonu všech kol. Toyota slibuje špičkovou ovladatelnost a jízdní schopnosti v terénu díky samostatnému elektromotoru pro každou nápravu.

Dlouhý rozvor a baterie zabudované do podvozku po podlahou umožnily konstruktérům zachovat spoustu prostoru ve vzdušné pětimístné kabině i v zavazadelníku (základní objem 452 litrů). Klíčovou výhodou má být i nízké těžiště, skvělé rozložení hmotnosti mezi nápravami a vysoká tuhost karoserie.

Související obsah

​bZ4X je celkově o 85 mm nižší než SUV Toyota RAV4, menší jsou převisy karoserie, přitom rozvor je o 160 mm delší. Křivka kapoty je při vzájemném srovnání modelů o 50 mm nižší. Celková agilita se odráží v poloměru otáčení (5,7 m), v dané třídě nejmenším.

SUV a jako první ukazuje nově pojatou čelní partii vozů značky s ostřejšími linkami a robustnějším vzhledem. Z boku zaujme nízká silueta, štíhlé přední sloupky a nízká křivka v místě kol. Charakter SUV pak zvýrazňují výlisky kolem podběhů kol, velká kola o průměru až 20 palců zatlačená až do rohů karoserie i robustní prahy dveří. Vzadu i v předu jsou pak zdůrazněné rohové části s ostře zaříznutými světlomety a také s otvory hluboce zasazenými v rozích předního nárazníku.

Interiéru dominuje digitální kokpit a na některých obrázcích hlavně zvláštní volant, který se podobá nedávno představenému volantu "yoke" v Modelu S Plaid od Tesly.

Související obsah

​Toyota ho nazývá One Motion Grip a slibuje hladší a snazší kontrolu vozidla bez ručkování v ostrých zatáčkách. bZ4X bude vůbec prvním sériovým modelem Toyoty vybaveným elektronickým systémem řízení bez mechanického propojení mezi volantem a předními koly. Ten má upravovat úhel natočení kol přesně v souladu se záměry řidiče a přinášet výhodu v podobě většího místa pro nohy, širšího rozsahu nastavení polohy za volantem a snazšího nastupování i vystupování.

"Díky absenci fyzického propojení s koly jsou odfiltrovány všechny nežádoucí vibrace od pneumatik, nicméně řidiči není odepřena cenná zpětná vazba od povrchu vozovky. K citlivosti řízení přispívá nezávislá regulace momentu řízení; charakteristika řízení se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu," popisuje automobilka s tím, že systém s volantem One Motion Grip má být na evropském trhu uveden v pozdějším termínu.

Související obsah

​Toyota u modelu bZ4X čerpá z bezmála 25 let zkušeností s bateriovými technologiemi pro elektrifikovaná vozidla. Dosud ale vyráběla jen hybridy a také svůj specifický model Mirai na vodíkové palivové články. Teď poprvé nabídne i čistě bateriový elektromobil a zákazníkům tak nabídne ucelenou modelovou řadu elektrifikovaných vozidel.

bZ4X s pohonem předních kol využívá podle předběžných parametrů 150kW elektromotor. Jednotka s maximem výkonu 204 koní a točivým momentem 265 Nm udílí vozu zrychlení z místa na 100 km/h za 8,4 sekundy a umožňuje rozjet se až na 160 km/h.

Provedení s pohonem všech kol disponuje maximálním výkonem přes 217 koní a točivým momentem 336 Nm, nejvyšší rychlost je stejná, zrychlení na 100 km/h činí 7,7 sekundy.

Systém nabízí jízdní režim s intenzivnější rekuperací energie při brzdění a možností zrychlovat a zpomalovat jen prostřednictvím jednoho pedálu "plynu".

Očekávaný dojezd s plně nabitou baterií přesahuje 450 km v závislosti na provedení. Se 150kW systémem rychlonabíjení má stačit k nabití na 80 % kapacity 30 minut. Model nabídne řadu vyspělých technologických prvků včetně střechy s fotovoltaickými panely na podporu dobíjení baterie během jízdy i po zaparkování.

Související obsah

​Automobilka počítá s tím, že baterie ztratí 10 % své původní kapacity až po 10 letech provozu nebo po 240 000 najetých kilometrech, podle toho, co nastane dříve.

Zvláštní název bZ4X vychází z nové dílčí značky bZ – beyond Zero, pod kterou Toyota chystá celou modelovou řadu bateriových elektromobilů.

Značka má zdůraznit přístup Toyoty k ochraně životního prostředí, který automobilka zdůrazňuje už od průkopnického modelu Prius, celosvětově prvního sériově vyráběného vozu s hybridním pohonem uvedeného už v roce 1997.

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události