Od 1. listopadu byste ze zákona měli mít auto přezuté na zimní pneumatiky. Tím ale příprava na zimu nekončí. Podívejte se, co byste měli udělat, než udeří mrazy.
Ze zákona by váš vůz měl mít obuté zimní pneumatiky od začátku listopadu do konce března následujícího roku, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, případně to lze předpokládat vzhledem k povětrnostním podmínkám. Minimální hloubka dezénu by u zimních pneumatik měla být čtyři milimetry.
Přezutí je sice základní, ale rozhodně ne jediný bod správné přípravy na zimu.
Nejčastějším zdrojem obtíží v zimě bývá baterie. Akumulátor, který v teplotách nad nulou bez problémů funguje, často v mrazu bez varování selže. Nejvíce ohrožené jsou akumulátory aut, která málo jezdí. Pokud je tohle váš případ, je dobré baterku zkontrolovat a dobít na správnou kapacitu v servisu.
Abyste mohli dojet do servisu i v případě, že vám akumulátor během mrazivého rána selže, vyplatí se mít ve voze startovací kabely.
Pozornost určitě věnujte i kapalinám – naplňte ostřikovače a chladicí soustavu nemrznoucí směsí a zkontrolujte hladinu oleje.
Vyměnit si zaslouží i stěrače. Špatné stěrače jen rozmazávají sníh po skle a zvyšují spotřebu směsi do ostřikovačů. Nový pár byste měli pořizovat ideálně dvakrát ročně – před zimou a na jaře, protože během zimy se stěrače hodně poškozují.
Prověřte také správnou funkci žárovek všech vnějších světel včetně hlavních světlometů a mlhovek.
Aby vás mráz nezaskočil při otevírání dveří nebo kufru, je dobré nastříkat všechna gumová těsnění silikonem ve spreji a rozetřít ho hadříkem. "Vyhnete se tak nepříjemnému přimrznutí," doporučují odborníci ze servisu Toyoty. Nejvhodnější čas je právě teď, dokud jsou ještě teploty nad nulou.
Pokud vyrážíte na náročnější cestu, ujistěte se, že s sebou vozíte všechno, co by se v zimě mohlo hodit: kvalitní škrabku na zamrzlá okna, smetáček na sníh, deku na zahřátí nebo zimní řetězy. Dobrým tipem je také rozmrazovač zámků nebo lopatka.
"Doporučuji si koupit na delší cestu i zásobu jídla a pití, protože uvíznutí v koloně na více než 10 hodin nemusí být při kalamitní situaci žádnou výjimkou. V zimě se vyplatí udržovat dostatečnou hladinu paliva v nádrži nebo s sebou v kufru vozit kanystr s palivem na dolití. Stojící auto s nastartovaným motorem spotřebuje odhadem 2 litry paliva za hodinu,“ radí provozní ředitel sítě autocenter AAA Auto Petr Vaněček.
Prohlídku auta před zimou byste měli udělat každý rok. Zkontrolovat stav baterie, hladinu provozních kapalin, stěrače nebo trysky ostřikovačů zvládnete sami. A nebo to za vás udělají v servisu, kde si zároveň můžete nechat zkontrolovat i brzdy, podvozek, skla či ošetření karoserie.
Profi kontrola před zimou přitom nemusí být drahá. Třeba servisy Toyoty nabízí prohlídku za tři sta korun. Zahrnuje diagnostiku stavu akumulátoru, konzervaci jeho pólových vývodů, nastavení světlometů, měření bodu tuhnutí chladicí kapaliny, kontrolu oleje, brzdové kapaliny i funkcí ostřikovačů a další detaily.