Autoservis

Jak správně zahřát auto v zimě. Rozdíly mezi dieselem, benzínem a elektrikou

Jak správně zahřát auto v zimě. Rozdíly mezi dieselem, benzínem a elektrikou
Ilustrační foto |

Zatímco v době karburátorů platilo, že auto je před zimní jízdou potřeba nechat delší dobu zahřát, v době motorů s přímým vstřikováním, hybridů a elektromobilů se toho dost změnilo. Ale i když je dnešní technika odlišná, pořád je třeba na vůz v zimě brát ohledy, aby netrpěla jeho životnost. Podívejte se, co pro jednotlivé druhy pohonů radí experti Hyundai.

Auto se spalovacím motorem

U moderních motorů stačí několik sekund, aby se olej po nastartování dostal na všechna důležitá místa a otáčky se ustálily. Zbytečně dlouhé stání na volnoběh teoreticky může spíše uškodit.

"Studený motor totiž v takovém okamžiku využívá bohatší směs a větší množství nespáleného paliva narušuje olejovou vrstvu na stěnách válců. Při stání se navíc olej jen velmi pomalu zahřívá na provozní teplotu, takže má horší mazací vlastnosti. V praxi ale třeba dvouminutové stání se zapnutým motorem při škrábání námrazy a čekání na vyhřátí interiéru neznamená žádné významné riziko," popisuje automobilka Hyundai v radách pro řidiče.

Během prvních kilometrů byste se každopádně měli krotit. Než se kapaliny ohřejí a ustálí se provozní teploty a tlaky, není radno motor vytáčet. Tím, že budete motor vytáčet do vyšších otáček a poženete studené auto vyšší rychlostí, možná rychleji ohřejete vzduch z topení, ale dáváte studenému motoru hrozně zabrat.

Rozdíl mezi benzínem a dieselem

Studený motor nevytáčejte do extrému, ale ani nepodtáčejte, což mu může ještě víc ublížit. Optimální je řadit při 2000 ot./min u dieselů a u benzínu jezdit pod 3000 otáček, ale nenechávat je padnout. Nejlépe se tak zahřeje olej v motoru i v převodovce a diferenciálu.

Související obsah

​Nespěchejte a držte nervy na uzdě několik minut. Obecně platí, že benzinové motory se ohřejí na svoji provozní teplotu o dříve než ty naftové. "Nezapomínejte, že zatímco ukazatel teploty vody se dostane do ideální polohy poměrně rychle, olej se zahřívá znatelně pomaleji. Je proto vhodné jet umírněně alespoň 5 až 10 kilometrů," podotýká Hyundai s tím, že klíčové je používání předepsaného oleje a jeho pravidelná výměna ve stanovených intervalech.

Elektromobil

V elektromotoru není žádný olej, který by bylo potřeba zahřívat, takže se může zdát, že majitelé elektromobilů mohou hned po usednutí za volant vyrazit "na plné baterky". Platí to ale jen částečně. "Olej se totiž stále nachází v diferenciálu a v jednostupňovém převodu za motorem, a i na tyto části je dobré brát ohled. Opět se tedy vyplatí první kilometry věnovat rozcvičce a až potom se vrhnout na cvičení," upozorňuje automobilka.

Čas na zahřátí totiž potřebují i akumulátory, které za studena nepodávají plný výkon. "V tomto případě ale řidič nemusí na nic myslet, chytrá elektronika si vše zařídí tak, aby auto nijak netrpělo. Pokud navíc využijete funkci vyhřátí auta před odjezdem a dáte mu tak vědět, kdy se chystáte vyjet, automaticky se na správnou teplotu předehřejí také baterie," podotýká Hyundai s odkazem na svůj elektrický model Kona Electric.

Plug-in hybrid

V případě plug-in hybridu záleží hlavně na tom, jak své auto plánujete používat. Pokud třeba ranní cestu do práce zvládnete celou ujet na elektřinu, je zbytečné vystavovat spalovací motor studenému startu a vyplatí se jet v plně elektrickém režimu.

Související obsah

​Pokud ale pojedete delší trasu v hybridním režimu, po prvním nastartování je vhodné benzínový motor zahřát (opět klidnou jízdou), při jízdě pouze na elektřinu se totiž olej nezahřívá.

U mild-hybridů a klasických hybridů se postup prakticky neliší od čistě spalovacích motorů, protože elektromotor v jejich případě plní pouze pomocnou funkci.

Pokuty za hluk i emise

Hyundai zároveň vyzývá řidiče, aby (nejen) v zimě brali ohledy na druhé a také na životní prostředí. "Je důležité dodat, že při zimním startování není třeba brát ohledy pouze na techniku, ale také na lidi a přírodu. Studený motor má nejen vyšší spotřebu paliva, ale také vysoké emise výfukových plynů. Do doby, než se katalyzátor, filtr pevných částic (u motorů s přímým vstřikováním) a systém redukce oxidů dusíku (v případě dieselů) ohřejí na provozní teplotu, de facto nefungují. Emise výfukových plynů jsou tak téměř dvojnásobné oproti zahřátému motoru a stání se studeným nastartovaným autem znamená zbytečné znečišťování okolního ovzduší a také hluk," upozorňuje výrobce.

Související obsah

​Za nadměrný hluk nebo znečišťování ovzduší můžete dokonce dostat pokutu. Zákon o provozu na pozemních komunikacích totiž říká, že: "Řidič nesmí obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu."

V Česku můžete za dlouhé postávání na volnoběh "vyfasovat" až 2000 korun na místě, v Rakousku nebo Německu dokonce až 150 eur.

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události