Automobilky

Důsledky elektromobility ve Škodovce: Strach o 10 000 míst a konec levných motorů

Spory v mateřském Volkswagenu, tvrdý přechod k elektromobilitě, nekompromisní emisní normy a k tomu pokračující odstávky ve výrobě kvůli nedostatku čipů. Zaměstnanci automobilky Škoda kvůli tomu zažívají nejisté časy. Podle odborářů je v ohrožení až 10 000 pracovních míst. "Můžeme s jistotu říci, že se nacházíme v krizi," uvádí v týdeníku Škodovácký odborář.

Škodovka podle odborářů nemá jistou budoucnost. Razantní přechod k elektromobilitě, plánované zpřísnění emisních norem a nejasná strategie mateřského koncernu Volkswagen podle nich může po roce 2026 českou značku ohrozit. "Zejména do roku 2031 existuje riziko poklesu vytíženosti a zaměstnanosti. V případě přijetí normy EU7 "hard" se zvyšuje riziko ztráty až 10 tisíc pracovních míst," upozorňuje uvedl předseda podnikové rady Jaroslav Povšík v posledním čísle Škodováckého odboráře.

O budoucnosti jednal na třídenním jednání Evropské a Světové rady zaměstnanců Volkswagenu, které se uskutečnilo formou online rozhovorů, což podle něj ochudilo důležité jednání o přímé rozhovory a nahrálo jen mlžení a vyhýbání se přímým odpovědím. Od v edení koncernu se prý dočkal jen naučených nicneříkajících odpovědí a frází.

Rozbouřený Volkswagen

"Ovšem, co jiného lze očekávat, když ve Volkswagenu zuří válka na všechny strany a mezi všemi navzájem: majitelé, vlastníci akcií, politické skupiny, IG Metall, politici z Dolního Saska, odbory versus Herbert Diess a management. Bohužel se všichni schovávají za zaměstnance a blaho podniku, kterému ovšem tímto klesají akcie, kredit u zákazníků a všeobecně důvěra. Tak rozbouřený Volkswagen jsem ještě nezažil, a to už spolupracujeme více jak 31 let,“ říká zkušený odborový předák Povšík.

Související obsah

​Odboráři upozorňují mna to, že v rámci změn koncernové strategie už Škodovka v Kvasinách přišla o následníka modelu Superb a podle dosavadních plánů ztrácí i výrobu některých bateriových modelů. "Odbory KOVO podporují elektromobilitu, ale k zajištění rentability a vytížení do budoucna potřebujeme modely Škoda, které budou vyráběny v českých závodech," upozorňují.

Ve Škodovce se dál ruší některé směny a pokračují odstávky výroby spojené s nedostatkem dílů, během kterých zaměstnanci pobírají 80 % průměrné mzdy. Situace kolem rozdělování nedostatkových polovodičů jednotlivým značkám je podle odborů nejasná, stejně jako budoucí rozdělování elektrifikovaných pohonů. Situaci v Česku by podle nich prospělo rychlejší rozhodnutí o případné výstavbě Gigafactory na baterie.

Konec litrového motoru TSI

A zpřísňování evropských emisních norem ohrožuje i budoucí výrobu motorů a převodovek v českých závodech. Pokud EU prosadí emisní normu EU7, Škoda přijde o výrobu levného benzínového motoru 1.0 TSI.

Související obsah

​"Tím, jak poroste počet elektrovozů, tak samozřejmě bude klesat podíl vyráběných konvenčních vozidel, odborníci říkají, že do roku 2030 bude vyráběno až 70 procent vozů na elektrický pohon. O to méně bude třeba spalovacích motorů a konvenčních převodovek. Výhodou je, že vyrábíme menší motory a využívat je budeme ještě velmi dlouho. Co se týče normy EU7, ano, výroba motoru 1.0 TSI za několik let pravděpodobně skončí," potvrdil na dotaz zaměstnanců automobilky člen jejího představenstva za oblast výroby a logistiky Michael Oeljeklaus.

Čekají nás náročné časy

Společně s odboráři ale prý u VW vyjednal pro Česko výrobu motoru 1,5 TSI. "Mohu již konstatovat, že nám byl tento motor přiklepnut. Naším cílem je tedy přejít na tyto agregáty, což je technicky proveditelné a nebude to ani nijak dramaticky nákladné. O několik let si tím prodlužujeme danou zaměstnanost v oblasti spalovacích motorů," dodal na nedávném setkání nejvyššího vedení Škoda Auto se zástupci zaměstnanců. "Silně jsme bojovali o motorárnu v Mladé Boleslavi a také o vytížení závodu Vrchlabí. Právě Vrchlabí ještě musíme vyřešit," doplnil ho Povšík.

Související obsah

​"Je škoda, že se z dlouhodobého hlediska nebudou vyrábět plug-in hybridy, ale rovnou plné elektrické vozy. Musíme se dívat, kolik nám vybude pracovních míst, jaké tu budou technologie, jak se projeví Průmysl 4.0 a další související témata. Z tohoto pohledu nás čekají náročné časy. V době krize a s ohledem na covid-19 a situaci s polovodiči můžeme s jistotu říci, že se nacházíme v krizi, je potřebné hledat konstruktivní společný dialog mezi odbory a firmou," dodávají odboráři.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události