Elektromobilita

Kamiony bez emisí? Výrobci slibují, že brzy změní způsob dálkové dopravy

Zatímco v osobní dopravě elektromobilita rezonuje společností čím dál tím více, o elektrifikaci v nákladní dopravě se stále mluví jen velmi opatrně. Ačkoliv několik výrobců už testuje svoje ekologické tahače v provozu, elektrická nákladní auta jsou pořád považována za velmi nákladnou alternativu. Největší překážkou je zatím jejich krátký dojezd a také nedostatečná síť nabíjecích stanic. Kdy by mohla dálková nákladní doprava dohnat ekologický handicap?

Plně elektrický nebo vodíkový pohon u dálkové nákladní dopravy je zatím pořád hudbou budoucnosti. I když pár zajímavých projektů už sledovat můžeme.

Asi nejznámějším příkladem je elektrický truck Tesla Semi, jehož testovací prototypy už pár let brázdí silnice Spojených států. Tahač má mít kapacitu baterie mezi 500 kWh a 1 MWh a prý jednou dokáže s plným nákladem ujet na jedno nabití 800 km. Tesla jich chce v budoucnu vyrábět až 100 000 ročně, už teď má stovky předobjednávek, ale... Zahájení sériové výroby už několikrát odložila a Elon Musk zatím předpokládanou kapacitu baterií spíš snižuje.

I ostatní výrobci dohánějí manko. Japonská Toyota testuje svůj bezemisní pohon v tahačích Kenworth, před bateriemi ale dává přednost vodíkovým palivovým článkům. Její vodíkový kamion nedávno vyjel i na legendární vrchol hory Pikes Peak, další prototyp Project Portal "Alpha" od dubna 2017 ujel už několik desítek tisíc kilometrů.

Koncept tahače poháněného vodíkem nedávno představila také automobilka Hyundai. Po areálu mladoboleslavské Škodovky se zase prohánějí testovací elektrické tahače Framo, i když ty jsou zatím určené pro krátké vzdálenosti:

Související obsah

​Pošramocenou pověst se snaží očistit také americká Nikola Motor Company, která vloni zažila potupný skandál, když se ukázalo, že její vodíkový prototyp Nikola One z roku 2016 je trapnou atrapou, kterou firma při ukázkové jízdě jen pouštěla z kopce. Novou energii chce nabrat spoluprací s Ivecem, jejíž výsledkem mají být už brzy elektrické a za dva roky i vodíkové tahače.

To švédská Scania chce mít už v roce 2023 na trhu čisté elektromobily o hmotnosti 40 a 60 tun, které nabídnou jízdu po dobu čtyř, respektive tří hodin v závislosti na váze. O rok později slibuje nákladní vozy, které budou umožňovat delší dojezd i rychlonabíjení během 45minutových přestávek řidičů. "A do roku 2025 budeme schopni elektrifikovat většinu typů provozů, včetně stavebnictví, těžby, dálkové přepravy a nákladních vozidel na přepravu dřeva. V tomto roce bude také 10 % našich objemových prodejů v Evropě elektrifikováno," tvrdí.

Související obsah

​Než se plány na bezemisní budoucnost v dálkové nákladní dopravě víc přiblíží realitě, Scania přichází s dalšími alternativními možnostmi, kterými chce už teď přispět ke snižování emisí. Ekologickým dopravcům chce vyjít vstříc svými specifickými pohonnými systémy, které snižují provozní náklady a mají minimální dopad na životní prostředí.

Švédská firma představila novou řadu 13litrových motorů Scania Super. Spolu s ostatními systémy tvoří pohonný řetězec, který posouvá účinnost spalovacích motorů na hranice současných možností - stačí mu o 8 % méně paliva než těm dosavadním.

Při ročním nájezdu kamionu kolem 130 000 km má být úspora na palivu kolem 75 000 korun za rok. Podle výrobce by zhruba 10 tisíc kamionů nové generace mohlo ušetřit až 2 600 cest kolem světa. A nový pohon je připraven splnit nejnáročnější emisní předpisy, a to jak současné, tak i ty budoucí - podívejte se v úvodní reportáži.

Související obsah

​Scania už teď nabízí i řadu bateriových a hybridních náklaďáků pro kratší vzdálenosti. Ta by mohla být podle firmy prospěšná hlavně v dodávce zboží do center měst, která kvůli nočnímu hluku i emisím omezují dodávky zboží.

V jedenácti evropských zemích aktuálně existuje přes 250 nízkoemisních zón, které omezují přístup aut znečišťujících ovzduší. Například švédské město Stockholm zakazuje veškerou těžkou kamionovou dopravu mezi 22. hodinou večerní a 6. hodinou ranní. A testovací tiché náklaďáky Scanie s hybridním pohonem poháněné kombinací elektrické energie a nefosilního paliva už ukázaly svou efektivitu - díky tomu, že jezdí mimo špičku, jsou dodávky zboží v průměru o 30 % rychlejší než u denní dopravy.

Ve vývoji, ať už vodíkových či elektrických pohonů, nehodlá Scania polevovat, dobře ví, že čas elektrifikace pomalu přichází i v nákladní dopravě. "Baterie budou levnější a jejich životnost se bude prodlužovat. To připravuje půdu nejen pro elektrifikované distribuční nákladní vozidla, ale za několik let také pro elektrifikovaný provoz na dlouhé vzdálenosti," vzkazuje švédský výrobce.

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události