Jak se daří automobilkám snižovat emise oxidu uhličitého u nově prodávaných modelů? Přes všechny sliby to není žádná sláva. Jak ukazují data Centra dopravního výzkumu, v Česku průměrné emise CO2 u nových aut vloni dokonce výrazně stouply a hodnoty se vrátily o nějakých sedm, osm let zpátky.
Průměrné emise CO2 u nově prodaných či registrovaných aut v Česku vloni docela překvapivě stouply. "U nově registrovaných osobních vozidel byly v roce 2021 evidovány průměrné emise oxidu uhličitého 136 gramů na ujetý kilometr," uvádí Centrum dopravního výzkumu (CDV).
Meziročně je to o více než 12 % více. Naposledy byly podobné hodnoty u nově prodaných aut v roce 2013, tedy před osmi lety.
Jak je to možné, když automobilky tvrdí, že vyrábějí stále "zelenější" motory? Může za to přesnější a také přísnější měření spotřeby a emisí podle protokolu WLTP i to, že se vloni prodalo zase o něco víc velkých a "žíznivějších" aut.
"Za poměrně významným meziročním nárůstem stojí víc faktorů, hlavně pak zvýšení prodejního podílu vozů kategorie SUV z 35 na 43 procent a také méně naftových motorizací s nízkým CO2," potvrzuje ředitel CDV Jindřich Frič.
"V uplynulém roce se řada automobilek potýkala s nedostatkem komponent-čipů, v důsledku čehož preferovaly výrobu automobilů s vyšší marží, větší vozidla nebo vozidla vyšších tříd," dodává.
Centrum dopravního výzkumu porovnávalo průměrné emise u 20 nejprodávanějších značek v Česku, jejichž celkový tržní podíl představoval v uplynulém roce 95 %.
Jediné z nich se podařilo emise CO2 u prodaných aut snížit, u všech ostatních průměrné emise rostly.
Pokles zaznamenalo Mitsubishi, konkrétně o 7 %. Naopak nejvyšší nárůst vloni zaznamenal Nissan, kterému průměrné emise CO2 u prodaných aut stouply o 22 % na 140 gramů na kilometr.
Nejnižší průměrné emise CO2 mezi nejregistrovanějšími značkami v Česku eviduje Suzuki (118 g/km), následuje Renault (122 g/km) a Opel (126 g/km). Ani jedna z těchto značek však meziročně nedokázala snížit průměrné emise CO2 proti roku 2020. Průměrné emise vloni prodaných osobních vozů značky Suzuki stouply o šest gramů na kilometr, u Renaultu o sedm gramů, a u Opelu dokonce o 18 gramů na kilometr.
Na opačném konci jsou Audi (178 g/km), Mercedes (174 g/km) a BMW (163 g/km), u nichž je stále největší poptávka po silných motorech.
Audi a Ford mají loňské průměry dokonce o něco vyšší než v roce 2010.