Do Česka plnou silou vtrhla vichřice Dudley. "Nárazy větru se mohou pohybovat mezi 80 až 100 km/h, na horách kolem 110 km/h," varovala meteoroložka Dagmar Honsová. Víte, jak si se silným větrem poradit za volantem a na co si dát pozor?
Na co si dát při řízení v silném větru největší pozor?
První rada pro řidiče za větrného počasí zní: snižte rychlost. Ale pozor, neměli byste jezdit jako šneci, abyste nevytvářeli ještě nebezpečnější situace. Plynu se nebojte – lepší je konstantní rychlost, která bude nižší než obvykle a hlavně vám umožní včas reagovat.
"Je třeba více než kdy jindy dbát na zásadu, že jet můžeme jen takovou rychlostí, abychom zastavili na vzdálenosti, na kterou máme rozhled," radí dopravní expert Roman Budský.
V silném větru je důležité předvídat a mít přehled o tom, co se děje daleko před vámi. Zpomalte hlavně tam, kde můžete očekávat silný boční poryv větru. Na exponovaná místa mnohdy upozorňuje značka A16 "Boční vítr", ale nespoléhejte na to.
Zvyšte opatrnost při výjezdu z tunelu, z lesa, ze souvislé okolní zástavby nebo zpoza přírodní překážky či protihlukové bariéry. Počítejte také s tím, že na silnici můžou přiletět větve, značky či jiné předměty, nebo dokonce padat stromy. Mnohem silnější bývá vítr i na mostech.
Držte si přiměřenou vzdálenost a sledujte auta před sebou i chování jejich řidičů. Když například po výjezdu z lesa nebo na mostě začínají všichni podezřele kličkovat, připravte se na boční poryv.
Poznat aktuální sílu větru nebo náhlý poryv můžete například podle toho, jak se ohýbají stromy v okolí silnice. U dálnic zase na některých místech pomáhají bílo-červené větrné rukávy, podobné těm na letištích.
Vítr není konstantní, velké nebezpečí představují hlavně poryvy. Pokud budete "frajersky" ležet v sedačce a přidržovat volant jednou rukou, může vám ho poryv snadno vytrhnout.
Takže: Upravte si sedadlo do správné polohy a mějte obě ruce na volantu, ale nedržte ho křečovitě. Musíte být schopni rychle reagovat a taky byste měli cítit, jak se auto chová. Jeho pohyb vám napoví, odkud fouká a kterým směrem byste měli volantem korigovat. To dělejte rychle, ale zároveň co nejplynuleji, podle síly větru.
Opět platí, že byste měli umět předem odhadnout rizikové místo. Můžete se tak připravit na silnější poryv větru lehkým natočením volantu proti jeho směru.
Při předjíždění počítejte s náhlými změnami proudění vzduchu. "Při jízdě za rozměrným vozidlem, jako je kamion či autobus, je třeba pamatovat na extrémní víření vzduchu v jeho blízkosti, což pocítí šoféři především lehčích osobních či dodávkových vozidel. Je proto dobré zvětšit od takového vozu odstup," doporučuje Roman Budský.
Jakmile se ale při předjíždění za větší vozidlo "schováte", dejte si pozor – pokud fouká zprava, proudění náhle ustane. Buďte připraveni řízení srovnat. A na rychlou korekci se připravte opět ve chvíli, kdy vyjíždíte ze zákrytu před předjížděné vozidlo.
Podobné to bývá při vjezdu a výjezdu z tunelu nebo při projíždění kolem protihlukové stěny.
Vítr nejvíce ohrožuje lehčí auta s velkou boční plochou, typicky dodávky nebo malé náklaďáky a přívěsy. Extra pozor by si měli dát i řidiči vyšších SUV, MPV, obytňáků nebo minibusů. Naopak naložené kamiony budou mít s větrem pravděpodobně menší problémy.
Určitě přizpůsobte jízdu typu auta, které řídíte, i jeho nákladu. A zároveň sledujte, jaká vozidla se kolem vás právě pohybují. Těžko předem poznáte, jestli je kamion plně naložený nebo prázdný… I takovým kamionem umí vítr pořádně zacvičit:
Pokud je vítr extrémní, není ostudou zastavit a přečkat nejhorší chvíle v klidu. Místo ale vybírejte přiměřeně situaci – nestavte tam, kde vám na auto může něco přiletět. Také počítejte s tím, že vás mohou překážky na silnici na pár hodin uvěznit – mějte dost paliva v nádrži, svačinu a pití a také deku na zahřátí.