Za volantem

Dražší mýto, až 150 km/h na dálnicích a 7 dalších změn, které chystá vláda na řidiče

Dražší mýto, až 150 km/h na dálnicích a 7 dalších změn, které chystá vláda na řidiče
Ilustrační foto. | Zdroj: Profimedia

Co pro řidiče chystá ministerstvo dopravy během funkčního období nové vlády? Jedním z prvních kroků má být i zdražení dálničních známek, jak avizoval nový ministr Martin Kupka (ODS) pro portál novinky.cz. Co dalšího můžou čeští motoristé v příštích letech čekat? Podívali jsme se do programového prohlášení vlády, se kterým si šla pro důvěru Poslanecké sněmovny.

Dražší dálnice

Za dálniční známky si podle ministra dopravy Martina Kupky připlatíme nejspíš už od příštího roku. "Fakticky 10 let se cena dálničních známek nezvýšila, ale naopak se opravdu významně rozšířila dálniční síť. Vím, že to není populární. Ale pokud se na jedné straně objevuje inflace a rozšiřuje se dálniční síť, což znamená nejenom výdaje na výstavbu, ale i údržbu. Troufnu si tvrdit, že je namístě to férově říct," řekl Kupka portálu novinky.cz.

Více zde:

Související obsah

​A víc chce vláda vybrat i za silnice I. třídy. "Ve spolupráci s kraji prověříme rozšíření mýtného na další úseky silnic, aby se tranzitní nákladní dopravě nevyplatilo objíždět zpoplatněné úseky," vzkazuje.

Rychlejší dálnice

Ačkoliv dopravní experti jsou spíš proti, vláda počítá s tím, že zvýší maximální rychlost na vybraných úsecích dálnic. "Na nových úsecích dálnic vybavených moderní telematikou bude možné zvýšit povolenou rychlost až na 150 km/h za podmínek dobré viditelnosti a provozu," píše v programovém prohlášení.

Kupka už dříve uvedl, že by limit mohl být vyšší na místech, kde mají dálnice tři pruhy v jednom směru.

Až 150 km/h by se mohlo jezdit například na pětikilometrovém úseku mezi Třebonicemi a pražskou Ruzyní. Vybrány jsou další tři trasy. Nejkratší, mezi Brnem-jih a Chrlicemi, je dlouhá dva kilometry, nejdelší, mezi pražským Spořilovem a Mirošovicemi, 21 kilometrů.

Více zde:

Související obsah

​Delší dálnice

Ministerstvo dopravy prý do roku 2025 rozšíří dálniční síť v Česku o 200 kilometrů. Dosud se přitom průměrně staví 17 kilometrů ročně. Dostavba chybějící dopravní infrastruktury a zajištění jejího provozu je jedním z klíčových bodů programu.

Prioritu má mít pokračování stavby Pražského okruhu, výstavba dalších úseků dálnice D35 a dostavba D1 mezi Říkovicemi a Přerovem.

Více zde:

Související obsah

​"Do konce roku 2025 zprovozníme obchvat Českých Budějovic a další úseky D3, prodlouží se dálnice D4, D6, D49 a D55. Dokončíme dálnici D48 včetně obchvatu Frýdku-Místku, zprovozníme tři úseky o celkové délce 21,4 km na dálnici D55 a stavby dalších částí Velkého městského okruhu v Brně na I/42. Finišovat bude stavba příhraniční části D11. Pokročí také příprava prodloužení dálnice D52, dálnice D43 a středočeské části dálnice D3," slibuje kabinet Petra Fialy.

K tomu chce zvýšit kapacitu vybraných silnic I. třídy tam, kde se s dálnicí nepočítá, a stavět obchvaty obcí a měst trpících tranzitní dopravou.

Pohodlnější dálnice

Dalším dálničním plánem je navýšení chabé kapacity současných odpočívek a odstavných ploch pro kamiony u dálnic a také u silnic I. třídy. Ploch, které využívají převážně řidiči kamionů na povinné přestávky, má být v následujících letech výrazně víc a počet parkovacích stání přesáhne 4 500.

Menší komfort slibuje vláda řidičům, kteří jezdí po Česku s přetíženými kamiony –⁠ hodlá totiž rozšířit automatické vážení kamionů a zapracovat také na vymahatelnosti pokut u zahraničních dopravců i na vytvoření podmínek obcím, které nemají kapacity na řešení přestupků.

Více zde:

Související obsah

​Tvrdší tresty a vyšší pokuty

Vláda slibuje, že se konečně dostane na novelu zákona o silničním provozu, která by znamenala rozsáhlejší aktualizaci sazebníku pokut a sankčního systému. "Cílem je efektivnější postih nejnebezpečnějších přestupků, zvýšení bezpečnosti silničního provozu a snížení postihu u banálních přestupků," vzkazuje.

Související obsah

​Méně cest řidičů na úřady

Ministerstvo dopravy chce do roku 2025 dokončit digitalizaci resortu. "Aby občané mohli využívat on-line služeb spojených s dopravními agendami, jako je například vydání a výměna řidičského průkazu či zápisy změn v registru silničních vozidel," popisuje.

Více zde:

Související obsah

​Chytřejší a bezpečnější silnice

"Podpoříme další rozvoj inteligentních dopravních systémů, včetně kooperativních, ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy, lepší informovanosti účastníků silničního provozu, optimálnějšímu využití jak kapacity infrastruktury, tak i možností vozidel s vyššími stupni automatizace," píše vláda.

K větší bezpečnosti má přispět i modernizace přejezdů železničních tratí –⁠ do roku 2025 slibuje kabinet vylepšit přes 500 přejezdů. A také prý zintenzivní odstraňování nelegálních billboardů u dálnic, které se jaksi neintenzivně táhne už několik let.

A co elektromobilita?

V tomto ohledu je program vlády překvapivě možná nejvágnější. "Podpoříme významný rozvoj infrastruktury pro elektromobilitu a další čisté alternativní pohony vozidel a přispějeme tak ke zlepšení kvality ovzduší ve městech." Tečka.

"Pohled na dopravu jako celek a na řešení moderních dopravních systémů bude vždy zahrnovat i cyklodopravu a další bezemisní formy dopravy. Investice do nové i rekonstrukce stávající dopravní infrastruktury budou zohledňovat potřeby chodců i cyklistů. Pozornost a podporu si zaslouží budování evropských a nadregionálních cyklotras." Tečka.

Hospodářské noviny k tomu před pár dny doplnily, že vláda chystá investici do výstavby 1 500 dobíjecích stanic ve výši 300 milionů korun a na rozvoj elektromobility připravuje obří dotační program ve výši 940 milionů korun. Na peníze ale nejspíš dosáhnou jen firmy a živnostníci, kteří za ně mají pořídit 4 550 nových aut na elektriku či vodík nebo nákladní elektrokola.

A co vozový park nepodnikajících? Ten bude nejspíš zatím spalovat a stárnout –⁠ více zde:

Související obsah

Efektivnější stavba i údržba silnic

Ministerstvo dopravy prý hodlá změnit fungování svých organizací tak, aby byl efektivnější a výkonnější. První přijde na řadu Ředitelství silnic a dálnic, ze kterého má být do konce roku 2023 státní podnik.

"Při zadávání a následném zpracování projektů dopravních staveb budeme uplatňovat nejen hledisko nejnižší ceny a nákladů životního cyklu, ale také požadavky na kvalitu, architektonickou a urbanistickou hodnotu. Zajistíme transparentní, spravedlivá a otevřená výběrová řízení pro zvýšení počtu dodavatelů resortu," slibuje také vláda

"Údržbu a modernizaci na silnicích a železnicích budeme plánovat a koordinovat tak, aby vždy existovala smysluplná objízdná trasa včetně tras pro náhradní autobusovou dopravu. Nástroj pro lepší koordinaci staveb vznikne jako moderní aplikace s využitím digitální technické mapy," dodává.

Jaké jsou nové plány na stavbu dálnic a vysokorychlostních železnic? Podívejte se v reportáži:

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události