Musela pokrčit kolena, trochu si učesat vlasy a zkrotit svou vlající róbu. Důvod? Je potřeba ukázat změnu a maximální důraz na aerodynamiku. Rolls-Royce právě v tomto duchu přepracoval svoji ikonickou sošku Spirit of Ecstasy, která už 111 let zdobí kapoty luxusních vozů.
U elektromobilů je třeba nabídnout co největší dojezd na jedno nabití, takže automobilky dbají na co nejlepší aerodynamiku. Britský Rolls-Royce v tomto duchu přepracoval svůj legendární emblém - ukázal novou podobu sošky Spirit of Ecstasy (Duch extáze), která se poprvé objeví na chystaném elektromobilu Spectre.
Soška má nižší postoj, měří necelých 83 milimetrů, takže se proti předchůdkyni zmenšila zhruba o 17 mm. I její hábit - často mylně považovaný za křídla – byl přepracovaný tak, aby byl "aerodynamičtější a realističtější".
"Dříve stála s narovnanýma nohama u sebe, byla skloněná v pase. Teď je to skutečná bohyně rychlosti, připravená na vítr, má jednu nohu vpřed, tělo stažené nízko, oči dychtivě zaměřené dopředu," popsala automobilka v tiskové zprávě.
Nová soška se má poprvé objevit na kapotě prvního elektromobilu známé značky. Velké elektrické kupé Spectre má vyjet na konci roku 2023, má mít výkon přes 600 koní a dojezd kolem 600 km.
Zároveň bude nejaerodynamičtějším vozem, jaký kdy automobilka vyrobila. První prototypy mají koeficient aerodynamického odporu 0,26 a dá se očekávat, že se údaj před zahájením sériové výroby ještě zlepší. Nejnižší aerodynamický odpor (0,20) ze všech vyráběných aut má aktuálně Mercedes-Benz EQS.
Rolls-Royce sošku Spirit of Ecstasy přepracoval 111 let poté, co se původní emblém oficiálně stal duševním vlastnictvím společnosti. Současný dynamičtější postoj je prý podobnější původním náčrtům, které vytvořil designér Charles Sykes na začátku minulého století.
Při vytváření sošky se inspiroval skutečnou osobou, Eleanor Thorntonovou, která na začátku minulého století pracovala jako vedoucí kanceláře pro britský motoristický časopis The Car Illustrated a zároveň měla řadu let milenecký poměr s jeho zakladatelem lordem Johnem Montagu z Beaulieu. Výtvarník Charles Sykes v časopisu působil jako ilustrátor a mladá a půvabná Eleanor byla i pro něj múzou.
Sykes sošku původně vytvořil pouze jako ozdobu pro Rolls-Royce svého šéfa. Výsledné dílko známé jako The Whisper (Šepot), je dnes považováno za předchůdce Spirit of Ecstasy, které se někdy přezdívá i Flying Lady (Létající dáma) nebo Emily.
Tehdejší generální ředitel Rolls-Royce Claude Johnson, který měl k redakci Car Illustrated blízko, nechal Sykese upravit Šepot ve stylu starověké řecké sochy Níké Samothrácké a vznikl první emblém, který byl nejprve volitelnou výbavou a v roce 1912 se stal stálou ozdobou všech rollsů.
Během let prošla soška několika úpravami a modifikacemi, postupně se i zmenšovala. Každá je při tom originálem, protože jednotlivé kusy jsou dokončovány ručně.
Její nejnovější design se v budoucnu objeví na všech nových modelech Rolls-Royce, které dorazí po Spectre, ale stávající Phantom, Ghost, Wraith, Dawn a Cullinan budou nadále používat její současnou podobu. K elektrickým pohonům chce značka definitivně přejít od roku 2030.
Jak by měl eelektrický Rolls-Royce Spectre vypadat? Podívejte se: