Za volantem

Benzín z Polska může být levnější až o 10 korun na litru. Má to háček, varuje ÚAMK

Benzín z Polska může být levnější až o 10 korun na litru. Má to háček, varuje ÚAMK
Ilustrační snímek. Zdroj: Profimedia

Za litr benzínu či nafty dát u českých čerpacích stanic 35 až 39 korun a ceny dál rostou. Levnější než v Česku je palivo v Maďarsku, ve Slovinsku nebo v Rakousku, ale české motoristy lákají hlavně ceny v Polsku, které jsou v těch nejextrémnějších případech nižší až o 10 korun na litru. Plná nádrž tak vyjde i o pětistovku levněji. "Kdo z motoristů si chce ještě více přilepšit, musí být obezřetný," upozorňuje mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Češi dál proudí přes hranice s Polskem na výhodné nákupy. Ceny tam padly po lednovém snížení spotřební daně. Motoristy navíc lákají polské čerpací stanice, které jsou bezkonkurenčně levnější než ty naše poté, co Polsko od února na půl roku snížilo DPH na pohonné hmoty z 23 % na 8 %

"Jsou to jednoduché počty: v polském příhraničí jsou ceny v průměru lehce pod 30 korun za litr benzínu a kolem 29 korun, pokud jde o naftu. Ovšem jsou i místa, kde se dostanete na 27 korun za litr," popisuje mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Na české straně litr stojí až 37 korun, na šedesátilitrové nádrži ušetříte zhruba pětistovku i víc. Mnozí řidiči si navíc vozí vlastní kanystry, aby ušetřili ještě víc. Ty Sirota varuje.

"Kdo z motoristů si chce ještě více „přilepšit“, musí být obezřetný, protože české předpisy povolují dovoz maximálně 20 litrů pohonných hmot nad množství v palivové nádrži vozidla," upozorňuje.

Se stejným varováním přišli nedávno celníci - pokud vezete mimo nádrž více než 20 litrů, potřebujete doložit původ pohonných hmot daňovým dokladem, jeho náležitosti určuje zákon. Běžná účtenka zdaleka nestačí.

Související obsah

​"Například u dokladu o prodeji jsou povinné tyto údaje: označení prodávajícího, označení kupujícího, množství prodaných pohonných hmot, výše spotřební daně, datum vystavení a číslo dokladu o prodeji," popsala mluvčí celní správy Hana Prudičová.

"Při překročení tohoto limitu mohou čeští celníci nejen doměřit daň, ale v případě že český motorista nemá daňové doklady, také stanovit pokutu. Při jejím vymáhání na místě a nedostatku prostředků na její zaplacení může dokonce hrozit zadržení SPZ či vozidla do doby zaplacení pokuty," doplňuje Igor Sirota.

Čeští celníci už avizovali kontroly a vzhledem k obrovskému zájmu i německých a slovenských motoristů chystá kontroly i polská strana. 

Související obsah

​V rámci EU nejsou postihy za dovoz paliva zas tak neobvyklé. Například v Itálii je povolen dovoz pouze 10 litrů pohonných hmot a sankce za porušení tohoto předpisu přesahují v přepočtu 50 000 korun.

"Zní to krutě, ale vězte, že Slovensko je ještě přísnější. Při dovozu většího množství než 10 litrů pohonných hmot je povinností podat daňové přiznání, jestliže tak motorista neučiní, může celní úřad uložit pokutu od 30 do 16 000 eur. Jestliže navíc není prokazatelný původ paliva nebo způsob jeho získání, mohou celníci sáhnout po ještě vyšší pokutě. V blokovém řízení do 160 eur a přestupkovém od 100 do 100 000 eur," podotýká Sirota.

Podívejte se na reportáž o snížení daní v Polsku:

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události