Inženýři Škoda Motorsport testují ostrou novinku – příští generace speciálu Fabia Rally2 se už prohání v extrémních zimních podmínkách na severu Finska. A hvězdní testovací jezdci si poprvé vyzkoušeli vývojový vůz i na pneumatikách s hroty.
Současný speciál Škoda Fabia Rally2 evo odstartoval do sezóny 2022 vítězstvím v kategorii WRC2 na Rallye Monte Carlo, ale ve Škodovce už je v plném proudu vývoj nástupnického modelu. Ten už má za sebou i testy na různých typech asfaltových silnic a šotolinových tratích a tovární divize Škoda Motorsport novou generaci závodního vozu nedávno otestovala i v extrémních zimních podmínkách na severu Finska.
"Cílem bylo nejen otestovat odolnost a výkonnost například podvozkových dílů a komponentů hnacího ústrojí v těchto drsných zimních podmínkách, ale museli jsme se také ujistit, že posádka najde ve voze dostatečnou úroveň pohodlí i v situacích, kdy venku mrzne," říká vedoucí projektu vývoje Jan Krasula. "Například se nesmí zamlžovat čelní sklo a teplota uvnitř nesmí klesnout pod určitou hodnotu," doplňuje.
Během pětidenního intenzivního testu klesly teploty za polárním kruhem až na minus 14 stupňů Celsia. Za volantem vývojového vozu Škoda Fabia Rally2 se vystřídali tři zkušení jezdci: úřadující mistr světa kategorie WRC2 a FIA mistr Evropy v rally Andreas Mikkelsen z Norska, vítěz pěti soutěží WRC Kris Meeke ze Severního Irska a úřadující mistr Finska v rally Emil Lindholm.
Proháněli se na lesních cestách pokrytých velkou vrstvou sněhu a všichni poprvé řídili novou generaci vozu i na pneumatikách s dlouhými hroty typickými pro skandinávské rally.
"Z vozu nové generace jsem měl velmi dobrý pocit již na asfaltu a šotolině. Po posledním testu mohu to samé potvrdit i při jízdě na sněhu. Ve voze se cítím velmi, velmi dobře. Myslím, že vývoj nové generace vozu Škoda Fabia Rally2 jde správným směrem," hodnotí Andreas Mikkelsen.
Zákaznické týmy Škoda Motorsport a jejich vozy musí po celém světě čelit nejrůznějším povětrnostním podmínkám: horku v Africe, prudkým dešťům v Asii nebo mrazu na severu Skandinávie. A vzhledem k předpisům musí vozy kategorie Rally2 odolávat těmto podmínkám pouze s omezenými technickými úpravami.
"Proto testujeme novou generaci vozu Škoda Fabia Rally2 na všech možných površích a v co nejrozmanitějších podmínkách. Jedině potom při ostrém soutěžním nasazení naše zákaznické týmy nic nepřekvapí," podotýká Jan Krasula.
"Celý test proběhl hladce, neměli jsme žádné větší komplikace. Inženýři Škoda Motorsport zkoušeli různé technické konfigurace. Myslím, že se nám podařilo otestovat vše, co bylo v plánu. Musím říct, že jsem si jízdu s novou generací vozu Škoda Fabia Rally2 opravdu užíval," popisuje Kris Meeke.