Automobilový průmysl ani v roce 2022 rozhodně nevyrábí na plný výkon. Ačkoliv data z kraje roku ještě nereflektují dopady ruské agrese na Ukrajině, za první dva měsíce bylo vyrobeno nejméně osobních vozidel od roku 2010. Držet výrobu se obstojně daří akorát Hyundai v Nošovicích.
Automobilky v Česku dál čelí krizi. Důvodem jsou pokračující výpadky na trhu s polovodiči či omezení výroby některých modelů ve Škodovce kvůli rozsáhlému lednovému požáru klíčového dodavatele. Za pokles výroby ale může například i reorganizace výroby v kolínské Toyotě, uvádí Sdružení automobilového průmyslu (Auto SAP).
Z trojice tuzemských automobilek zatím vykazuje růst pouze závod jihokorejské automobilky Hyundai v Nošovicích.
"Vývoj v prvních dvou měsících letošního roku ukazuje další výrazný pokles výroby. Oproti loňskému "covidovému" roku bylo vyrobeno o 36 tisíc vozidel méně. Pro představu to je jako kdybychom v předkrizových letech úplně zastavili produkci na téměř dva týdny," popisuje výkonný ředitel Auto SAP Zdeněk Petzl.
A to čísla ze začátku roku nepočítají s obřími problémy způsobenými ruskou invazí na Ukrajině.
"Na druhou stranu vidíme i pozitivní zprávy, jako je stabilní vývoj výroby v nošovickém Hyundai, nebo růst zakázkové výroby autobusů či motocyklů," dodává Zdeněk Petzl.
Hyundai se dařilo vyrábět a prodávat i vloni, kdy celý evropský trh klesal. Druhá nejprodávanější značka v Česku v roce 2021 prodala 20200 osobních aut, což bylo o 26 % víc než v roce 2020. Prodeje táhne hlavně "nošovický bestseller" - kompaktní SUV Tucson.
Sdružení automobilového průmyslu ale očekává další propad. Důvod je jasný. "Vzhledem k aktuální situaci, dalšímu výraznému narušení dodavatelských řetězců a kritickému nedostatku některých surovin a komponentů kvůli válce na Ukrajině bohužel musíme i v dalších měsících očekávat spíše stagnaci či pokles celkové výroby," upozorňuje Zdeněk Petzl.
Výsledkem bude další prodlužování dodacích lhůt u nových aut.
Auto SAP chce proto pro automobilky a dodavatelské firmy vyjednat podporu. "Je nezbytné ve spolupráci s vládou diskutovat možná opatření, která pomohou firmám složité období překonat. Jde zejména o uvedení kurzarbeitu v praxi nebo zajištění dlouhodobé bezpečnosti a predikovatelnosti dodávek energií a surovin včetně jejich cen," dodává Zdeněk Petzl.
V lednu a v únoru sjelo v Česku z linek 170378 osobních aut, meziročně o 17,6 % méně. Elektrických (čistých elektromobilů a plug-in hybridů) aut bylo vyrobeno 14824, jejich podíl se tak oproti lednu mírně snížil na 8,7 %.
V únoru byl celkový meziroční pokles produkce ještě markantnější. Vyrobeno bylo 77721 automobilů, tedy o téměř čtvrtinu méně než v únoru 2021, kdy se ještě naplno neprojevila polovodičová krize.
Automobilka Hyundai v Nošovicích ale v lednu a únoru vyrobila 46101 aut (+ 23,9 %), v únoru pak navýšila produkci dokonce o 30,7 % na 24500 vozidel. Podíl elektrických modelů na celkové produkci v Hyundai činil výrazných 18 %
V Česku Hyundai vyrábí pro Evropu modely i30, i30 N, Tucson a Kona Electric.
Škoda Auto vyrobila v prvních dvou měsících v českých závodech 110171 aut, což je o 21,6 % méně než vloni. Necelých 6 % produkce tvořila elektrická auta.
V únoru pak byla automobilka nucena kvůli požáru skladu dodavatele v Mladé Boleslavi omezit výrobu klíčového modelu Octavia. Především kvůli tomu pak únorová produkce meziročně poklesla o 30,4 % na 47 819 vozidel.
Také objem výroby v kolínské Toyotě vykazuje meziroční dvojciferný propad. Celkově zatím letos Toyota vyrobila 14106 vozidel, což je o víc než 51 % méně.
Výrazný propad je ale způsobený hlavně restrukturalizací výroby. Oproti loňskému roku totiž automobilka už nevyrábí modely automobilek Citroën a Peugeot a připravuje se na spuštění linky pro výrobu nového modelu Aygo X.
Jak válka na Ukrajině zasáhla mladoboleslavskou Škodovku? Podívejte se v reportáži: