Ekonomika

Odstavné plochy jsou pořád plné nedodělaných škodovek. Je jich až 20 tisíc

Odstavné plochy jsou pořád plné nedodělaných škodovek. Je jich až 20 tisíc
Ilustrační snímek. Zdroj: Profimedia

Na začátku roku Škoda Auto hlásila, že se jí daří postupně dokončovat auta, která musela nedodělaná rozvést po všemožných odstavných plochách široko daleko. Jenomže čipů je pořád málo a dokončit se povedlo jen část vozů. Podle odborářů jich dál stojí po parkovištích a letištích kolem 20 000.

Na odstavných plochách má automobilka Škoda kolem 20 tisíc nedokončených aut, tvrdí odborový předák Jaroslav Povšík v aktuálním čísle Škodováckého odboráře. Dostupné plochy jsou tak z poloviny zaplněné. "Maximum je stanoveno na 40 tisíc vozů," připomíná Povšík.

Důvodem je nedostatek čipů a dalších komponent nutných pro dokončení vozů. "Je to však podstatně lepší situace než loni, když bylo nedokončených skoro 50 tisíc vozů," podotýkají odboráři.

Ano, situace se lepší, ale k ideálu má pořád hodně daleko. Místopředseda Odborů KOVO MB Josef Zmrhal potvrzuje v Mladé Boleslavi další výrobní ztráty. "Poslední týdny se nevyráběly vozy Enayq a vůz Octavia sjížděl nekompletní bez výplní dveří z Grupo Antolin. Celkem závody Mladá Boleslav a Kvasiny produkují cca 2 300 vozů, dříve přitom nebyl problém vyrábět přes 4 000 vozů," informoval Zmrhal.

Související obsah

​Změny jsou pořád turbulentní, ruší se některé směny, omezeně jedou lakovny i lisovny a také výroba motorů či převodovek. Ideální ostatně není situace ani v jiných automobilkách koncernu Volkswagen. Odboráři alespoň ujišťují, že v plánu teď není žádná hromadná odstávka nebo úplné zastavení linek.

Vedení automobilky se navíc podle odborů podařilo zajistit poměrně zajímavé dodávky čipů, alespoň částečně se povedlo rychle obnovit i dodávky výplní do dveří pro Octavie – bude tak možné dokončovat nekompletní vozy a odesílat je zákazníkům a konečně i vyrábět kompletní Octavie.

Související obsah

Vedení automobilky nicméně očekává výraznější zlepšení nejdříve v druhé půlce roku. "Nyní se můžeme dívat na budoucnost s opatrným optimismem a od druhého pololetí předpokládáme výrazné zlepšení dodávek polovodičů," vzkázal na úterní tiskové konferenci člen představenstva za oblast nákupu Karsten Schnake, který převzal odpovědnost za zásobování polovodiči pro celý koncern Volkswagen.

"Nejpozději v příštím roce bychom na tom měli být výrazně lépe z hlediska poměrů na trhu," dodal Schnake před zástupci odborů.

Související obsah

​Zajišťování dodávek čipů jak pro Škoda Auto, tak pro koncern VW má na starosti expertní skupina, která řeší každodenní problémy a přitom vytváří dlouhodobou strategii.

"Díky všem našim postupům se situace každý den lepší, ušli jsme obrovský kus cesty a jsme na tom mnohem lépe pro stabilizaci výroby a pracovních míst. Na 2. pololetí už z hlediska polovodičů vidíme zotavení. Druhé čtvrtletí nás ale čeká ještě intenzivní boj," cituje Schnakeho Škodovácký odborář.

Popasovat se Škodovka musí i s válečnou situací na Ukrajině, která je dodavatelem hned několika důležitých komponentů do výroby. Například továrna na kabelové svazky začala znovu vyrábět i přesto, že městy zní sirény a zaměstnanci často musí utíkat do krytů.

Související obsah

​"Všechna rizika, která nás ještě do budoucna čekají s Ukrajinou, se nedají jasně stanovit, na to neexistují excelové tabulky. Hlásíme se k našim partnerům a Ukrajině jako k zemi," dodal Schnake s tím, že z hlediska odpovědnosti není možné veškerou výrobu dílů z Ukrajiny přesunout. "Živíme tam tisíce lidí a investicemi přispíváme k rozvoji země, infrastruktury."

Výroba tak nebude kompletně přesunuta, ale některé nezbytné díly mají být po dobu války vyráběny na jiných místech, včetně Česka. A Škodovka nabídne převedení ukrajinských zaměstnanců k nám, i s jejich rodinami.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události